• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Saltproblem - rostskydd

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vill absolut inte ge mig in i någon diskussion i denna tråd bara ett konstaterande att sedan Bestliner bytt bilmärke så har han tydligen slutat gnälla på Fiat detta skrivet med glimten i ögat.

Nu behöver jag ju inte gnälla längre. Jag är ju av med skräpet:)
Skrivit med samma glimt:) Concorde och Iveco är riktiga grejer.
Musinspection och 30 min varmkörning gjord idag. Allt ok som förväntat.
Annat än Fiat och Knaus.. :D Bara att invänta våren. Den kommer tidigt i år:D
Funderar på om man inte skulle trotsa salten och vinterköra nu när man har en
riktig bakhjulsdriven vinterbil med träfri kaross och bakhjulsdrift mellanvägg och
vattenburen värme. Ingen friogolitlåda på fiatskräp här inte.:D
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Nu behöver jag ju inte gnälla längre. Jag är ju av med skräpet:)
Skrivit med samma glimt:) Concorde och Iveco är riktiga grejer.
Musinspection och 30 min varmkörning gjord idag. Allt ok som förväntat.
Annat än Fiat och Knaus.. :D Bara att invänta våren. Den kommer tidigt i år:D
Funderar på om man inte skulle trotsa salten och vinterköra nu när man har en
riktig bakhjulsdriven vinterbil med träfri kaross och bakhjulsdrift mellanvägg och
vattenburen värme. Ingen friogolitlåda på fiatskräp här inte.:D

Håller med dig, det verkar rent stolligt att köpa en bil pga vinteregenskaper och vira in den i skydd redan i början på november.
En sådan fantastisk premiumbil bör nog tåla en svensk vinter med vad det innebär allt annat är för dåligt.
Vill upplysa dig att det rullar tusentals av det du kallar skräpbilar på vägarna samtidigt som din vinterbil står parkerad, om den är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven spelar mindre roll när den står stIll.

Lars
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag har Tuffcote behandlat bilen och funderar starkt på att vinteranvända den. Här är dock gott om salt och man vill ju inte få frätskador på väggar och golvet av aluminium så jag är litet kluven men klart sugen. Att köpa sex vinterhjul är ju också något att ta med i kalkylen. Ca 18000 kostar den investeringen och att byta och förvara hjulen är också en minuspost. Har redan 8 vinterhjul i förådet och sex till är inte lockande. Får nog fundera på allrounddäck nästa gång det skall bytas. Inte helt optimalt men troligen en bra medelväg. Får se hur det blir till nästa år men alla bilder från husbilsvänner som läggs ut på fb varje helg lockar helt klart:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Vi har sk.skitbil från Fiat en 08a, har aldrig haft den avställd körs året om ofta över Ölandsbron där dom lägger ut tusentals ton salt varje vinter kan absolut inte hinna spola efter varje körning, har fortfarande inte upptäckt några rostangrepp eller röta, bilen har gått 8 tusen mil, kan väl inte vara så skitnödigt med Fiat i alla fall. Detta också skrivet med glimten i ögat.
Olle.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Att du inte sett någon rost och röta kan ju bero på många saker. Har du tittat efter riktigt?:D
Jag hade en 06a för fem år sedan som var full med rost.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Spelar nog ingen roll vad det är om det inte rostskyddas. Har haft in två år gamla husbilar som används av byggare på bortajobb som såg riktigt hemska ut -på bara två år.
Dom hade varken tvättats eller rostskyddats. Och det var bedrövligt hur dom hade låtit den förfalla invändigt. Har haft in gamla fina J5:eek:r i mycket bättre skick.


Peter :)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Saltproblem - rostskydd

Nu behöver jag ju inte gnälla längre. Jag är ju av med skräpet:)
Skrivit med samma glimt:) Concorde och Iveco är riktiga grejer.
Musinspection och 30 min varmkörning gjord idag. Allt ok som förväntat.
Annat än Fiat och Knaus.. :D Bara att invänta våren. Den kommer tidigt i år:D
Funderar på om man inte skulle trotsa salten och vinterköra nu när man har en
riktig bakhjulsdriven vinterbil med träfri kaross och bakhjulsdrift mellanvägg och
vattenburen värme. Ingen friogolitlåda på fiatskräp här inte.:D

Har du husvagn på ett lastbils chassi:D:Dhåkan
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Saltproblem - rostskydd

