• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Micro-Start XP-10

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Är där någon här som har egna erfarenheter av Micro-Start XP-10?

Då jag stod i begrepp att köpa ny starthjälp när mailet från Motormännen dök upp i brevlådan med erbjudande om en ny produkt, betydligt mycket mindre, lättare och smidigare än konventionella starthjälpar, så blev jag mycket intresserad av att köpa den.

Reklamen lovar verkligen mycket; bara 510 gram i storlek med en Samsung-telefon ska kunna starta en 6-liters dieselmotor eller starta en V8-motor upp till 40 gånger innan den behöver laddas om! Låter otroligt om det är sant, ett riktigt litet krutpaket. Räcker med hälften så bra för att jag ska vara mer än nöjd. Kan dessutom användas till att ladda mobiler och laptops.

Micro-Start XP-10 - Starthjälp

5757_1.jpg


Någon som har en och har använt den och kan ge ett personligt omdöme?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Micro-Start XP-10


XP-1 är den som funnits ett tag, den har testats i Sverige (även på husbilar påstås det), har inte lika imponerande siffror och verkar vara avsedd för mindre motorer. Känns spontant som den är på gränsen, i varje fall för mitt bruk. XP-10 däremot verkar vara riktigt bra om den håller vad den lovar.
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Micro-Start XP-10

Nu är det XP-10 jag är intresserad av Jappe, det var därför jag ställde frågan i tråden som jag gjorde ;)

XP-1 finns sedan en tid och är dokumenterat beprövad.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Micro-Start XP-10

Din fråga står för all framtid kvar här i denna tråd!

MEN trådar utvecklas, nya frågor tillkommer liksom en mängd olika aspekter på ursprungsfrågan! Vill du ha "eget bo" här så får du nog kacka fram svaret på frågan själv!

"Noli med tangere" gäller inte på HBK!

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Micro-Start XP-10

Din fråga står för all framtid kvar här i denna tråd!

Inget är beständigt, speciellt inte elektroniska ettor och nollor. ;)

Men jag har samtidigt ställt samma fråga i andra forum så jag får förhoppningsvis svaret jag söker oavsett om denna skulle komma bort här.


Hur mycket ström krävs det för att starta en dieselmotor?


Hur långt är ett snöre? ;)

EDIT: För att inte missförstånd ska uppstå så vill jag bara förtydliga att jag uppskattar ditt engagemang mycket Jappe, men där finns bakomliggande orsaker till att jag är intresserad av just XP-10.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Micro-Start XP-10

XP-10 har et par egenskaper som jeg gjerne skulle ha testet, selv om den ikke klarer å lade min mobil mer enn 4 - 5 ganger eller laptoppen 2 ganger.

Såg en Lithium hjelpestarter første gang tidlig på 1970 tallet - den gang helt uten beskyttelse! Produktet kom aldri på markedet etter en kortslutningstest som resulterte i en detonering av batteriet og et hull i bakken.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Micro-Start XP-10

Idag fick jag den! Kom fint förpackad i en liten näpen väska i (fejkat?) läder med alla tillbehör man kan behöva, sladdar av de flesta sorter (gamla och nya iPhone, micro-USB, laptop, m fl). Visserligen rätt dyr men håller den vad den lovar så är den definitivt värd priset tycker jag. Ska testa den på hobbybilarna imorgon, orkar den med dem så orkar den med allt. :D
 

Bilagor

  • iPhone 4S 001.JPG
    iPhone 4S 001.JPG
    2,6 MB · Visningar: 9
  • iPhone 4S 003.JPG
    iPhone 4S 003.JPG
    1,7 MB · Visningar: 8

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Micro-Start XP-10

Laddning kan göras med både AC som DC, kablage följer med för bägge. Laddningsgraden indikeras med 5 blåa lysdioder. Ska den användas som starthjälp bör där vara minst tre enligt manualen.
 

Bilagor

  • Micro-Start XP-10 laddning.jpg
    Micro-Start XP-10 laddning.jpg
    544,2 KB · Visningar: 5
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Micro-Start XP-10

Hej Johnssma, jag (och förmodligen flera) är väldigt nyfiken på att höra om hur startförsöken på hobbybilarna har gått. :)

Det kom en försäljare till jobbet med en micro-start och han berättade historien om att den startar 6 liters V8 motorer 40 gånger, själv är jag en aning skeptisk. Men om du kan starta en bil med dåligt laddat batteri med en micro-start kommer jag nog att anse att det räcker och att den mycket väl kan en bra grej att ha med i husbilen och jag kommer att överväga att köp en själv.

mvh jocke
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Micro-Start XP-10

Den ena av hobbybilarna har batteriet gett upp på och jag har inte bytt än, det är heldött och där händer ingenting utan starthjälp. Har nu startat den upprepat antal gånger, XP-10an verkar outtröttlig och levererar verkligen, och med mycket startenergi. Alla fem lysdioderna lyser efteråt vilket indikerar full laddning fortfarande. Jag är mycket imponerad av det man får ut av den lilla storleken! :cool:

Filmade tyvärr ingenting av själva starten, blev bara ett intetsägande klipp från den stillastående varmkörningen: Startad av Micro-Start XP-10 - YouTube

Fel tråd men läge att köra gissningslek: Vad för motor är det, vad låter det som? ;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Micro-Start XP-10

Ljudet låter bekant och just nu gissar jag på 6-cylindrig med lite lagom tom ljuddämpare,,,, BMW 323-325 kanske??
Jag har egentligen ingen aning! :D
mvh jocke
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.857
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Micro-Start XP-10

Det låter helt super!
Problemet för mej skulle nog vara att se till så den är tillräckligt laddad när jag behöver den. Att den inte blir liggande bortglömd i husbilen, och är tom när jag behöver den :-(
 
Toppen