• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dålig värme vid 230 V anslutning

H

hianders

Guest
Hej!

När vi kör pannan, TRUMA 6002-E, på gasol bil det ordentlig fart på fläkten men vid eldrift (230 V) känns bara en svag ”västanfläkt” och luften bil mycket het. Känner någon igen problemet och fått det fixat?

Hasse

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Dålig värme vid 230 V anslutning

Det är nog så att amperen på el utaget inte räcker att få pannan på mera watt. allså att inte pannan kan gå på för fullt. Ja jag kan inte men vet att vi har två uttag hemma ett med ett uttag på 16 Amp pannan går för fullt, sedan ett vanligt 220v Orkar inte pannan gå för fullt. Sägert kan många el experter förklara. Jag bara vet.
Mvh Skoogis

H

hianders

Guest

Om jag kör med el + gasol går fläkten för fullt och det snabbt mycket varmt. På samma eluttag (16 A) kan jag låta en 2000 W fläkt gå utan problem. Pannans fläkt går dessutom på 12 V.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej!

När vi kör pannan, TRUMA 6002-E, på gasol bil det ordentlig fart på fläkten men vid eldrift (230 V) känns bara en svag ”västanfläkt” och luften bil mycket het. Känner någon igen problemet och fått det fixat?

Hasse

Har för mig att det är endast 1800W med el o 6000W med gas så vid lite kallare före kommer inte mer värme på el.

Leif

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Har samma problem med min panna på 220V. Efter nogrann mätning kunde jag
konstera att vid noll grader ute fick jag upp värmen till 13 grader i bilen med 220V.
Eftersom säljaren sa att det inte var bättre värme kunde jag inte hålla mig och mejlade
Adria för att diskutera mitt problem.
Efter påminnelse kom svaret enl. nedan
Det är sant som han skriver att pannan drar inte speciellt mycket gasol i samband med
kombination av el och gas. Något besked om åtgärd har jag inte fått och jag tror inte
att jag kommer att få det heller.

Hej Kjell,

Ledsen att du inte fått svar tidigare men det har nog som du säger ramlat bort i hanteringen och dessvärre förmodligen på mitt bord.

När det gäller elpatronerna så har vi fått in ett antal anmärkningar på effekten i dessa.

Vi har kontrollerat ett stort antal och inte hittat något fel på dom men har själva konstaterat att effekten inte tar sig ut ur pannan och det blir inte den önskvärda värmen vid drift enbart på el.

Vi har diskuterat detta med leverantören (Truma) och de för diskussioner med sina ägare i Tyskland vad som kan vara felet. I dagsläget har vi inte fått något svar.
Det jag vet är att om man samkör med gas så funkar det mycket bättre för då går fläkten igång på ett helt annat vis. Du får ingen större gasförbrukning men det verkar som att även elpatronen fungerar bättre när fläkten jobbar hårdare.

Jag lovar att återkomma med besked så fort jag får ett från Truma om vad vi kan göra för att fixa det.

Solkullen

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2025

Elelementen är utförda för mindre effekt än vad som anges i trycksaker etc, ska nog vara någon slags säkerhetsgrej. Jag har mätt med effektmätare, det är bara att konstatera att det är så. Dessutom går avgasfläkten även vid eldrift för att pannan inte ska överhettas, det innebär att en del av energin går direkt till uppvärmning av utomhusluften.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Jag har sett en tråd här om samma problem för något eller några år sedan men kan inte återfinna den. Där beskrevs att en Truma kunnig reparatör ändrade på kretskortet så att fläkten fick bättre fart o med det bättre värme.
Nu är ju inte 1800 watt så mycket så jag skulle rekommendera kompletering med en 500 watts värmefläkt placerad framtill i bilen där största kallraset är.

Mvh Sanddammaren

F

F.d. 52945

Guest

Hej! Jag har sett en tråd här om samma problem för något eller några år sedan men kan inte återfinna den. Där beskrevs att en Truma kunnig reparatör ändrade på kretskortet så att fläkten fick bättre fart o med det bättre värme.
Nu är ju inte 1800 watt så mycket så jag skulle rekommendera kompletering med en 500 watts värmefläkt placerad framtill i bilen där största kallraset är.

Mvh Sanddammaren

Exat så gör jag också, elpatronen ger ca 10 max 12 grader över yttertemperaturen!

Mvh
Pilot

F

F.d. 52959

Guest

Hej!

