Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda
Tack Tommy R vilket bra inlägg, varför inte ta till rejält och dra 200m kabel. Är du inte på en camping med CEE-don så leta efter ett trefasuttag med ett blått schukouttag så har du 16A att tillgå för säkerhets skull. Kommer att fungera hur bra som helst. Det är här problemet uppstår med min information. Att få en liten batteriladdare att fungera eller en lampa att lysa är sällan några problem, men säkerheten då? Kommer säkringen att lösa ut vid fel? Du har inte tagit till dig min information alls. Man skall inte behöva vara el kunnig alls och veta något om olika effekter, ström, spänning, spänningsfall, kortslutningsström, utlösnings tider på säkringar och jordfelsbrytare, beröringsspänning vid förväntad kortslutningsström utan allt detta är redan uttänkt för snart 20år sedan just angående anslutningskabeln.
Det ända ni behöver veta är att man skall ha en kabel med sig som är max 25m. Kan det vara enklare?
En jämförelse, det finns massor med säkerhet inbyggd i vår vardag, men måste man veta hur biltillverkaren gjort för att man inte kan lägga växelväljaren i drive utan att hålla på bromsen.
Eller om gasollågan skulle blåsas ut på gasolspisen så stängs gasolen automatsikt. Inte behöver man veta hur Junkers safety valvet magnet fungerar. Nä naturligtvis inte.
Kom gärna med fler inlägg, jag ger inte upp än. Men det är nära.