• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Beror på något missförstånd, det är ingen skillnad på utväxlingen beroende på var den är såld.
Är isåfall ägaren själv som ändrat utväxlingen av någon anledning, kanske kört mycket med släp eller i Alperna t.ex.
F.ö. är det godkänt med 100 km/t på motorväg i Tyskland.

Lätt att kontrollera, är varvtalet högre än 2000 varv vid 90 är utväxlingen ändrad. Tydligen vanligt hos bl.a. Frankia.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Kan man lita på viktangivelserna på Hymers hemsida?
Nu är det visserligen några år sedan (2007) vi köpte en ny Hymer B654SL.
Vi utgick då från den vikt Hymer angav och lade till vikten av den utrustningen vi lät montera, det skulle ge oss stor marginal mot totalvikten 4 ton.
Vid kontrollvägning visade det sig dock att med fulla tankar och lite kläder, mat mm kunde jag knappt få med min fru (ca 55 kg) om vi skulle klara totalvikten.
Hymers angivna vikt stämde mycket dåligt mot verklig vikt, förhoppningsvis är det bättre idag.

Jo, vi köpte en Eriba 2011 och den är väl egentligen ungefär samma bil som hymer'n ?
Vi vägde våran bil direkt på en krönt våg vid hemkomst efter köp. Vikten stämde iaf då exakt.
Sen var det ju bara att plusa på extrautrustning osv.
Fast att det är så vet väl alla, eller hur?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

för oss (som är mitt i generationen efter, mitt i familjelivet med yngre barn) råder totalt motsatta förutsättningar och värderingar. Vi försökte tidigare klara av våra resmål med personbil/husvagn, att ha toalett, kläder och matmöjligheter för kräsna barn med sig på resan är en fantastisk frihet,
Köra långt med bil och barn kräver sin planering och stor improvisation längs resan, även de små problemen som att hitta en toalett på studs tenderar att kunna bli stora och påfrestande när man reser.
Så när avstånden blir större än en dagsetapp med personbil, dagsetapper som är mycket svåra att i förväg planera längden/tiden på med hotellövernattningar längs vägen då bilresa med mindre barn ställer helt andra krav och i regel alltid blir improviserade alltefter oförutsedda händelser utefter resans gång.

För oss är den lätta husbilen den som kombinerar de två färdsätten på absolut bästa sätt, den är liksom husvagnen lösningen på barnfamiljens behov av mat, vila, rast, toalett, klädombyte, hygien, omvårdnad och allt annat som kan behövas under resans gång, samtidigt som den lätta husbilen har nästan alla personbilens fördelar; den kan och får hålla personbilstempo, är smidig och lättparkerad. Lösningen på alla våra (barnfamiljens) reseproblem, nu kan resorna ske utan begränsningar i sträcklängd.

En tyngre husbil däremot, blir för oss som att lika gärna ha husvagn igen. För oss som inte har obegränsat med tid på oss på resorna då vi är mitt i livet med andra plikter som måste uppfyllas, är det viktigt att den är snabb, smidig och enkel att köra och parkera var som helst.
Så olika är våra krav. Vilka säkert kommer att förändras när vi kommer till nästa skede i livet, och vi inte längre har våra små barn att tänka på, men tills dess är det en så stor och praktisk 3,5-tonnare som möjligt som gäller för våra kontinentala resor vilka sker flera gånger under året under loven och långhelger.

Tung husbil är helt enkelt inte ett alternativ pga dess nackdelar som för oss är desamma som att dra husvagn. Vårt tyckande efter vår situation och förutsättningar. :)

Hej Jonssma, du beskriver på ett överskådligt sätt vad du (och din fru?) vill och "varför(?)" jag har då en hel del synpunkter i eftersom vi själva hade 4 st barn födda -63, -65, -66 och -70 när det begav sig och vi har upplevt det mesta (tror jag). Jag är inte heller så säker på att våra behov/lösningar(?) verkligen är så diametralt olika som du vill tro ovan!

