• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Den diskusitionen kommer alt som oftast det kann vl kanske vara något billigare i tyskland, men tryggheten och garantierna och relationerna med handlaren överväger dom kronorna det är billigare i Tyskland,
och desutom fins inte den bil jag vill ha där nere.

S

Sören-6830

Guest
Sv: FJ:S Husvagnscenter AB svarar inte i telefon?

Den diskusitionen kommer alt som oftast det kann vl kanske vara något billigare i tyskland, men tryggheten och garantierna och relationerna med handlaren överväger dom kronorna det är billigare i Tyskland,

Det beror väl kanske lite på var man bor i Sverige, långt från Tyskland eller nära, men med den handlare i Dortmund (Dürrwang) jag haft att göra med de senaste två åren känner jag minst lika stor trygghet med som en svensk handlare. Samma sak med relationerna och garantierna, fungerar alldeles utmärkt.
Och vissa bilar är inte "något billigare" i Tyskland, skillnaden på en miljonbil kan vara flera hundra tusen till Tysklands fördel.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Måste fråga ni som kan detta är bilarna billigare i Sverige än i Tyskland ??

T

Teddi

Guest

om alla skulle köpa sina husbilar i tyskland?? då skulle dom tjäna stora pengar,,:p
ock dessutom inga som helst problem att avyttra dom härhemma,,
utav den enkla anledning att det fanns ingen svensk återförsäljare kvar:D
kontentan av sund konkurrens:D:D

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Det är väl ingen tvekan om att en likvärdig bil, ny eller begagnad ,ALLTID är billigare på den Tyska marknaden.

Men så fort det är aktuellt med ett inbyte blir det mera komplicerat. Visst kan man sälja själv, men jag tror det är fler än vi som inte vill göra det, eftersom vi inte vill ta på oss garantiansvar, om än bara moraliskt. Nej det där lämnar jag till proffsen och betalar för det.

Ytterliggar en faktor, som åtminstone är viktigt för oss, är tryggheten att det finns ett kunnigt
garantiansvar inom rimligt avstånd. Det här är speciellt viktigt för mig eftersom jag är en teknisk idiot, som redan vid spettet har vissa funderingar på hur det egentligen fungerar!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det är väl ingen tvekan om att en likvärdig bil, ny eller begagnad ,ALLTID är billigare på den Tyska marknaden.

Men så fort det är aktuellt med ett inbyte blir det mera komplicerat. Visst kan man sälja själv, men jag tror det är fler än vi som inte vill göra det, eftersom vi inte vill ta på oss garantiansvar, om än bara moraliskt. Nej det där lämnar jag till proffsen och betalar för det.

Ytterliggar en faktor, som åtminstone är viktigt för oss, är tryggheten att det finns ett kunnigt
garantiansvar inom rimligt avstånd. Det här är speciellt viktigt för mig eftersom jag är en teknisk idiot, som redan vid spettet har vissa funderingar på hur det egentligen fungerar!

Visst kan det vara värt en slant att handla lokalt. Många förutsätter att man får en bättre trygghet hos en svensk handlare. Men om man benar lite i detta finner man tyvärr att väldigt många köpare är rejält missnöjda med ett flertal av de svenska handlarna....
Så svenskköpt är ju INTE lika med tryggt köp.

Önskar FJ´s efterträdare lycka till i en kanonfräsh lokal!

L

Lennart Olovsson

Guest

Jag beställde en bil , KABE, helt enligt min beskrivning med utrustning som vi ville ha!
Funkar inte utomlands!
Verkstad har jag på promenadavstånd! Värt åtskilliga tusen!
Kanske 100-tals!

Lennarts tankar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Visst kan det vara värt en slant att handla lokalt. Många förutsätter att man får en bättre trygghet hos en svensk handlare. Men om man benar lite i detta finner man tyvärr att väldigt många köpare är rejält missnöjda med ett flertal av de svenska handlarna....
Så svenskköpt är ju INTE lika med tryggt köp.

Önskar FJ´s efterträdare lycka till i en kanonfräsh lokal!

Ja tyvärr lever inte alla upp till vad vi kan begära, men vi har i alla fall det svenska konsumentskyddet . Därmed inte sagt att det skulle vara bättre än det tyska, tvärtom det tyska är bättre, men åtminstone för mig är det lättare att kräva det i sverige än om det var i Tyskland.

Vi är faktiskt drabbade utav FJ's konkurs eftersom vi i somras köpte en ny N+B från just dem.
Men det kändes skönt när generalagenten mailade och bekräftade att det inte hade någon praktisk betydelse för oss och det generösa garantipaket som följde med bilen, fortsatt gällde.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Min tyska handlare har skött om mig utomordentligt.
Och skulle det vara några problem eller dyligt så går det lätt att svänga förbi (Mannheim) om man är på väg söderöver.

