• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är en perfekt ställplats

F

F.d. 55532

Guest
Fick ett telefonsamtal idag från en bekant, medlem in en båtklubb.
De funderar på att fixa en ställplats tillsammans med gästhamn på ett mycket trevligt ställe med utsikt över vatten och närhet till handel och krogar. Kommunen intresserad då de haft vissa problem med husbilar på "olämpliga" platser. Preliminärt tror de att ca 25 platser kan fixas.

Vilken service förväntar ni er?
Vad är lämplig storlek på varje plats.
Vad är ni beredda att betala?

Tacksam för alla tips som jag kan bidra med inför projekteringen
/Inge

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad är en perfekt ställplats

Eftersom det är en gästhamn så förväntar man sig att få använda gästhamnens servisutbud som båtgästerna har.

Storleken finns det många åsikter om. Trosa har närmast en vanlig bilparkering, medans Västerås, Bua hamn, m.fl håller ca: 4 m. kostnaden där hamnar på runt 175 kr.

Men det ligger nog i topp. Det finns hamnar som ligger mycket under hundra också. Allt beror på läge och service. Men en hundring betalar de flesta utan att knota. Speciellt när det finns servicehus.

F

F.d. 25023

Guest

Det räcker med möjlighet attfylla på vatten och tömma toan & gråvattnet, om bara priset kan hållas ner på c:a 50-lappen. Man kan kanske del dessa med båtarna.

Är ej intressrad att bo på camping med alla bekvämligheter, dem har vi ju i vår bil... speciellt toa och dusch.

Några elstolpar är bra och ha för vinterbruk!

jyrki

F

F.d. 29979

Guest

Nu har ju inte alla dusch i sina husbilar. Dessutom skulle jag med bestämdhet avråda en del att använda dom dom har. (Fuktkskador)
Jag har faktiskt en undran.
Hur många gör "det tunga" i toaletten?

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi bor i husbilen och självklart så duschar vi i vår husbil samt sköter alla toabesök där. Avskyr främmande duschar och toaletter. Husbilen har denna utrustning för att den ska kunna användas. Varför betala för något som man inte använder? Vad vi behöver på en bra ställplats är det som Anita & Jyrki skriver här.

Eva

F

F.d. 52943

Guest

Som vi använder bilen är toan den trånga sektorn. Vi har två toakasetter, som tillsammans räcker 2-3 dygn, om vi inte kommer åt någon annan toalett under den tiden.

Tömning (grå- och svart-vatten), toa och dricksvatten värderar vi högst.

Vi kör bara sommartid och då klarar solcellen våra elbehov. Skall man ha vinteröppet antar jag att el kommer högt upp på önskelistan bland vintergästerna.

F

F.d. 55528

Guest

De faciliteter som jag först efterfrågar på en ställplats är tömning av gråvatten o toa, samt påfyllning av vatten. Går nästan aldrig till servicehus för dusch o toabesök, det är mycket bekvämare att använda det som finns i bilen.
Finns det tillgång till el så är det ett plus, men det är inte högprioriterat.

Om sedan parkeringsrutan är fyra meter bred så tycker jag man får en hyfsad komfortzon runt bilen. Vill helst inte stå med endast "armbågs lucka" till grannen.

Det är heller ingen hit om man skall leta upp ett sporadiskt bemannat hamnkontor en halv kilometer bort för att betala. Automat för kreditkort är däremot toppen...

/TommyQ

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Håller med nedanstående om faciliteterna. Beträffande priset så fanns det inte mycket sagt om det.
Många av oss vill ha nära till centrum eller se sjö eller hav. Där kan vi tänka oss en lite högre kostnad än om man står på en avlägsen ställplats med motsvarande faciliteter.

Göteborg har en plats för 240:-/dygnet med skogutsikt och långt till allt.

Spiken eller Barsta hamn mfl. har det många vill ha för under 200-hundringen

Rimligt är enligt vår mening 100-130:-/dygnet exkl. el. Kanske runt 160:- inkl. el

Bernt

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

För mig är den perfekta ställplatsen gratis och har möjligheter till fyllning av vatten via slang och tömning av fast tank. Utöver det har jag inga speciella önskemål, möjligen att slippa stå ensam på ensligt belägna platser och att det är lugnt nattetid.

