• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biltemas AGM för tuff belastning..?

F

F.d. 55528

Guest
Läser i diverse trådar om Biltemas AGM-batterier. De flesta som har dessa verkar vara nöjda.

I min bil har jag en 1500W inverter (ren sinus) för att i första hand kunna köra en espressomaskin. Gott kaffe är en nödvändighet...
När vi kör kaffemaskinen drar den 100-130A under någon minut, alltså ganska tuff belastning av batteribanken. Mina bodelsbatterier, 2x90 Ah Varta Marine Professional (våta), 2 år gamla, har nu börjat ge upp.

Har nu funderingar på 2 st Biltema AGM 95Ah, och undrar om det är någon som har erfarenhet av hur Biltemas AGM-batterier klarar en sådan belastning.

Jag kan också få plats med 2 st Varta Proffesional Deep Cycle AGM 110Ah, som jag har mycket god erfarenhet av från min förra HB. Men det blir ju dubbla kostnaden mot Biltemas...

Tacksam för synpunkter o goda råd
/ TommyQ

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Biltemas AGM för tuff belastning..?

Med det höga strömuttaget under relativt kort tid skulle jag nog välja Biltemas Silver-Kalciumvariant. (De har förresten tre års garanti)

Köpte ett 100A, faktiskt fyra års garanti!

Senast redigerad av en moderator:

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Vi har provat många olika batterikonstellationer under åren. Likaså kaffebryggare. OBH Nordica har en med Martellokapslar, som bara drar 900 Watt. Vi kör på två Biltema AGM men det känns som en total kortslutning vid bryggning. Det funkar men urladdningen känns i hela kroppen.

Då jag är angelägen om batteriernas livslängd så startar jag hellre Elverket vid kraftiga effektuttag. Vårt lilla Honda lyfter jag lätt ur garaget, det startar lätt och är i princip ljudlöst.

Gott kaffe är viktigt, hälsar Björn.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Hej!
Jag brukar starta bilen när invertern ska kopplas in för större strömuttag. Min är på 1800W. Jag anser att det är bättre att ta så mycket ström från generatorn det bara går. Det är jobbigare att återfylla batterierna när man har använt så mycket ström.
En gång har en säkring som sitter på batteriet gått sönder. Den var på 50A
men då gick äggkokaren samtidigt med bryggaren.

JOE

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Har Biltemas AGM 2x95Ah. Efter 2 år med hårtork på 1500W så fungerar de fortfarande bra och det märks ingen avmattning.
Vi är ute 1-2 helger i månaden året runt samt semester så batterier får motion.
De tidigare Running Bull traction höll 2 år med samma behandling.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag kan inte låta bli att fundera på varför det används så mycket el i husbilen. Det är det energislag som är svårast att fylla på inom rimlig tid. Dessutom knäcker man batterierna med stora energiuttag på kort tid. Stora och dyra invertrar och solceller behövs också. Eventuellt ett elverk. Det gör ju att elen dessutom blir dyr i totalkostnad, tungt blir det också? Gasen är lätt att fylla på (oftast) har högt energiinnehåll, det går precis lika enkelt att fixa kaffe, the, koka ägg på gasspisen som med diverse elapparater.
Att behöva släpa fram ett elverk för att få lite kaffe skulle nog kunna avvänja t.o.m. en koffeinist som mej, från att dricka denna härliga dryck? ;) :wideeyed:

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag är också ute efter AGM-batterier. Jag har kollat på Biltema's 95Ah för 1795:- & 4 år's garanti. Även Harald Nyborg har ett AGM-batteri (Bransford) på 90Ah för 1399:-. Jag har efterfrågat garantitiden från Harald Nyborg. För mej står valet mellan dessa 2 batterier & bestämmer mej först när jag fått svar från Harald Nyborg. En annan sak att beakta är startströmmen, Harald Nyborg's batteri ger max 900A. Startströmmen på Biltema's batteri går inte att få fram på deras hemsida.

Bennie

Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag är också ute efter AGM-batterier. Jag har kollat på Biltema's 95Ah för 1795:- & 4 år's garanti. Även Harald Nyborg har ett AGM-batteri (Bransford) på 90Ah för 1399:-. Jag har efterfrågat garantitiden från Harald Nyborg. För mej står valet mellan dessa 2 batterier & bestämmer mej först när jag fått svar från Harald Nyborg. En annan sak att beakta är startströmmen, Harald Nyborg's batteri ger max 900A. Startströmmen på Biltema's batteri går inte att få fram på deras hemsida.

Bennie

Jag har ett sådant batteri sedan 3 år och det levererar fortfarande bra.

/Håkan

F

F.d. 30354

Guest

Hejsan.....Undrar bara varför medlemmar med dyra husbilar jagar småpengar med Biltema prylar....Är inte original eller kvalitets produkter första valet..?? Är nybörjare på Husbil men inte F-n skulle jag sätta in ett Biltema batteri i min BMW eller Husbil...?Kvalitet kostar pengar...Ibland för dyrt:twitcy:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Hejsan.....Undrar bara varför medlemmar med dyra husbilar jagar småpengar med Biltema prylar....Är inte original eller kvalitets produkter första valet..?? Är nybörjare på Husbil men inte F-n skulle jag sätta in ett Biltema batteri i min BMW eller Husbil...?Kvalitet kostar pengar...Ibland för dyrt:twitcy:

Förstår att du är nybörjare på husbil eftersom du förutsätter att alla har dyra husbilar. Jag antar att folk köper husbil efter plånboken & då blir det inte alltid så att man kan köpa en dyr husbil utan det får bli en äldre som man fixar till & ordnar med själv. Detta för att slippa belastningen med stora lån & hålla kostnaderna inom acceptabla gränser. Att äga en husbil skall väl vara alla förunnat.

Bennie:twitcy:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

:(

Bennie

Biltemas agm 95 amp. Har CCA EN 850 A.
Jag har ett som startbatteri som är inne på tredje säsongen.
Som fungerar lika bra som originalbatteriet som höll 5 år
Jag har också kopplat in en 1000w inverter på startbatteriet.
Detta för att vid behov kunna starta motorn för laddning när hustrun använder hårtfönen.
Krister

Toppen