• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fantastisk bild av Himalaya regionen

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: En fantastisk bild av Himalaya regionen

Fantastiska bilder.
Här en egen av hur bergen kan te sig på håll. Bild tagen strax öster om Peshawar under resa i Asien -65. Det är Karakorums snöklädda toppar man ser flytande i soldiset, i övrigt kunde man inte se något av bergen. Uppskattningsvis drygt 300 km avstånd.

Himalaja i fjärran (Large).jpg

aake

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Häftigt, undrar vilket år tekniken landar i våra telefoner? :)mvh jocke

Ny teknik har redan kommit till våra telefoner/plattor vare sig de heter iPhone eller Samsung i form av HTML5.

Kanske de visade hemsidorna har några år på nacken eftersom de använder Java?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Det är gott om klättrare hela vägen upp, en del befinner sig vid isfallet, följ bara spåren så hittar du dom!

Du har ju alldeles rätt Anette. I isfallet strax ovanför baslägret på Khumbuglacieren ser man inte så många. Dock ser man några stegar och broar. Men tittar man på Lohtseväggen, till höger om Everest, se man ett pärlband av klättrare och till vänster på den "knöliga" isväggen på Lohtse kan man även skönja några tält som kan vara läger 2 eller 3. Högre upp ser jag inga fler, men klättrarna torde svänga vänster efter detta läger upp mot South Col, mellan Everest och Lohtse, strax under 8000 m.ö.h, där man övernattar innan toppförsöket.

Häftigt!

Johan K.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Visst är det! Det är en av mina drömmar här i livet, att besöka Everest base camp. Jag vill se världens högsta berg innan jag lämnar detta jordeliv.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag har letat i flera varv nu men kan inte hitta vare sig klättrare eller stegar, men å andra sidan har jag förstått att vissa inte ens ser bergen i mitt inlägg 3 i denna tråd utan tror sig se moln eller hägringar.

Vet någon med vilken teknik (Kamera och optik) dessa extremt högupplösta bilder från Himalaya och Paris är tagna?

aake

F

F.d. 14324

Guest

Aake, jag såg bergen i ditt inlägg.:)
Det är bara att leta vidare så finner du en hel del klättrare, själv googlade jag lite efter rutter upp till toppen och det tillsammans Luddes tips så visste jag bättre var jag skulle leta,, eller så hade jag väl tur!

mvh jocke

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har letat i flera varv nu men kan inte hitta vare sig klättrare eller stegar, men å andra sidan har jag förstått att vissa inte ens ser bergen i mitt inlägg 3 i denna tråd utan tror sig se moln eller hägringar.

Vet någon med vilken teknik (Kamera och optik) dessa extremt högupplösta bilder från Himalaya och Paris är tagna?

aake

Här är både tält och en hel drös klättrare...
Kolla en bit ovanför isfallet under Lhotse

Skärmavbild 2012-12-27 kl. 22.29.22.jpg

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Aake, jag såg bergen i ditt inlägg.:)
Det är bara att leta vidare så finner du en hel del klättrare, själv googlade jag lite efter rutter upp till toppen och det tillsammans Luddes tips så visste jag bättre var jag skulle leta,, eller så hade jag väl tur!

mvh jocke

Jepp, det finns många bilder på google bildsök där man kan se de olika rutterna. Själv har jag ett par böcker om svenskars bestigningar på Everest med ganska bra bilder som visar lederna.

F

F.d. 25023

Guest

Vad gör jag för fel....

Får fram bilden varken i inlägg 1 eller 2 i iPad! Hjälp Knarrevik!!

jyrki

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Om man klickar på dom små gröna fyrkanterna så flyttar man till en ny position, grymt häftigt!

Toppen