Vill jag ha service utöver F/T (fylla tömma) så tar jag in på camping!

Jappe

PS. Står nu på en camping i Olhao i Portugal (60 spänn inkl. el och WiFi) och väntar på kamremsmannen som ska byta kamrem på resebilen på plats för under 2000 kr enligt utsago. Lite nyfiken är jag på hur det ska gå! Går det bra så har jag en del andra reparationsbehov på bilen.

Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Arragemanget för gråvatten är viktigt. Inga fiffigheter med små hål eller slangar. En stor cementplatta som lutar mot ett hål i mitten som man kan köra av och på utan rangering. En slang att skölja rent med. Långt avstånd till färskvatten så att detta inte förorenas av svart och gråvatten.

Internationella priser 0 -15 euro allt efter servicenivå.

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Om det inte går bra, vad gör Du då?? Mantalsskrivning i Portugal? Hoppas det löser sig på bästa sätt. Ha det "gött" i Portugalien. Hälsningar Göran Hellman

F

F.d. 17667

Guest

Fick ett telefonsamtal idag från en bekant, medlem in en båtklubb.
De funderar på att fixa en ställplats tillsammans med gästhamn på ett mycket trevligt ställe med utsikt över vatten och närhet till handel och krogar. Kommunen intresserad då de haft vissa problem med husbilar på "olämpliga" platser. Preliminärt tror de att ca 25 platser kan fixas.

Vilken service förväntar ni er?
Vad är lämplig storlek på varje plats.
Vad är ni beredda att betala?

Tacksam för alla tips som jag kan bidra med inför projekteringen
/Inge

Jag förstår att ni inte vänder er till dem som bara är ute efter en parkeringsplats och anser sig ha med sig alla sina fasciliteter. Ni tycks ha högre ambitioner än så...bra.

Då ett för mig redan viktigt kriterie, en vackert belägen plats, tycks redan vara uppfyllt och att man nu överväger ett servicehus.... så är mina svar på dina frågor följande;

1) i prioordning (efter ambition och möjligheter): sophantering, tömning svartvatten, tömning gråvatten, påfyllning färskvatten, toalett, dusch, el, wifi. Då nu ett nytt servicehus övervägs...inkludera gärna disk-/tvättmöjligheter. Ta gärna intryck av Småbåtklubbens ställplats i Degerhamn, en plats jag besökt och kan rekommendera och som har det mesta av det jag föreslår och som "ni" tycks ha förutsättningar för.

2) brandmyndigheter/räddningstjänst har klara rekomendationer och kontakt med dem förordas för att inhämta råd.....inte med husbilsklubbens forum där alltför täta avstånd ofta accepteras av döma av inlägg.

3) ta gärna intryck av ställplatser i t.ex Tyskland där prisnivåerna oftast är helt andra (mycket lägre) än de nivåer som av någon märklig (för mig) anledning föreslås på husbilsklubbens forum av döma av inlägg

Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Eftersom en ställplats i våra ögon är en plats för 1 max 2 dagar övernattning, vill vi ha ett vackert läge med fast underlag. Det räcker!!...
vatten, tömmning och sopor fixar vi på vägstation eller mack.
Campingplatser eller pimpade ställplatser finns det gott om.

F

F.d. 55532

Guest

Tack för alla synpunkter. Jag skickar detta vidare till de som funderar över
bygget.

Ett försök till sammanfattning

Prio1: Vatten, toatömning och gråvattentömning (direkt från bilen på platta)

Prio2: Toalett

Prio3: Dusch, och några elplatser mot avgift för de som behöver detta.
Wifi framförallt för utlänska besökare vi andra har ju mobilt i Sverige

prio4 Disk och tvättmöjlighet (nu börjar det likna camping)

Platser uppmärkta ca 4m ok men kolla med myndigheterna
Belysning

Kostnad för prio 1 och 2 120-150kr med hänsyn till min bedömning av hur
fin platsen är och vilken övrig service som finns nära. Obs finns camping i närheten för 275 kr dock fullbelagd i högsäsong

Tack än en gång

/inge

Toppen