• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag har blivit bönhörd

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Minns ni Jag skickade in medborgarförslag om ställplats i Trelleborg.
Det mottogs positivt
http://www.husbilsklubben.se/forums/t67654/
med länk till TA
Söderslättsbo vill ha många husbilsplatser - Trelleborg - Trelleborgs Allehanda - Nyheter dygnet runt

Nu i dagens tidning 9 nov. TA var det en ny artikel om det igen där nu kommunordförande också ställde sig positiv till det. :):)

Framgång för förslag om husbilsplatser - Trelleborg - Trelleborgs Allehanda - Nyheter dygnet runt

F

F.d. 55695

Guest
Sv: Jag har blivit bönhörd

Du har uppenbarligen skickat in ett mycket bra och vägrundat förslag och detta asner jag vara föredömligt. Har själv i åtanke att uppvakta min hemkommun, Svalöv, med något liknande. I kommunen har vi bland annat Söderåsens nationalpark och en hel del annan intressant natur. Tyvärr har vi ingen som helst service till husbilar/husvagnar som väljer att fricampa. Den enda campingplatsen kan rimligtvis inte ha resurser som räcker till för att tillgodose de behov jag tror finns. Har du möjlighet att delge mig ditt förslag så jag har en bas att jobba utifrån för din modell verkar ju vinna genomslag.

Slutligen vill jag tacka dig för din gärning. Det är storartat och nu hoppas jag att fler vill ta tag i sina hemkommuner för att skapa en skillnad. Kanske kan ditt förslag skapa ett underlag för fler att orka, vilja och våga göra samma sak som du.

Stort tack!

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Det här är ett skolexempel på hur vi i kommungruppen försöker arbeta. Jag måste ju passa på att säga till alla att ni är välkomna att jobba via kommungruppen också. Vi behöver fler som kan tänka sej att göra ett sånt jobb som Viggoboy gjort, du är naturligtvis också välkommen Frank. Genom kommungruppen försöker vi hjälpa och stötta varandra i arbeten som detta. Om någon är intresserad kontakta mej, Mc-Louis eller använd kontakta oss.

Jag hoppas trådskaparen har överseende med denna "reklam" i tråden, jag kunde bara inte låta bli när det var ett sånt bra exempel. Vi i kommungruppen är också intresserade av att se ditt medborgarförslag som vi säkert kan ha nytta av i andra kommuner också.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

TACK för responsen
men...
Den som skall ha äran är Kjell HBK nr 25.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t17014/

se: http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/2183d1165493622-husbilsplatser.pdf

Det han skrivit fick mig att gå igång och kopiera det och justera lite i texten.
Lämna in det som medborgarförslag. Därefter har jag skickat MASSOR med extra information från tyska sidor "hur man anlägger en ställplats" reklamblad från firmor om vatten- el och tömningsautomater. Vad som borde finnas på en ställplats.
Så har jag besökt när kommunen har träffar och pratat mig varm med de valda.

Så enkelt är det.

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022

Mycket bra jobbat!!
Ska själv försöka förmå de som bestämmer att ändra på betalningen för gräsplätten vid Smygehamn. 100 spänn för enbart en plats…..DYRT!

Hälsningar
Gert O.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

TACK för responsen
men...
Den som skall ha äran är Kjell HBK nr 25.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t17014/

se: http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/2183d1165493622-husbilsplatser.pdf

Det han skrivit fick mig att gå igång och kopiera det och justera lite i texten.
Lämna in det som medborgarförslag. Därefter har jag skickat MASSOR med extra information från tyska sidor "hur man anlägger en ställplats" reklamblad från firmor om vatten- el och tömningsautomater. Vad som borde finnas på en ställplats.
Så har jag besökt när kommunen har träffar och pratat mig varm med de valda.

Så enkelt är det.

Jag tycker det låter som du verkligen ska ha del av äran, du har gjort en hel del själv också och det med bravur. Den tid och engagemang du lagt ner är imponerande och ett lysande exempel på hur det kan gå till. Åter, tack för ett strålande arbete. jag följer med spänning hur detta ärende fortsätter och behöver du nån hjälp så finns kommungruppen.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

HURRA!!!
Jag fick detta mail idag från Trelleborgs kommun.
Det är offentligt så var så goda och läs.