Skillnaden i pris är över 200.000:-

Peter :)

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Måste påpeka att det finns mycket bra handlare i Sverige också. Finns som tur är ett antal trådar även om detta och inte bara om de tyskas förträfflighet.

Efter det lilla jag lärt mej under min korta tid med husbil verkar de "dåliga" svenska handlarna oftast vara sådana som importerar själva från oftast Tyskland. Att sen vissa kan få det att stå i pappren att den inte är direktimporterade genom ett godkännande från Transportstyrelsen stör mej mycket. Jag kan tänka mej köpa en direktimporterad men jag vill veta om jag gör det eller ej - annat känns som mer eller mindre bluff och dom annonserar tom med det. Är detta just konkurrens??? Det är inte många år sedan man inte kunde köpa en Volvo i Tyskland utan att få problem med värme etc eftersom de inte var gjorda efter samma spec..

Konstigt att skattemyndighetens syn på vilka som ska kollas ofta stämmer överens med vilka som annonserar att dom kan leverera en bil som "det inte syns i pappren" att den INTE gått genom de gängse kanalerna.

Då känns det mer OK med de som själva åker ner och handlar för eget bruk och då "gör rätt för sej"!!!

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

om alla skulle köpa sina husbilar i tyskland?? då skulle dom tjäna stora pengar,,:p
ock dessutom inga som helst problem att avyttra dom härhemma,,
utav den enkla anledning att det fanns ingen svensk återförsäljare kvar:D
kontentan av sund konkurrens:D:D

Vem skulle man avyttra dom till ???? ALLA handlar ju i Tyskland .....billigare ju.....
Inga återförsäljare och inga kunder..... var gör jag av med min gamla husbil då om jag vill byta och hur gör jag vid garantifel ....åker till Tyskland :swoon:

T

Teddi

Guest

Vem skulle man avyttra dom till ???? ALLA handlar ju i Tyskland .....billigare...

vi måste ha missuppfattat varandra,,ja är ju med dej!!

men transportstyrelsen?? dom kan väl knappast ha med att göra vem eller vilka som importerar husbil-personbil--tandem,,:D

gör man det privat??inga problem,,de går ju numer under införsel,,
gör man de mer kommersiellt,,ett AB-enskild firma eller dylikt,,
ligger detta under deras bord?? tror ja inte,,

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

var gör jag av med min gamla husbil då om jag vill byta

I mitt fall, där min husbil bara är värd ca 230 000 vid inbyte, vinner jag ca 150-200 tusen på att skrota bilen och köpa rent i Tysklnad. Ett tipps...

och hur gör jag vid garantifel ....åker till Tyskland

Ja visst!
OM det är fel på bodelen.
Om det däremot är fel på tex Chassi, kyl-frys, värme, AC, spis, eller toa, då gör du pricis som om bilen var Svenk sålld, kontakta tillverkaren av respektive komponent.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

Noe som er vanskelig å sammenligne er den utvidede garanti som Östgöta gruppen har lagt inn i prisen på N+B bilene, ser og ut til at de har lagt inn tetthetskontrollene i 6 år. Maskinskade i 5 år og tilsvarende på bodelen + tetthetsgarantien på 6 år. Orginalt er det 2 år på maskin og 6 år på tetthet med årlige betalte kontroller - fabrikken krever at du tar vare på kvitteringene for de betalte kontrollene.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

................
Ja visst!
OM det är fel på bodelen.
Om det däremot är fel på tex Chassi, kyl-frys, värme, AC, spis, eller toa, då gör du pricis som om bilen var Svenk sålld, kontakta tillverkaren av respektive komponent.

Vilket himla flängande om det blir fel på flera saker. Själv skulle jag åka dit jag köpte den om den var svensk såld, det är där jag har ett kontrakt/avtal att hänvisa till om det skulle behövas och som ev kan tvistas om i värsta fall... Men hos ärliga försäljare som vill ha samma kund åter behövs inga diskussioner oavsett om det är Fiat, Alde, Truma eller va det månde vara... Dom löser problemet och är allmänt trevliga:)

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vilket himla flängande om det blir fel på flera saker. Själv skulle jag åka dit jag köpte den om den var svensk såld, det är där jag har ett kontrakt/avtal att hänvisa till om det skulle behövas och som ev kan tvistas om i värsta fall... Men hos ärliga försäljare som vill ha samma kund åter behövs inga diskussioner oavsett om det är Fiat, Alde, Truma eller va det månde vara... Dom löser problemet och är allmänt trevliga:)