¤ Vi avstod från långresor med bil under barnens uppväxt - av hänsyn till deras önskemål som faktiskt skilde sig en hel del från våra egna (vår egen tid är NU i stället).
¤ Som föräldrar hade också vi en pressad livssituation, det fanns även då chefspost inom större industri resp adjunkt inom skola. Vi bodde vid den tiden i Nynäshamn = 60 mil genom Sverige till färjorna och det var ju ingen naturlig hit att börja med.
Visst ville vi resa (släkt i Tyskland) men under juni-aug med 4 barn till kontinenten - nej tack! Inte heller ville vi acceptera dagsetapper på 50-100 mil och absolut inte med brådska så illa ville vi varken oss själva eller våra barn, alla måste ju få ut något positivt av ev "resor".
¤ Det landade med att vi utnyttjade hemortens förutsättningar och en större båt inhandlades därmed kunde vi utnyttja förutsättningarna fullt ut på vår hemmaplan vilket både barnen och deras kompisar tycks ha uppskattat. Bad och sol finns och fanns ju här hemma också, kanske inte närmsta släkt i alla lägen vilket trots allt kunde varit ett argument åt annat håll.

¤ Under semestern åker vi fortfarande inte ner på kontinenten under maj-aug, då är det är oftast allt för varmt söderöver och alltför fint/vackert här hemma i Sverige för att åka bort under just den perioden. Dessutom sammanfaller perioden med stora semestrar där nere, har även svårt att se vad små barn har att hämta därstädes (om de nu ska få välja).
¤ Med barn i bilen och maxlastad så skulle i varje fall inte jag pressa HB'ns däck i värme, hög fart, långa etapper med de risker som faktiskt uppstår på sådana färder.

¤ Argumentet att en HB blir mycket snabbare och lätthanterligare bara för att den väger under 3,5 ton köper jag inte alls. Vi kan utan vidare färdas i åtm 100-110 km/h på ex autobahn (med 5-ton om vi så vill) likaså på smärre vägar i stort sett enligt trafikrytmen. Ökar man farten till ex 130Km/h så ökar i alla fall inte medelhastigheten motsvarande men väl farorna för en maxlastad HB = tidsvinsten dock i stort sett försumbar.
¤ Fö varför långresor i hög fart/långa etapper genom Tyskland som har sån natur och historia och mycket annat - var finns det mer i Europa, det är väl inte bara bad och sol i södra Italien som gäller (och 3-5 dgrs trp-sträcka)?

Vore jag i ert läge och ändå ge mig ut på sådana resor som ni vill göra, så skulle jag absolut välja en större/tyngre bil än 3,5 ton av följande skäl;
1) Mer plats för människor och prylar i bilen är aldrig fel (om inte annat så för barnen).
2) Gärna en 3-axlad 5-tonnare, riktningsstabilare på vägen i synnerhet i sidvind, går mjukare/mer komfortabelt, mm (sådan bil ofta försumbart dyrare).
3) Högre lastvikt som tål familjens hela last med god marginal (map däck och bromsar)
4) Dessa ev större bilar är inte mer svårkörda eller ens besvärligare att rangera i praktiken än 3,5 tonnare (i varje fall på stpl). Delintegrerade HB har alla i princip samma höjd och begränsningar vid broar, viktsbegränsningar i praktiken sällsynta och i Tyskland som t.ex i städer där man ändå inte får parkera HB oavsett storlek på vanliga "kommunala" p-bilsparkeringar utan tilläggsskylt HB (och då ej nattetid, hänvisn till stpl) ......
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Nu har inte vi fyra barn, bara två. Men saker och ting har hänt, husbilar byggs lättare nu för tiden. Våra barn är uppväxta med att ha miljarder med prylar, således har vi med oss massor med grejor, bl.a fyra cyklar för att ta oss runt. 22" TV med hårddisk för filmer, PS3 för spel, Nintendos, surfplattor, laddare till ditt och datt, sparkcyklar mm, mm. Vi klarar oss under 3.5t alldeles utmärkt.
Jag är jättesugen på en större husbil typ Bürstner 747 men nackdelarna överväger fördelarna, får ej plats vid sommarstugan, kan ej vända/parkera vid fiskesjöar och detta redan innan man börjat fundera på Go Box o.s.v.
Tack och lov finns alkovbilen som ger oss fyra fasta bäddar på 7m samtidigt som dinetten för 6 personer är orörd. Högre hastighet under 3.5t är dock helt ointressant, vi tuffar i lastbilstempo i högerfilen och bara kopplar av, fram kommer man alltid, enda gången vi ligger på omkörning är i uppförsbackar då 150 Multijeten på 3.5t flyger förbi långtradarna ;)

