Sv: Biltema AGM igen
Takket være dagens store satsing på eldrift på biler så har utviklingen av nye batterityper fått fart. Det snakkes om alu-luft som en mulighet - et par selskap jobber med dette. Det er flere som bruker grafen i sine forsøk på å forbedre nesten all eksisterende teknologier.
En målsetning for de fleste som jobber med batteriuvikling er å få til en løsning som gir flere watt pr. kilo enn LiIon teknologien slik at en kan klare å få billige el-biler med lengre rekkevidde enn Tesla S. Samtidig vil de ha ladetiden ned fra den halvtimen hurtigladningen av Tesla tar for full kjøredistanse. Tesla sine batterier lagrer omlag 10% mer pr. kilo enn mine, men krever overvåkning både under ladning og bruk slik at de ikke blir for varme.
Lithium brukes i dag i flere typer batterier, de en benytter i PC (og i Tesla) er cylindriske LiIon - samme kjemi LiCo, LiMn eller LiCa er også i noen de prismatic batteriene som benyttes i mobiltelefoner og RC. Prismatiske bruker ofte også en annen kjemi LiPO men med omtrent samme nominelle spenning på 3,6V og maks normal ladespenning på 4,2.
LiFePO4 og LiFeYPO4 har en nominell spenning på 3,2V og optimal ladespenning på 3,6V - og en absolutt maks ladespenning på 4V. Disse spenningene gjør 4 celler til en direkte erstatning for blybatterier på 12V. Lavgrensen pr. celle ligger på 2V godt også god margin i et 12V system hvor 10,5V er destruktivt for et blybatteri. Optimal ladespenning for en 4S LiFe pakke er 14,4V nominell spenning 12,8V. 100% av effekten kan tas ut før en er nede på 12V - de fleste som har testet dette har tatt ut over 100% av merke effekten før de har avsluttet testen med litt over 12V ut av pakken.
Mange er redd Li batterier grunnet brannfaren / eksplosjonsfaren som finnes i de fleste LiIon både ved kortslutning og ladning. Det er ennå ingen som har klart å få et LiFe batteri til å eksplodere eller brenne - med ett unntak en kortslutning med en 10mm stålbolt tente på plasten utvendig på batteriet når stålet smeltet og rant ned på plasten etter noen minutter.
En overladning med 4,5V fikk til slutt cellen til å svulme så mye at plasten sprakk - ingen brann eller eksplosjon slik som tilsvarende tester med LiPO.