• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Microsoft har insett att gamla Autoroute har spelat ut sin roll. Idag väljer alltfler lättanvända appar på snabba och mobila plattor som har betydligt fler funktioner än datorer och laptops.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vi får fråga en hjärnforskare hur distraherande det blir när navigatorn har en annan åsikt än föraren.

Det händer att min fru och navigatorn har olika uppfattningar om ruttvalet, jag har lärt mig att navigatorn alltid har rätt! En förutsättning är att de minsta vägarna, ofta grusvägar, valts bort.

Jag har lagt in en manlig röst i navigatorn för att lättare kunna skilja dem åt!

F

F.d. 52943

Guest

Jag har tre att hålla reda på.... Garmin 1490, Sygic i plattan och hustrun med kartan. Jag kör efter majoriteten, 2 av 3 är good enough.
Men visst kan det bli lite koncentrationsstörande om alla tre har olika åsikt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

MapPoint og Autoroute er erstattet av Bing Maps, som ikke kan benyttes offline.
Et alternativ er Nokia sin here-maps, denne finnes som apps for windows 8 og Android.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Var ha "Paddan" (och ekvivalent) under körning?

På Ducaton åtminstone modell 2012 sitter handskfacket mitt i förarkupén. Utfälld passar en 10 tumsskärm perfekt lutad (lite Hansaplast för att hindra att den glider) och både förare och co-driver kan se den. Eventuella knappning görs av co-drivern. Sitter också skyddad från solen, och nära till strömuttag.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Nu, efter många år av tveksamhet, har vi även i Sverige kommit fram till att det är förbjudet att tala i telefon under körning.

Det stämmer inte som du skriver. Enligt lagen som kom i dec 2013 står det klart att man får använda sig av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning så länge de inte menligt påverkar framförandet av fordonet.

Man hör ganska ofta folk som pratar om "förbudet att prata i mobiltelefon när man kör bil" men något sådant förbud finns inte vad jag kan förstå.

/Håkan

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

http://www.husbilsklubben.se/forums/t63871/
På den länken finns en lösning för Renault Master.

Helt rätt som Roland skriver. I yrkesfordon monterar vi alltid Brodit. Deras hållare är godkända av Bilprovningen sett ur sikt och krock-synpunkt. Egna lösningar är oftast inte att föredra.

Ps! Jag har Brodit i min Fiat Ducato och de är kanonbra. Håller även för en padda om man nu vill ha det.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Enligt lagen som kom i dec 2013 står det klart att man får använda sig av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning så länge de inte menligt påverkar framförandet av fordonet.
Tolkningsfråga? Vad menas med inte menligt påverkar framförandet av fordonet? Är det ok att sitta och sms:a under körning om det inte menligt påverkar framförandet av fordonet?
Julian

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Tolkningsfråga? Vad menas med inte menligt påverkar framförandet av fordonet? Är det ok att sitta och sms:a under körning om det inte menligt påverkar framförandet av fordonet?
Julian

Bra frågor. Det man måste komma ihåg är att det är polisen som avgör om ens fibblande med telefon eller dyl. har en menlig inverkan på körningen. Vad man själv tycker har ingen betydelse. Att neka & försöka prata sig fri slutar då med att det avgörs i tingsrätten & har ärendet väl kommit dit så är det rökt & det blir ännu dyrare. Eller, om det händer på Autobahn så är man dum om man nekar till förseelsen, då är det bara att buga & tacka.:D

Bennie

Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

MP och AR? Vad är det? Du har ju inga ställplatser på din bildsnutt. Det har jag! :D HBK:s t.o.m.

Visa bilaga 92807

Vilken tur att du kom på bättre tankar och började skriva igen, annars kanske hemsidan dött. Men varför har du bara fyra ställplatser på din karta? Jag har tolv som jag kan välja på.

Bilagor

• SC20141207-225540.jpg
    SC20141207-225540.jpg
    505 KB · Visningar: 13

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Citat: "Enligt lagen som kom i dec 2013 står det klart att man får använda sig av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning så länge de inte menligt påverkar framförandet av fordonet." Slutcitat.

Svensk lagstiftning i ett nötskal!:cool:
Var och en får tolka som han/hon vill och domstolen tar godtyckliga beslut!
:rolleyes: Julian:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Några på POIViewer också, bland dem en av mina favoriter Oster-Frantzen i Bremm.

image.jpg

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Ha! Du är avundsjuk för att du bara har en liten fjuppnavigator! :D

Du skriver ”liten fjuppnavigator”, liten eller stor navigator är lite mesigt. Detta är manligt, två läsplattor och en dator med många olika program och appar i alla maskinerna. Så min rubrik hade sett ut så här: Tre enheter slår alltid en stor god navigator.

Bilagor

• ställplatssökning.jpg
    ställplatssökning.jpg
    35,3 KB · Visningar: 476

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Du skriver ”liten fjuppnavigator”, liten eller stor navigator är lite mesigt. Detta är manligt, två läsplattor och en dator med många olika program och appar i alla maskinerna. Så min rubrik hade sett ut så här: Tre enheter slår alltid en stor god navigator.

Vem kör bilen ? :D;)

/Pelle

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Jag ligger steget före Ã…k med i Volvos självkörande bil | SvD
Datorn har jag kört med i över tio år och det fungerar bra. Har flera program som jag väljer mellan. Tankar även ner sommarpratarna och P1 , P3 dokumentär som jag lyssnar på när jag kör. Läsplattorna har jag haft med mig de sista åren och dom har jag inte framme som på bilden. Skulle bara reta upp Jappe lite.

Toppen