Och vi reser helst när det är som hetast vid medelhavet och har alltid gjort, hela familjen älskar värme (hetta) :msn_hot:

Peter :)
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

¤ Argumentet att en HB blir mycket snabbare och lätthanterligare bara för att den väger under 3,5 ton köper jag inte alls. Vi kan utan vidare färdas i åtm 100-110 km/h på ex autobahn (med 5-ton om vi så vill) likaså på smärre vägar i stort sett enligt trafikrytmen. Ökar man farten till ex 130Km/h så ökar i alla fall inte medelhastigheten motsvarande men väl farorna för en maxlastad HB = tidsvinsten dock i stort sett försumbar.

Trevligt med en argumentation. Kommenterar gärna mer senare, men just nu vill jag bara förklara det ovan när det gäller att förflytta sig långa sträckor; det argumentet (om hastighet och att följa trafikrytm) syftar inte på vad man rent fysiskt kan utan på vad lagen tillåter att man får:
 

Bilagor

  • Rapport14.jpg
    Rapport14.jpg
    134 KB · Visningar: 140
  • Rapport15.jpg
    Rapport15.jpg
    123,1 KB · Visningar: 95
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Var och en blir salig på sin tro.

Tycker nog att själva rubriken för tråden ger svar på frågan, eller?

Själv anser jag tält vara det optimala.:)
(men där finns väl endast fördelar.)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Ändringar görs alltid men det motsäger inte principen som jag pekar på; att där följer med begränsningar med en vikt över 3,5 ton. Om det sedan skiljer 30 eller 50 km/h i något enstaka fall spelar ingen roll för sakens skull, principen är att där existerar en skillnad som har just med brytpunkten att göra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Från 70- till någon gång på 90-talet hörde man aldrig om någon husbil som blev vägd vid kontroll och åtminstone jag funderade inte heller mycket över frågan.
Fram till 90-talet körde jag med överlast på nästan alla husbilar, därefter har jag vägt upp eller köpt tillräckligt tunga bilar.

aake
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Saxar sammanfattning om kilometerskatt från Motormännen:

Polen

Husbil > 3,5 ton :
Fordonet ska registreras på www.viatoll.pl innan avresan från Sverige. I Polen skaffar du en viaAUTO-dosa som placeras på vindrutan. Dosan debiterar PLN 0,16 - 0,40 per kilometer, beroende på vägen du kör på, typ av fordon och fordonets miljöklass.


Tjeckien

Husbil > 3,5 ton :
Färd på motorvägar, -leder och vissa andra vägar debiteras kilometeravgift, Mýto. Avgiften beror på fordonets miljöklass, antalet axlar och vägtyp. Vid gränsen till Tjeckien köps en elektronisk kilometerräknare (Fahrzeuggerät eller premid onboard unit ) som kopplas till kreditkortet eller programmeras med ett förbetalt belopp. Visa registreringsbeviset så placeras fordonet i rätt avgiftskategori. För räknaren tas 1550 CZK i deposition. Depositionen återbetalas när räknaren lämnas tillbaka.




Österrike

Husbil > 3,5 ton:
Kilometeravgift tas ut på motorvägar/leder och vissa andra vägar. Körda kilometer registreras av en GO-box på vindrutan. Boxen ska sitta på plats när du kör in i Österrike.