Vi fick fel på kyl/frys (Dometic) ringde till deras service ställe och fick till svar inga problem, skruva loss det och lämmna det till oss så fixar vi det.
Hur kul är det.(under garanti tiden) Vi åkte till vår försäljare och dom suckade och sa inga problem ,det lagar vi men ersättning från Dometic fick dom inte.För att komma åt kyl/frys så fick dom plocka ut duschen först.Vi behövde inte betala något för det gick under garantin
HaDe Hasse

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag beställde en bil , KABE, helt enligt min beskrivning med utrustning som vi ville ha!
Funkar inte utomlands!
Verkstad har jag på promenadavstånd! Värt åtskilliga tusen!
Kanske 100-tals!

Lennarts tankar

När jag skulle åka hem sa säljaren "Du kan välja vilken bil du vill ur Bürstner eller Chausson's sortiment, med den utrustningen du vill ha. Vi lägger den i vår uthyrningflotta och du kan hämta den när den blivit ett halvår till reducerat pris".

Precis som jag gjorde nu fast jag hittade våran på mobile.de.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svenska husbilshandlare kontra tyska dito

Om man nöjer sig med en standardbil i standardutförande finn alla möjligheter att handla i Sverige, men om man har lite speciella krav kan det bli svårt eller omöjligt.

Just nu finns ca. 4.000 husbilar till salu på Blocket och 39.700 på mobile.de, men för den som likt mig sätter fyrhjulsdrift som ett grundkrav finns ingen alls på Blocket och 375 bilar på mobile.de. Dessutom kräver jag att fyrhjulsdriften helst skall vara in- och urkopplingsbar och vill dessutom ha tillsatsväxellåda (=lågväxlar), diffspärrar och helst även automatlåda. Då kommer urvalet i Tyskland ner på en handfull och i Sverige dyker kanske någon enstaka upp med många år emellan. Flertalet av de 375 bilarna på mobile.de är små campingbussar eller stora "Expeditionsfahrzeuge" och ingendera frestar mig.

Både i Tyskland och i Österrike, men inte i Norden, finns nytillverkare som kan tillfredställa mina grundkrav. Men det är tack och lov inget större problem att handla inom EU.

Min näst sista bil köpte jag privat utanför Berlin, men den allra sista trodde jag att jag skulle kunna köpa i Sverige eftersom Forbergs Fritidscenter råkade ha en bättre begagnad bil hemma som mer än väl uppfyllde grundkraven, en Weinsberg LEV med 900 mil på mätaren. Dessutom erbjöd man ett mycket bra inbytespris på min gamla bil! Men tyvärr så kunde man inte eftermontera ett godkänt drag för 2 ton, Bilprovningen godkänner inte eftermontering av drag för mer än 1.500 kg och det räcker inte då mitt båtsläp väger 2 ton, det krävs "förstörande prov" vid Statens Provningsanstal för tyngre drag.

En motsvarande systerbil (samma årsmodell, med 1.200 mil på mätaren) med drag för 2 ton gick efter lite sökande finna i Tyskland. Men visst hade jag varit beredd att betala en hel del mer för att kunna ha en välrenommerad handlare i Sverige som motpart, särskilt som jag i detta fall då hade sluppit problemen med att sälja min gamla bil (och i realiteten skulle det faktiskt inte blivit mer än marginellt dyrare).

Nu lutar det åt att jag behåller även min gamla plåtis; plats finns på gården och eftersom bilarna är dygnsbeskattade blir man inte ruinerad av att ha en bil stående avställd när den inte behövs. Plåtisen, en MB Sprinter med all utrustning enl. ovan, är smidig och lätthanterlig och duger gott för korta turer för två personer och går väcka till liv och även kallställa på mindre än 30 min.

aake

Senast ändrad:
L

Lennart Olovsson

Guest

När jag skulle åka hem sa säljaren "Du kan välja vilken bil du vill ur Bürstner eller Chausson's sortiment, med den utrustningen du vill ha. Vi lägger den i vår uthyrningflotta och du kan hämta den när den blivit ett halvår till reducerat pris".

Precis som jag gjorde nu fast jag hittade våran på mobile.de.

Vi vill ha nytt, ingen annan ska ha använt bilen!

En kvarts promenad till kanonsevice!
Allting fixas snabbt och lätt!

Detta är värt ganska mycket!

Lev väl sen är det för sent!
Lennarts tankar

Senast redigerad av en moderator:
Toppen