Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Beror på något missförstånd, det är ingen skillnad på utväxlingen beroende på var den är såld.
Är isåfall ägaren själv som ändrat utväxlingen av någon anledning, kanske kört mycket med släp eller i Alperna t.ex.
F.ö. är det godkänt med 100 km/t på motorväg i Tyskland.
Kan man lita på viktangivelserna på Hymers hemsida?
Nu är det visserligen några år sedan (2007) vi köpte en ny Hymer B654SL.
Vi utgick då från den vikt Hymer angav och lade till vikten av den utrustningen vi lät montera, det skulle ge oss stor marginal mot totalvikten 4 ton.
Vid kontrollvägning visade det sig dock att med fulla tankar och lite kläder, mat mm kunde jag knappt få med min fru (ca 55 kg) om vi skulle klara totalvikten.
Hymers angivna vikt stämde mycket dåligt mot verklig vikt, förhoppningsvis är det bättre idag.
för oss (som är mitt i generationen efter, mitt i familjelivet med yngre barn) råder totalt motsatta förutsättningar och värderingar. Vi försökte tidigare klara av våra resmål med personbil/husvagn, att ha toalett, kläder och matmöjligheter för kräsna barn med sig på resan är en fantastisk frihet,
Köra långt med bil och barn kräver sin planering och stor improvisation längs resan, även de små problemen som att hitta en toalett på studs tenderar att kunna bli stora och påfrestande när man reser.
Så när avstånden blir större än en dagsetapp med personbil, dagsetapper som är mycket svåra att i förväg planera längden/tiden på med hotellövernattningar längs vägen då bilresa med mindre barn ställer helt andra krav och i regel alltid blir improviserade alltefter oförutsedda händelser utefter resans gång.
För oss är den lätta husbilen den som kombinerar de två färdsätten på absolut bästa sätt, den är liksom husvagnen lösningen på barnfamiljens behov av mat, vila, rast, toalett, klädombyte, hygien, omvårdnad och allt annat som kan behövas under resans gång, samtidigt som den lätta husbilen har nästan alla personbilens fördelar; den kan och får hålla personbilstempo, är smidig och lättparkerad. Lösningen på alla våra (barnfamiljens) reseproblem, nu kan resorna ske utan begränsningar i sträcklängd.
En tyngre husbil däremot, blir för oss som att lika gärna ha husvagn igen. För oss som inte har obegränsat med tid på oss på resorna då vi är mitt i livet med andra plikter som måste uppfyllas, är det viktigt att den är snabb, smidig och enkel att köra och parkera var som helst.
Så olika är våra krav. Vilka säkert kommer att förändras när vi kommer till nästa skede i livet, och vi inte längre har våra små barn att tänka på, men tills dess är det en så stor och praktisk 3,5-tonnare som möjligt som gäller för våra kontinentala resor vilka sker flera gånger under året under loven och långhelger.
Tung husbil är helt enkelt inte ett alternativ pga dess nackdelar som för oss är desamma som att dra husvagn. Vårt tyckande efter vår situation och förutsättningar.
¤ Argumentet att en HB blir mycket snabbare och lätthanterligare bara för att den väger under 3,5 ton köper jag inte alls. Vi kan utan vidare färdas i åtm 100-110 km/h på ex autobahn (med 5-ton om vi så vill) likaså på smärre vägar i stort sett enligt trafikrytmen. Ökar man farten till ex 130Km/h så ökar i alla fall inte medelhastigheten motsvarande men väl farorna för en maxlastad HB = tidsvinsten dock i stort sett försumbar.
Detta har nog inte så många tänkt på. De sista som fått tung behörighet utan att ta c kort är ju runt 40 idag så det klarar sig nog runt femton år till utan större problem men sedan blir de problem. Samma problem finns i mc branchen och där märks det tydligt. Vi som idag har bilar behöver nog inte oroa oss men om några år är problemet ett faktum.
När man kollar på sängplatser så får man räkna med att det kommer att vara svårt att klättra i framtiden och tvärsängar bör undvikas, längsgående sängar är nog framtidens lösning. lågt insteg utan elsteg som skutes ut. Vid köp får man tänka sig hur man mår om några år, ska det vara vanlig växelåda eller atomatväxel. /Bernt
Fördel är att jag besiktigar när det passar mig o det gäller ett år framåt!