Kilometeravgiften beror på fordonets miljöklass och antalet hjulaxlar. Beroende på fordonets miljöklass finns olika avgiftskategorier. Vissa avgiftskategorier kräver registrering och dokumentering med intyg från husbilsleverantören.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Ungern

Priser 2014:

Kategori D1 = husbil under 3,5 t
10 dagar 2975 HUF, en månad 4780 HUF

Kategori B2 = husbil totalvikt 3,5 t-7,5 t

10 dagar 13 385 HUF, en månad 21 975 HUF
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Schweiz

För husbilar under 3,5 ton gäller samma regler som för personbilar, dvs vinjett om motorvägar ska nyttjas, avgiftsfritt för övriga vägnätet.

Husbilar över 3,5 ton och andra tunga fordon betalar obligatorisk Schwerverkehrsabgabe, en skatt baserad på fordonets typ och vikt. Skatten skall betalas för färd på alla vägar, inte bara motorvägar.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

När man kollar på sängplatser så får man räkna med att det kommer att vara svårt att klättra i framtiden och tvärsängar bör undvikas, längsgående sängar är nog framtidens lösning. lågt insteg utan elsteg som skutes ut. Vid köp får man tänka sig hur man mår om några år, ska det vara vanlig växelåda eller atomatväxel. /Bernt
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Detta har nog inte så många tänkt på. De sista som fått tung behörighet utan att ta c kort är ju runt 40 idag så det klarar sig nog runt femton år till utan större problem men sedan blir de problem. Samma problem finns i mc branchen och där märks det tydligt. Vi som idag har bilar behöver nog inte oroa oss men om några år är problemet ett faktum.

Idag kan man ta ett körkort som heter C1 som gäller över hela Europa och då får man köra fordorn upp till 7,5 ton. Det är en regel som skapats av EU så alla länders poliser bör känna till den.
Mer info finns på C1 – Medeltung lastbil /Körkortsportalen

Kostnaden är cirka 7000 kr. (Det var den kostnad det blev för min svärson och en kompis till honom). Så nu kör dom glatt tung husbil)
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

När man kollar på sängplatser så får man räkna med att det kommer att vara svårt att klättra i framtiden och tvärsängar bör undvikas, längsgående sängar är nog framtidens lösning. lågt insteg utan elsteg som skutes ut. Vid köp får man tänka sig hur man mår om några år, ska det vara vanlig växelåda eller atomatväxel. /Bernt

Ojdå,,, jag tycker det är skönt när frugan kryper över mig I vår högt belägna tvärställda säng I bak. Fördelen är att få in ända upp till 4 stora (28 tum) cyklar, 1 matbord 4 sittstolar 2 Baden Baden, och mängder av lull-lull under sängen
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

I ivern att få in kulor till alla möjliga o omöjliga projekt som egentligen inte har det mista samband med husbilar får man nog räkna med att "kreativiteten" ökar framgent.
Att man anser, (från politikerhåll) husbilsägare som en "köpstark" konsumentgrupp är knappast till vår fördel.

För övrigt anser jag att ju större bil ju större utrymme och frihet. Den största delen av fritiden står vi stilla och behöver utrymme,mer eller mindre. När vi är på väg är det lagar och förordningar som avgör antalet passagerare. Stor bil.- stort utrymme, osv. :)
Vägrar att leva som martyr, även om bilen har plats för åtta men max "sex" IRL.:)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Även i Sverige finns det nackdelar med > 3,5 ton om än inte alls lika påtagliga som ute i Europa, t ex vad gäller besiktningen. Inte bara är den mycket dyrare att besiktiga, den måste besiktigas från år 1, vilket innebär att den under de fem första åren måste besiktigas fem gånger istället för två. Men det är en bagatell i sammanhanget, de stora skillnaderna finns bland trafikreglerna utomlands.

Prisjämförelse: Besiktiga husvagnen och husbilen - Tips och Råd - Allt om Husvagn & Camping
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Fördel är att jag besiktigar när det passar mig o det gäller ett år framåt!:mcride:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen