• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstiga elavgifter /straffavgifter FEAB

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Vi fick idag en faktura från Falbygdens Energi (del av Göteborgs Energi koncernen) och för några år sedan så kom det en extra kostnad på elöverföringsavgift 21,50 öre/kw och det var en liten extra avgift för att dom skulle få in pengar för att hålla ledningsgatorna fria från träd osv .

Nu senaste extra avgiften är en "straffavgift" eller som dom kallar effektavgift på 30 kr/kw på den högsta förbrukningstimmen / månad .
Så om du förbrukar ex 5 kw i snitt/månad men skulle få en topp på 10 kw under 1 timme då kostar det fastighetsägaren 300kr allså betalar man 30:-/kw på den högsta förbrukade timmen plus den ordinarie kw priset .

Som ett exempel så var du denna fakturan på 2 månader på 1682 kr varav effektavgiften var på 536 kr och den summan var för 2 timmars förbrukning =268 kr för den timmens elförbrukning plus ordinarie kostnadd på ca 1:-kw .

Detta tycker jag är rena "maffiametoderna" och har alla elbolag detta ??

Förvisso sänkte dom den fasta avgiften med lite men inte alls så mycket som dom borde för att jämna ut denna kostnaden.

Har ni andra likadant ??

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Konstiga elavgifter /straffavgifter FEAB

Inte många elbolag som har effektavgift.
Har ni effektmätning dygnet runt?

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

Hej Bengt-Åke!

Har samma bolag som du. Den 12/1 mellan kl19.00-20.00 5.51 kw x 30:- = 165.30
28/2 kl 13,00-14,00 5,98 kw x30:- = 179,40

Hur mycket har du som högsta kw per timma?

Är inte detta fantastiskt?????????? men det är inkl moms nu, inte illa. När får vi en extra skatt på denna efektvärde????

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

Inte många elbolag som har effektavgift.
Har ni effektmätning dygnet runt?

Hej Håkan!
Efektmätning hela dygnet. Den timma varje månad med högst kw bet man 30:- per kw.
Övrig tid normal taxa.

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Min uppfattning är att ska man ha effektavgift så ska den vara under bestämda tider som den mäts. Den ska också innehålla toppar som snittas. Tex 3st toppar som under mätt tid delas med tre.
Gör man inte det så blir det något som definitivt liknar en fulavgift man inte kan påverka.
Vad vad ni för mätare?
PLC-teknik för avläsning? Mätningsinfo. genom serviskabeln.
Kan ni läsa statistik/timme på nätet?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hallå Bengt - Åke.

För säkert 10 år sedan gick jag och blev förbannad på bolag efter bolag som vi testade.
Men detta har jag nu haft i kanske 6 år, jag är ännu inte besviken.

Privatkund - Privatkund - Skellefteå Kraft

Tant Sture

Nu ska vi hålla isär nätavgifter(effektavgifter) o kw/h pris. Bara det sista kan du flytta så ditt tips är ingen glädje för våra kompisar i Falbygdens nät.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi har mätning varje timma/dygn alla dagar i veckan så det sitter en digitalmätare med som sänder ut förbrukningen och när vi åker ut med husbilen så slog jag av pelletspannan då grabben var själv hemma och jag hade då en högsta effekt på 8,9 kw = 267kr för just den simmen som jag hade den förbrukningen .

Så dels hade jag priset för själva förbrukningen 8,9kw * ca 1:- kw PLUS straffavgiften på 269kr OCH denna straffkostnaden kommer alla månader/år men på sommaren så blir det ju inte lika högt men skulle jag vrida på något som tar ström ex köra spis ,ugn och tvätta och köra torktumlare så kan det ju bli att jag får det förbrukningen då med och 30kr/kw under den timmen .

Detta är nätleverantören och skall jag slippa denna kostnaden så måste jag flytta till annan ort där inte Göteborgs Energi härjar .

Som elleverantör har vi Fortum .

OCH när dom nu har infört något då kan man ju även höja den avgiften .

F

F.d. 9344

Guest

En ytters märklig debetering. En avgift för att hålla nätet i brukbart skick utöver den nätavgift som vi lägger till Nätbolagen:mad:

Nog borde väl nätavgiften inkludera det som kan kallas normalt underhåll av nätet så att det kan leverera el, och där ingår troligen att i ett vinterland som Sverige "snöröjning" och öppna ledningsgator, det är väl det vi betalar Nätavgift för:confused:

Undra om inte detta borde ifrågasättas, vad säger den myndighet som har tillsyn av Elnätsbolagen om detta?

