JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94
Hej igen, vi tar lite mer, bl. a. tre små stift som man kan tappa bort vid demontering om man inte vet om att de finns. De förhindrar att mer än en växel i taget kan bli ilagd så deras funktion är rätt viktig.
Som tidigare. De tre axlarna med sina tre uttag för neutral i mitten, en växel uppåt och en växel nedåt.

Allt bortplockat.

De tre axlarna lösa, med lite tillbehör. Den röda pilen pekar på avsatsen som påverkar backljuskontakten.

Kulorna och fjädrarna som håller reda på klicklägena för neutral och växlar. Svaga röda siffror står för den växel som hör hemma i de olika uttagen.

Och så de tre stiften som man måste hålla reda på.
Det tunna sitter instucket i hålet vid uttaget på mittenaxeln.

De två grövre sitter i hålen genom väggarna mellan axlarna vid de röda pilarna. De gula pilarna visar bara hålen som finns för att de två röda hålen skulle kunna borras.

Nedre tecknade bilden visar stiftens placering och funktion.
När blå axel A. är uppåt eller neråt så blir rött stift 11. intryckt i blå axel B. som blir låst, och rött tunnt stift flyttas åt höger och trycker in rött stift 12. i blå axel C. som också blir låst.
När axel B. är uppåt eller neråt så trycks stift 11. in axel A. och stift 12. i axel C. och båda blir låsta.
När axel C. är uppåt eller neråt så trycks stiften åt vänster och låser axel A. och axel B.
Utan de här pinnarna så kan växelarmen trycka till på två gafflar samtidigt och två axlar kan flytta sig och lägga i var sin växel när inte dessa spärrar finns.
Om två växlar lägges i samtidigt så kan bara livlig fantasi visa resultatet
.
Detalj 10. på övre tecknade bilden visar packboxen till ingående axeln från kopplingen. Den är alltså monterad inifrån lådan och för att byta den får man slakta hela rasket...... Hur tänkte dom då
.
Återkommer. M.V.H. JANKRO.
Hej igen, vi tar lite mer, bl. a. tre små stift som man kan tappa bort vid demontering om man inte vet om att de finns. De förhindrar att mer än en växel i taget kan bli ilagd så deras funktion är rätt viktig.
Som tidigare. De tre axlarna med sina tre uttag för neutral i mitten, en växel uppåt och en växel nedåt.

Allt bortplockat.

De tre axlarna lösa, med lite tillbehör. Den röda pilen pekar på avsatsen som påverkar backljuskontakten.

Kulorna och fjädrarna som håller reda på klicklägena för neutral och växlar. Svaga röda siffror står för den växel som hör hemma i de olika uttagen.

Och så de tre stiften som man måste hålla reda på.
Det tunna sitter instucket i hålet vid uttaget på mittenaxeln.

De två grövre sitter i hålen genom väggarna mellan axlarna vid de röda pilarna. De gula pilarna visar bara hålen som finns för att de två röda hålen skulle kunna borras.

Nedre tecknade bilden visar stiftens placering och funktion.
När blå axel A. är uppåt eller neråt så blir rött stift 11. intryckt i blå axel B. som blir låst, och rött tunnt stift flyttas åt höger och trycker in rött stift 12. i blå axel C. som också blir låst.
När axel B. är uppåt eller neråt så trycks stift 11. in axel A. och stift 12. i axel C. och båda blir låsta.
När axel C. är uppåt eller neråt så trycks stiften åt vänster och låser axel A. och axel B.
Utan de här pinnarna så kan växelarmen trycka till på två gafflar samtidigt och två axlar kan flytta sig och lägga i var sin växel när inte dessa spärrar finns.
Om två växlar lägges i samtidigt så kan bara livlig fantasi visa resultatet


Detalj 10. på övre tecknade bilden visar packboxen till ingående axeln från kopplingen. Den är alltså monterad inifrån lådan och för att byta den får man slakta hela rasket...... Hur tänkte dom då
Återkommer. M.V.H. JANKRO.