§198 Medborgarförslag - Husbilsplatser

Dnr KS 2013/208
[FONT=&quot]Ärendebeskrivning[/FONT]

Frank Rambris har inkommit med ett medborgarförslag till kommunfullmäktige 2013-03-05 där han i ett gediget material redogör för behovet och nyttan med att inrätta ställplatser för husbilar. Förslagsställaren menar att husbilsturister är en växande och köpstark grupp som är viktig för turistnäringen och föreslår att ställplatser för husbilar inrättas på ett antal platser i kommunen samt att en arbetsgrupp bildas för detta. I detta arbete kan man dra nytta av hur man hanterar ställplatser för husbilar i Tyskland.

Medborgarförslaget har varit översänt för yttrande till samhällsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden och Trelleborgs kommuns Utvecklings AB.

Tekniska nämnden skriver i sitt yttrande 2013-06-25 att man ställer sig positiv till fortsatt arbete för att hitta en god lösning på anordnandet av husbilsplatser. Vid det fortsatta arbetet med att inventera och besluta om placering av uppställningsplatser inom kommunen måste kontrollen och skötseln av ytorna belysas. Tekniska nämnden menar att det är en fördel om det finns ett automatiserat system för eventuell betalning och övrig service.

Trelleborgs kommuns Utvecklings AB ser i sitt yttrande positivt på att utveckla möjligheten till uppställning/parkering av husbilar i kommunen. Man bekräftar husbilsturismens behov och nytta som medborgarförslaget redogör för. Utvecklingsbolaget menar att kommunen i planering och färdigställande av parkeringsplatser centralt även tar med möjligheten att anordna uppställning och parkering för husbilar. Man anser att det är viktigt att snarast inrätta ställplatser med viss service både nära centrum och vid Smygehuk. Kommunen bör se positivt på privata initiativ för etablering av ställplatser samt att se ställplatser för husbilar som en tillgång och som en del i ett totalt serviceutbud.

I samhällsbyggnadsnämndens yttrande 2013-09-03 skriver man att i samband med framtagandet av detaljplaner för Trelleborgs stad kan behovet av husbilsparkeringar diskuteras och arbetas in om så är lämpligt. I förslaget till detaljplan för Maglarp 28:20 m.fl. finns en entréplats med parkering, tankställen och servicebyggnad inritad vid Maglarpsrondellen. Denna placering menar samhällsbyggnadsnämnden borde vara en attraktiv parkeringsplats för husbilar där man vid det fortsatta arbetet med detaljplanen kan arbeta in en parkeringsyta för husbilar.
[FONT=&quot]Beredning[/FONT]

Inkomna yttranden bekräftar behov och nytta av ställplatser för husbilar, de ser positivt på inrättande samt möjlighet att anordna sådana ställplatser.

Frågan om ställplatser för husbilsturister behöver dock fördjupas och behovet behöver utredas ytterligare. Det är lämpligt att Trelleborgs kommuns Utvecklings AB och tekniska nämnden fortsätter detta arbete och återkommer till kommunfullmäktige om investeringsbehov uppkommer.

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att besvara medborgarförslaget med att kommunfullmäktige ser positivt på att utveckla husbilsturismen genom att inrätta ställplatser för husbilar samt att Trelleborgs kommuns Utvecklings AB och tekniska nämnden ges i uppdrag att utreda frågan.
[FONT=&quot]Beslut[/FONT]

Kommunfullmäktige beslutar att besvara medborgarförslaget med att kommunfullmäktige ser positivt på att utveckla husbilsturismen genom att inrätta ställplatser för husbilar samt att Trelleborgs kommuns Utvecklings AB och tekniska nämnden ges i uppdrag att utreda frågan.

Skickas till

Förslagsställaren
Samhällsbyggnadsnämnden
Tekniska nämnden
Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB

Bilagor

• Protokollsutdrag.doc
    235,8 KB · Visningar: 31
Toppen