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Håller med Dig Linder.
Vad blir nästa inovation för att få in mer pengar.
Nu gäller det att tänka sig för. Stänga ner värmepumpen när tvätt pågår mm
Det som förvånar mig är att inte någon som helst reaktion kom i FT när den glatt ut-
formade upplysningsbrochyren kom i brevlådan.
Svenska folket har väl insett att det inte lönar sig att sparka bakut.
Vi är ju helt i händerna på myndigheter, företag som har monopol m fl.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är effektuttagen som avgör hur mycket el som behöver överföras genom nätet vid varje tillfälle. Den som använder mycket el under en kort period har ett större behov av elnätets kapacitet än den som använder samma mängd el under en längre period.

Införandet av effekt i elnätsavgiften bidrar även positivt till att belastningen elnätet jämnas ut och effekttopparna kapas. Om alla hjälps åt att hålla nere effektuttaget kan elnätet utnyttjas mer kostnadseffektivt vilket i slutändan gynnar konsumenten.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hade man "bara" betalat mellan toppen och snittet men nu får man ju betala för alla kw under den timmen SAMT spelar det ingen roll hur mycket du sparar för det är ALLTID en topp.
Snittar du ex 5kw och har en topp på 8 kw så blir det 240:- i straffavgift, skulle du snåla in på allt och ha 15* inomhus och laga kall mat och snitta 2kw men ändå få en topp på 8kw så blir det samma straffavgift.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Är det inte så att den gamla säkringsavgiften har ersatts av en effektavgift? I så fall är det ingen straffavgift utan en helt korrekt effektavgift. De flesta storförbrukarna, företagen, har en sådan tariff sedan mycket länge tillbaka.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Abonemangsavgiften har sänkts från 20A/3470kr, 25A/3900kr till 990kr inkl moms och överföringsavg har höjts från 20-21,5öre.
Så långt allt bra men att dom inte har effektavgift mellan vissa tider är inte bra.
Som Knarrevik skrev så är tanken att plana ut effekterna på dygnets timmar.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hade man "bara" betalat mellan toppen och snittet men nu får man ju betala för alla kw under den timmen SAMT spelar det ingen roll hur mycket du sparar för det är ALLTID en topp.
Snittar du ex 5kw och har en topp på 8 kw så blir det 240:- i straffavgift, skulle du snåla in på allt och ha 15* inomhus och laga kall mat och snitta 2kw men ändå få en topp på 8kw så blir det samma straffavgift.

Nej, det är snittet på en hel timme som mäts inte toppen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo så var det snittet på den timmen var 8,9kw och för dessa betalar jag 30:-/kw utöver det kw-priset som jag ger till Fortum.

Så det spelar ju ingen roll om jag har en väldigt låg förbrukning under hela månaden om jag under 1 timme får en extra hög topp .

I min pelletspanna sitter det effektstyrning på elpatronerna och finns det för inkoppling , skulle ha en sådan på hela huset ....
Jag har 3*16amp i huvudskåpet .

I

Ice-Man

Guest

Hoppas de inte hittar på något sådant hos oss. Jag har precis säkrat ner från 3x80A till 3x35A, lägre än så kan jag inte gå eftersom värmepumpen som är på 30kW kräver en del startström.
Om de däremot sänker abonnemangsavgiften kraftigt så skulle jag nog kunna fundera på det. Jag har i dagsläget väldigt bra koll på förbrukningen timme för timme bl.a. via en Androidapp. Den 13/12 2012 mellan 20:00 och 21:00 gjorde vi exempelvis av med 15kWh, antar att det hade kostat en slant!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Va?, är det en fabrik/slott som du strömförsörjer/-jt?

I

Ice-Man

Guest

Va?, är det en fabrik/slott som du strömförsörjer/-jt?

Nä, men en gammal skola från 1886 på 788m² (534m² boyta) som vi renoverat/byggt om. När kommunen ägde skolan så gick det 120.000kWh/år, det har vi sänkt till ca 40.000kWh/år, vi var 5 i familjen, men för någon vecka sedan flyttade äldsta sonen hemifrån.

Toppen