Varför denna varmkörning, är det för att lyssna på dieselknattret så okej, men 30 minuter på tomgång kommer inte göra någon nytta, finns inte en sportkeps i världen att temperaturen på alla delar blir så pass hög att fukt/kondens hinner dunsta bort, och när motorn sedan slås av och kallnar så kommer den att åter dra in den fukten som försvann, Oavsett, Fiat/Iveco/Triumph/Yamaha/Volvo Etc.....
Vintertips... Service med nya oljor (för att bli av med agressiva ämnen som lagrats i oljan), kontrollera glykol(frysskydd) ladda upp batteriet, och låt den sen vila om den inte tänkt användas och då kan den få en rimlig chans att bli riktigt varmkörd... på tomgång blir den på sin höjd lite fesjummen.
´
Motorer fryser inte som homosapiens.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Saltproblem - rostskydd

Den som bor i Norrland och använder husbilen vintertid låter montera dieselmotorvärmare.

aake
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Saltproblem - rostskydd

Den som bor i Norrland och använder husbilen vintertid låter montera dieselmotorvärmare.

aake

Ja inte går du väl ut och slår på den ett par timmar bara för att lyssna på den och värma upp lite vatten om du inte ska iväg någonstans.

(jag är från dina breddgrader men blev klimatflykting för 4 år sedan)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Saltproblem - rostskydd

Ja inte går du väl ut och slår på den ett par timmar bara för att lyssna på den och värma upp lite vatten om du inte ska iväg någonstans.

(jag är från dina breddgrader men blev klimatflykting för 4 år sedan)

Nej, oftast skall jag åka någonstans och dieselmotorvärmaren brukar aldrig behöva gå längre än max 60 min för att få upp motorn i normal arbetstemperatur ens vid strängaste vinterkyla. Men nog skulle det kännas lite osäkert att inte starta bilen på hela vintern om jag skulle ställa av.

aake
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.208
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Saltproblem - rostskydd

På Tjörn är väl luften rätt saltbemängd så att ha Husbilen utomhus i höst och vinterstormar är väl kanske inte så stor skillnad mot att köra med husbilen på vintern.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Saltproblem - rostskydd

Varför denna varmkörning, är det för att lyssna på dieselknattret så okej, men 30 minuter på tomgång kommer inte göra någon nytta, finns inte en sportkeps i världen att temperaturen på alla delar blir så pass hög att fukt/kondens hinner dunsta bort, och när motorn sedan slås av och kallnar så kommer den att åter dra in den fukten som försvann, Oavsett, Fiat/Iveco/Triumph/Yamaha/Volvo Etc.....
Vintertips... Service med nya oljor (för att bli av med agressiva ämnen som lagrats i oljan), kontrollera glykol(frysskydd) ladda upp batteriet, och låt den sen vila om den inte tänkt användas och då kan den få en rimlig chans att bli riktigt varmkörd... på tomgång blir den på sin höjd lite fesjummen.
´
Motorer fryser inte som homosapiens.

Det var inte tomgång utan körning till termostartfläkten startar och motorn är riktigt varm.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Saltproblem - rostskydd

På Tjörn är väl luften rätt saltbemängd så att ha Husbilen utomhus i höst och vinterstormar är väl kanske inte så stor skillnad mot att köra med husbilen på vintern.

Det har du delvis rätt i Håkan. Jag har därför Tuffcote behandlat bilen ( dyrt men bra). Den spolas också ren från allt salt som blåser upp när vi har väder som tillåter. Här ute rostar galv efter något år.
Det gäller också att ha bra vax och lackskydd för oskyddad aluminium tar också lätt stryk. Det man slipper när man inte kör i sörjan är den sand/salt blästring som tränger in överallt under huv och under resten av bilen.
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Saltproblem - rostskydd

Nu behöver jag ju inte gnälla längre. Jag är ju av med skräpet:)
Skrivit med samma glimt:) Concorde och Iveco är riktiga grejer.
Musinspection och 30 min varmkörning gjord idag. Allt ok som förväntat.
Annat än Fiat och Knaus.. :D Bara att invänta våren. Den kommer tidigt i år:D
Funderar på om man inte skulle trotsa salten och vinterköra nu när man har en
riktig bakhjulsdriven vinterbil med träfri kaross och bakhjulsdrift mellanvägg och
vattenburen värme. Ingen friogolitlåda på fiatskräp här inte.:D

Hade jag haft en sådan bil så hade jag nog ställt upp den på en vinter camping och nyttjat även på vintern och sluppit saltiga vägar , var på finbil i stora, höga och tittade deras Concorde samma som eran får alt säga vilken bil vilken plats vilken bra vinter bil bara ha känsla Grattis till fin bil, mvh håkan
 
Senast ändrad:
Toppen