Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg
För vår del (= vårt tyckande) utgör "gränsen >3.500Kg" en skillnad som avgör om vi ska/vill ha husbil eller inte. Med ökande ålder kan man konstatera att vi vill ha mer komfort och bekvämlighet, inte mindre än tidigare - dessutom har vi inte längre så bråttom på vägarna!
Med minskat boutrymme, begränsad lastförmåga för medhavt, färre bekvämlighets- och komfortfaciliteter så skulle vårt intresse för just husbil försvinna. Vi skulle då i stället välja mellan p-bil/husvagn alt p-bil/hotellinkvartering, alternativ som också har sina ljuspunkter.
Tillräckligt bra, tyngre, prisvärda och smidiga husbilar för oss gjorde entre på marknaden för ca 15 år sedan, åtm för dem med C-kort. I det sammanhanget tycker jag att kostnaden för ett C1 kort är väl värd att ta, speciellt om man tänker på de totala kostnader som ändå följer med ett husbilsinnehav (oavsett över eller under 3.500Kg).
Tycker denna motivering är mycket bra och för mig givande och lärorik då det för oss (som är mitt i generationen efter, mitt i familjelivet med yngre barn) råder totalt motsatta förutsättningar och värderingar. Vi försökte tidigare klara av våra resmål med personbil/husvagn, att ha toalett, kläder och matmöjligheter för kräsna barn med sig på resan är en fantastisk frihet, men pga begränsningarna som en påhängd husvagn ger så blev den bara användbar för närområdet, dvs inom Sverige/Norge. Då vi hatar campingar och aldrig tar in på sådana så var det alltid personbil och hotell som gällde "overseas", dvs Danmark och kontinenten. Köra långt med bil och barn kräver sin planering och stor improvisation längs resan, även de små problemen som att hitta en toalett på studs tenderar att kunna bli stora och påfrestande när man reser. Så när avstånden blir större än en dagsetapp med personbil, dagsetapper som är mycket svåra att i förväg planera längden/tiden på med hotellövernattningar längs vägen då bilresa med mindre barn ställer helt andra krav och i regel alltid blir improviserade alltefter oförutsedda händelser utefter resans gång, så gick det inte längre.
Så för två år sedan blev det en husbil (som provkördes av ren ingivelse) som blev den ultimata lösningen på våra reseplaneringsbekymmer. Nu kan resan till målen nere i Europa fyllas av spontanitet och infall. För oss är den lätta husbilen den som kombinerar de två färdsätten på absolut bästa sätt, den är liksom husvagnen lösningen på barnfamiljens behov av mat, vila, rast, toalett, klädombyte, hygien, omvårdnad och allt annat som kan behövas under resans gång, samtidigt som den lätta husbilen har nästan alla personbilens fördelar; den kan och får hålla personbilstempo, är smidig och lättparkerad, följer personbilens trafikregler och vägval, går som personbil de allra flesta fall vad gäller avgifter. Lösningen på alla våra (barnfamiljens) reseproblem, nu kan resorna ske utan begränsningar i sträcklängd.
En tyngre husbil däremot, blir för oss som att lika gärna ha husvagn igen. För oss som inte har obegränsat med tid på oss på resorna då vi är mitt i livet med andra plikter som måste uppfyllas, är det viktigt att den är snabb, smidig och enkel att köra och parkera var som helst. Rangordnat så är själva färden och transporten på vägen och dess fart, uppförande och komfort där viktigare än dess funktion som ett hem, även om det ställs stora krav på det sistnämnda också då en familj på fyra personer ställer sina krav på utrymmen och praktiskhet, som t ex att fyra permanenta sovplatser var ett krav vilket gjorde att s k plåtisar ratades tämligen omgående då de helt enkelt är för små även om de är ännu bättre att köra med.
Så olika är våra krav. Vilka säkert kommer att förändras när vi kommer till nästa skede i livet, och vi inte längre har våra små barn att tänka på, men tills dess är det en så stor och praktisk 3,5-tonnare som möjligt som gäller för våra kontinentala resor vilka sker flera gånger under året under loven och långhelger.
Tung husbil är helt enkelt inte ett alternativ pga dess nackdelar som för oss är desamma som att dra husvagn.
Vårt tyckande efter vår situation och förutsättningar.