F
F.d. 13310
Guest
Hej! Jag, liksom många andra, har en motorlampa som lyser ibland.
Enligt manualen och folk på detta forum beror detta på ett problem med insprutningen/spridare!?
Bil
Fiat ducato 2,8 JTD 244 chassi - 2007
Beteende
1:an och 2:an kan varvas ur utan några problem upp till ca 3500rpm
3:an kan köras till ca 65km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
4:an kan köras i ca 85 km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
5:an kan köras i ca 100km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
Kör jag uppför så tänds lampan tidigare.
Kör jag utför så tänds lampan senare
Varvar jag motorn utan växel i så händer inget med lampan.
Om jag växlar ned, från 5:an till 4:an, i ca 90-100km/h, och direkt försöker att gasa så dör motorn ... den stannar inte men blir helt orkeslös.
Om jag däremot gör samma växling och väntar några sekunder med att gasa så finns det lite gas att ge men inte är det mycket.
Dessa skillnader har jag inte uppfattat mellan 4:an till 3:an men jag vill inte testa i onödan. Toppfart har tidigare varit runt 130, nu är det knappt 110.
Jag har läst att man kan justera detta själv.
Ljusterö, California m.fl. skriver att
"Lyft av kontakten på den spridaren som krånglar, förmodligen 2:an eller 4:an. Det gör man genom att klämma ihop kontakten och lyft den uppåt. Sen sitter det två plattstift nere på spridaren. Ta sedan en lång spetsig plattång och vrid, inte böja, stiften lite grand åt sidan"
Dessutom skriver Riviera att
"Felet bestod i att kontakterna glappade och det räckte att spänna dem så var allt i ordning igen. Plastskon skall dras ut, och inne i denna sitter metallkontakten som skall spännas. Riktigt hur man får loss plastskon vet jag inte. Jag tittade bara på!!! Men det var en fördel att lossa kablarna som ligger över, och trångt är det.
Det rörde sig inte om korrosion utan glappkontakt"
Jag har lokaliserat spridarna, tagit bort kontakterna, pillat lite på plattstiften och sprutat i lite CRC, men utan resultat ... kanske har jag varit lite väl försiktig med att vrida på plattstiften men vrider man för mycket så går ju inte honan på igen??
Vad jag inte har provat är att spänna kontakterna, alltså det som Riviera skriver om. Jag vågar inte slita i plastskon utan att veta hur hårt man skall dra med risk för att ha sönder något.
Så ... nu söker jag flera tips om hur denna förbannade lampa släcks och hur man får bort plastskon m.m.
tacksam för svar
mvh nonne
ps detta problem har uppkommit efter vinterförvaringen utomhus 2012-2013
Enligt manualen och folk på detta forum beror detta på ett problem med insprutningen/spridare!?
Bil
Fiat ducato 2,8 JTD 244 chassi - 2007
Beteende
1:an och 2:an kan varvas ur utan några problem upp till ca 3500rpm
3:an kan köras till ca 65km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
4:an kan köras i ca 85 km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
5:an kan köras i ca 100km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
Kör jag uppför så tänds lampan tidigare.
Kör jag utför så tänds lampan senare
Varvar jag motorn utan växel i så händer inget med lampan.
Om jag växlar ned, från 5:an till 4:an, i ca 90-100km/h, och direkt försöker att gasa så dör motorn ... den stannar inte men blir helt orkeslös.
Om jag däremot gör samma växling och väntar några sekunder med att gasa så finns det lite gas att ge men inte är det mycket.
Dessa skillnader har jag inte uppfattat mellan 4:an till 3:an men jag vill inte testa i onödan. Toppfart har tidigare varit runt 130, nu är det knappt 110.
Jag har läst att man kan justera detta själv.
Ljusterö, California m.fl. skriver att
"Lyft av kontakten på den spridaren som krånglar, förmodligen 2:an eller 4:an. Det gör man genom att klämma ihop kontakten och lyft den uppåt. Sen sitter det två plattstift nere på spridaren. Ta sedan en lång spetsig plattång och vrid, inte böja, stiften lite grand åt sidan"
Dessutom skriver Riviera att
"Felet bestod i att kontakterna glappade och det räckte att spänna dem så var allt i ordning igen. Plastskon skall dras ut, och inne i denna sitter metallkontakten som skall spännas. Riktigt hur man får loss plastskon vet jag inte. Jag tittade bara på!!! Men det var en fördel att lossa kablarna som ligger över, och trångt är det.
Det rörde sig inte om korrosion utan glappkontakt"
Jag har lokaliserat spridarna, tagit bort kontakterna, pillat lite på plattstiften och sprutat i lite CRC, men utan resultat ... kanske har jag varit lite väl försiktig med att vrida på plattstiften men vrider man för mycket så går ju inte honan på igen??
Vad jag inte har provat är att spänna kontakterna, alltså det som Riviera skriver om. Jag vågar inte slita i plastskon utan att veta hur hårt man skall dra med risk för att ha sönder något.
Så ... nu söker jag flera tips om hur denna förbannade lampa släcks och hur man får bort plastskon m.m.
tacksam för svar
mvh nonne
ps detta problem har uppkommit efter vinterförvaringen utomhus 2012-2013