Hasse
Hej. Min Trumapanna heter C 6002 EH. Vet inte om det exakt samma som din. Men
jag tror inte pannan ger mer effekt på elpatron än så. Min är nu ställd på 900w och det
kommer värme, men fläkten går inte så fort. Du måste jämföra med om dengår på gas
6000w, och då måste fläkten gå med högre varv för att avleda värmen/energin.
Tillsammans blir det max 7800 w.
Sedan spelar det såklart in hur stor yta som skall värmas och hur många uttag som
finns i bilen.
Jag har fem uttag och det strömmar värme ifrån samtliga uttag. Jag står som sagt nu
på 900w eftersom säkringen är på 6 amp.
Häls

L

Lars 47

Guest

Jag läser om problemet med att Trumapannan blåser dåligt på el. Det är inte konstigt när man ser hur patronen ser ut den har en så liten värmeyta. Eftersom att pannan mäter intemp i förhållande till utetemperatur ur pannan skulle man öka luftflödet så skulle det bara blåsa kallt. Men när man kör på el o gasol så har pannan mycket högre effekt och då ökar fläkten hastigheten. Kanske detta kan vara något att tänka på? Jag tror inte det fattas el när pannan enbart är på
1800w. Men att värma luft som blåser förbi en varm "pinne"element är nog en omöjlighet med för hög hastighet på luften.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Som jag skrev i denna länken :

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/345909

Det man kan göra när man kör på elen är att strypa flödet genom att stänga utblåsen lite så det blir mera mottryck i pannan och då värms den känselkroppen upp och ökar hastigheten på fläkten.
Man får dock inte stänga helt för då kan överhettningsskyddet i pannan lösa ut.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Vad är det för elvärme du har. Är den inbyggd i pannan eller
är det en en separat som sitter bredvid.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Har inte så lång erfarenhet av husbilar och deras värmare, men vad jag förstår, behöver man få igång värmen i bodelen om det är lite kyligt och man ska ställa sig något dygn; dra igång gasen + elen tills det känns behagligt. Därefter stänger jag gaspannan och underhåll med el. :wink:
Blir snabbt varmt i vår HB kan jag säga.

Själv har jag nu +17 i husbilen med 1 800 W igång och -6,5 ute. Ska nu ut och jobba några timmar i bilen och då vill jag ha det hyggligt varmt. Sänker sedan till 900 W när jag är klar för dagen.

Ha det

Bernt

F

F.d. 52945

Guest

Har inte så lång erfarenhet av husbilar och deras värmare, men vad jag förstår, behöver man få igång värmen i bodelen om det är lite kyligt och man ska ställa sig något dygn; dra igång gasen + elen tills det känns behagligt. Därefter stänger jag gaspannan och underhåll med el. :wink:
Blir snabbt varmt i vår HB kan jag säga.

Själv har jag nu +17 i husbilen med 1 800 W igång och -6,5 ute. Ska nu ut och jobba några timmar i bilen och då vill jag ha det hyggligt varmt. Sänker sedan till 900 W när jag är klar för dagen.

Ha det

Bernt

Då vill det till att det inte blåser ute....annars är det gasol som gäller vid den temperaturen.
Mvh
Pilot

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej

Efter att kört flertal vintrar med Truma 6E, på just el...
Kan med den bil, 7m/Pilot påstå att runt noll och där under, var gasol tillskottet ett måste för att få upp till acceptabel inne temp.

Det finns rätt så bra räkne ex. här på forumet gällande förbrukning & värme.
Man får max ut det som det står i watt via elpatron, förmodat mindre...
Det blir inte direkt varmt med 1800w minus verkningsgrad, helt normalt.
Om man nu inte önskar sitta med jackan på el. "arb. sig varm".. :D

Att stänga luftutsläppen är en avvägning som var & en får ta eget ansvar över!
Man kan möjligtvis koncentrera dessa Teoretiska 1800w till vissa utblås, dock inte få mer effekt i watt..
Att jämföra med att låta det bli kallare i källaren på vintern och elda på mer uppe i köket! :)

Vänl. Magnus

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag skrev i en annan tråd att Watten försvinner på vägen för kör jag på 1800 w på pannan så kommer det inte i närheten av den värmen som min lösa kupefläkt som körs på 750w.
Någonstans försvinner ju effekten från pannan.

Senast ändrad:

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Jag skrev i en annan tråd att Watten försvinner på vägen för kör jag på 1800 w på pannan så kommer det i telefonen i närheten av den värmen som min lösa kupefläkt som körs på 750w.
Någonstans försvinner ju effekten från pannan.

????
Ursäkta, men watten på vägen, 1800w på pannan som kommer i telefonen ??
Har herr Linder kanske tagit sig några LED så han är på LYSET eller har jag
missat något ??

Ken1

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är det för...... T9 I telefonen som ändrar orden jag skriver och jag uppmärksammade inte detta igen.... Så kommer det i telefonen skulle vara så kommer det inte i närheten..

Jag är sällan på lyset på det viset ;-).

Testar och ändra inlägget.

Toppen