Sv: Jappe i Portugal
Nu har kvällssvalkan infunnit sig efter ännu en väldigt varm dag så ska jag göra ett nytt försök att få ihop något.
Jag vaknade vid tvåtiden i natt och fick efter en stund problem med andningen. Eftersom jag har KOL så är jag ganska van vid lufthunger och vet att det brukar gå över efter några minuter men i natt gick det inte över. Jag ringde 112 och efter några minuter stod det två (!) ambulanser utanför resebilen. Vi for iväg, först till Santa Polas sjukhus och sedan till det stora sjukhuset i Elche.
Efter många provtagningar av både läkare, sköterskor, undersköterskor och underundersköterskor + röntgen + behandling så somnade jag trots att spanska sjukhusbäddar tycks sakna kuddar.
På morgonen serverades en märklig frukost. Varm mjölk som man skulle hälla kaffepulver i + ett par kolhydratkakor.
Jag fick en lista med resultaten av alla proverna (det har jag aldrig fått i Sverige). Läkaren tyckte att jag skulle kontakta "min läkare" i Santa Pola för att få recept på ett kortisonpreparat. Allt gick snabbt och smidigt och jag blev faktiskt lite imponerad av samarbetet och flytet hos personalen och snart satt jag i väntrummet och väntade på att få komma med en tom ambulans till Santa Pola. I Spanien används ambulanserna även till hemtransport av patienterna. Tiden gick och inget hände så jag ringde "Bonzo" för att fråga honom vad en taxi kostade till Bahia camping. 16, 17 euro sa han så jag ut för att leta rätt på en "bulle".
Snabb resa på den långa rakan från Elche till Santa Pola och på Bahia betalade jag 20€ för resan. Väl "hemma" så tog jag några foton på plastomslaget till kakbrödet:
Inga dåliga ingredienser heller!
Riktig frukost med ägg och majonnäs, korv och ost nersköljt med en vansinnigt god juice från Carrefour med rimligt kolhydratinnehåll. Inte onödigt söt!
Om morgondagen vet jag bara att jag ska besöka "min läkare"! Jag har faktiskt en sådan här sedan besöket i Santa Pola för två år sedan. I Sverige har jag aldrig fått den förmånen! Jag mår riktigt bra nu.
Jappe