Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito
Om man nöjer sig med en standardbil i standardutförande finn alla möjligheter att handla i Sverige, men om man har lite speciella krav kan det bli svårt eller omöjligt.
Just nu finns ca. 4.000 husbilar till salu på Blocket och 39.700 på mobile.de, men för den som likt mig sätter fyrhjulsdrift som ett grundkrav finns ingen alls på Blocket och 375 bilar på mobile.de. Dessutom kräver jag att fyrhjulsdriften helst skall vara in- och urkopplingsbar och vill dessutom ha tillsatsväxellåda (=lågväxlar), diffspärrar och helst även automatlåda. Då kommer urvalet i Tyskland ner på en handfull och i Sverige dyker kanske någon enstaka upp med många år emellan. Flertalet av de 375 bilarna på mobile.de är små campingbussar eller stora "Expeditionsfahrzeuge" och ingendera frestar mig.
Både i Tyskland och i Österrike, men inte i Norden, finns nytillverkare som kan tillfredställa mina grundkrav. Men det är tack och lov inget större problem att handla inom EU.
Min näst sista bil köpte jag privat utanför Berlin, men den allra sista trodde jag att jag skulle kunna köpa i Sverige eftersom Forbergs Fritidscenter råkade ha en bättre begagnad bil hemma som mer än väl uppfyllde grundkraven, en Weinsberg LEV med 900 mil på mätaren. Dessutom erbjöd man ett mycket bra inbytespris på min gamla bil! Men tyvärr så kunde man inte eftermontera ett godkänt drag för 2 ton, Bilprovningen godkänner inte eftermontering av drag för mer än 1.500 kg och det räcker inte då mitt båtsläp väger 2 ton, det krävs "förstörande prov" vid Statens Provningsanstal för tyngre drag.
En motsvarande systerbil (samma årsmodell, med 1.200 mil på mätaren) med drag för 2 ton gick efter lite sökande finna i Tyskland. Men visst hade jag varit beredd att betala en hel del mer för att kunna ha en välrenommerad handlare i Sverige som motpart, särskilt som jag i detta fall då hade sluppit problemen med att sälja min gamla bil (och i realiteten skulle det faktiskt inte blivit mer än marginellt dyrare).
Nu lutar det åt att jag behåller även min gamla plåtis; plats finns på gården och eftersom bilarna är dygnsbeskattade blir man inte ruinerad av att ha en bil stående avställd när den inte behövs. Plåtisen, en MB Sprinter med all utrustning enl. ovan, är smidig och lätthanterlig och duger gott för korta turer för två personer och går väcka till liv och även kallställa på mindre än 30 min.
aake