• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsstölder i Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsstölder i Sverige

Ett 20-tal flyktingar i en husbil?

Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest

Alla vill till Sverige varför inte Finland o Danmark?

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Nej, du har helt rätt. Så för att bli seriös:

Det var ett intressant upplägg, när jag har varit ute och åkt runt i det gränslösa Europa så har jag vid någon gränsövergång just undrat varför inte husbilarna används mer i smugglingssyfte av de kriminella elementen, de finns överallt och har gott om plats och tycks idealiska för syftet.

När det nu varit artikel om det antar jag att det blir vanligare. Undrar hur stora mörkertalen är? I detta fallet är det uthyrningsfirmor, undrar hur utsatta privatpersoner är. Det blir antagligen större tryck/motivation på polisen att utreda nu, och fler husbilar som stoppas vid gränserna. Har aldrig blivit det själv, hur många har öht behövt öppna upp till bodelen för något tullmyndighet/polis?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Varje gång vi åkt över kanalen till UK har vi fått öppna alla luckor och dörrar för inspektion.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag är medveten om detta. Mitt svar var på johnssma´s fråga om "hur många har öht behövt öppna upp till bodelen för något tullmyndighet/polis".

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Ofta mellan Tyskland och Polen, Tjeckien och Österike.
Detta innan Polen och Tjeckien var med i eu.
Har faktiskt hänt i Helsingborg för ett par år sedan när vi kom från Helsingör.
Har även fått frågan i Rödby hur många personer vi var i bilen och fick visa passen vid ett tillfälligt tulltillslag.
Så helt säker kan man inte va.
Krister.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Där kan vi snacka om överlast. Bara de böterna borde få föraren att sitta inne ett tag.
Alla inblandade borde sändas tillbaka dit de kom från. Vad en rövare som dessa kostar oss vågar jag inte tänka på. Hoppas nu att det blir långa straff för här bedrar man ju alla man ser. Flyktingar, uthyrare staten ja alla. Fy fn för sådana herrar:(
Det är nog dax att ta upp gränskontroller som England har. Schengen har överlevt sig själv.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Av de ca 90 gränspassager vi gjort i Europa så har vi bara behövt öppna bodelsdörren en gång. Det var i Orasje, norra Bosnien när vi körde söderut till Tuzla. De tittade bara snabbt, utan att gå in.

nr03.JPG

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jag kan tänka mig att det måste börja med kontroller även mellan Österrike och södra Tyskland.

Bara förra helgen kom över 3000 nya asylsökande till Bayern/södra Tyskland. Varje dag när tåget från Italien kommer till Rosenheim så hittar gränspolisen över 100 på tåget.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Grundproblemet är ju italienarna. Hade de skött bevakningen av sin yttre gräns hade den här diskussionen aldrig uppstått.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Ursäkta att jag går in och stjäl tråden men jag bara måste få provocera er lite:
Jordklotet som vi bor på, 6,7, 8 eller 9 miljarder har vi ju bara till låns. Är det då rätt att vi någon miljard i i-länderna förbrukar nästan alla resurser som jordklotet kan ge och ger oss en massa rikedomar som vi ödslar med (i jämförelse med många u-länder). Har vi då rätt att stänga ute flyktingar som vill och behöver ta del av jordens resurser och som vi lagt beslag på? De kan ju knappast rå för att de fötts i de fattiga och magra delarna av klotet och där vissa "herrar" tror att de har all rätt att stjäla, döda, våldta mm i skydd av sin religion eller ledare med konstiga ideal. Om jag vore född i dessa länder skulle jag nog också önska att komma till i-länderna för att få ett drägligt liv.

En liten tanke som kommer upp i huvudet ibland och ger mig dåligt samvete.
Hälsn
Bertil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen