• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

4WD igen

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
I fjol sommar skrev jag ett inlägg om inkopplingsbar fyrhjulsdrift http://www.husbilsklubben.se/forums/t49384/.

Tar upp tråden igen eftersom det inte går söka på "4WD", alltför få bokstäver!

MB säljer både 3,5 ton och 5 ton chassier med inkopplingsbar 4WD och på begäran även med inkopplingsbar tillsatsväxellåda (=lågväxel). På det lättare chassiet är det risk för att de 135 kg som den mest avancerade versionen ger i extravikt gör bilen för tung, men på en 5 ton bil bör det inte vara något problem.

Förutom priset (ca 10.000€) så finns inga påtagliga nackdelar med denna typ av fyrhjulsdrift. Chassiet behåller sina körkarakteristika (65% av kraften bak och 35% fram) även med 4WD inkopplad och EBS och elektronik i övrigt fungerar som vanligt. Inte någon märkbart större dieselförbrukning och inget utökat servicebehov; drivningen till framaxlarna enligt uppgift underhållsfria, utan behov av oljebyte ("Vorderachsantrieb besitzt eine Ölfüllung auf Lebensdauer und ist ebenso wartungsfrei wie die zusätlichen Antriebswellen der Vorderachse").
Hitintills är jag mycket nöjd med hur min nya Weinsberg LEV beter sig i vinterföre, även om jag ännu inte fått testa bilen i djupare snö. Vi får se om den kommer att kunna mäta sig med min gamla Sprinter med mekaniska diffspärrar.

Det bör inte vara något större problem att vid nybilsköp av de tyska husbilsproducenter som bygger på MB-chassie beställa en bil med denna utrustning. Och extrakostnaden är småpengar jämfört med vad exempelvis en ny Concorde kostar.

Här min nya med både inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel, på väg hem efter köp i Tyskland nu i höstas:

IMG_0386%20(Large)[1].jpg

En systerbil finns att se på Forsbergs Fritidcenter: Våra bilar till salu

aake

Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: 4WD igen

Avundsjuk? ja visst är jag det:)

Hoppas den motsvarar dina förväntningar.

Läste nånstans att nu är 20% av de nyregistrerade personbilarna fyrhjulsdrivna. Siffran bland husbilar torde vara betydligt lägre. Och som du säger, ju dyrare bil ju mindre är det procentuella påslaget på bilens totalpris.

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Intressant bil! Hur fungerar trappan är den elektriskt manövrerad?

Mvh. Leif C

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Leif C

Ja visst är det så (även om den också går att veva manuellt). Försedd med ett dödmansgrepp så till vida att trappan stannar om man inte håller inne manöverknappen.

För att ta sig in i garaget/förrådet utifrån behövs en lös stege (vilken förvaras innanför förrådets dörr).

aake

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Anders, og den selges i Mongolia, Arabia og USA foruten i Australia hvor den produseres.
Finnes i mange modeller også på andre 4x4 chassi - siste variant er på Iveco Daily Crewcab 4x4 - denne blir vist på et show i Sydney om kort tid. Felles for modellene er at de kan pakkes i en kontainer for shipping internasjonalt. Firma som ønsker å selge disse bilene i Europa kan velge å foreta sluttmonteringen hjemme, ferdig påbygg kommer da i en kontainer og kan løftes opp på et lokalt chassi og monteres. Dette gjøres i dag i for leveransene i USA og Arabia.

Noen km fra fabrikken i Australia er det en annen 4x4 produsent explorer motorhomes som bygger på Toyota Hilux chassi - en 4x4 husbil med enkeltsenger på under 3500 kg totalvekt!

big_AVisionbullbartake2008.jpg

Toppen