• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragigt i Fiat hytt

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Hej!
Som nyblivna husbilsägare har vi mycket att lära, vi har redan fått många ovärdeliga tips på HBKs forum och har sparat in årsavgiften för flera år framåt på några månader.

Vi som kör för första säsongen tänker prova att köra hela året. Vi har dock upptäckt att det drar väldigt i framsätena när det börjar bli neråt nollan ute och farten överstiger 70. Har lokaliserat en del från dörrarna, speciellt mellan dörrsida och plåten under den lilla främre sidorutan. Det största draget som vi hittills hittat kommer dock från dörrstolpen bakom fram dörrarna. Håller tex man handen där säkerhetsbältet kommer fram ur "klädseln" blåser det, inte drar, nej blåser iskallt. Kör man några mil så blir den sidan av ansiktet som är mot dörren iskall och den andra sidan värms skönt av bilvärmen. Vi har en Adriatik Corall 660 SL från 2005.

Har sökt i forumet efter ev lösningar och hittat en gammal tråd om dörrar på Fiat http://www.husbilsklubben.se/forums/t28868/ men där nämns inget om stolparna bakom. Finns säkert fler trådar som jag inte hittat än som nybörjare. Mitt söndags nöje var denna helgen att plocka bort säkerhetsbältet och plast inredningen på stolpen bakom förardörren och där innanför var det ganska tomt. Lite plåt med vit färg på sen... Alltså bara plåten helt utan någon som helst isolering. När jag höll handen där så drog det ganska kallt trots att bilen stod still och det var svag vind ute, så med hjälp av fartvinden så förstår jag...

-Har någon annan haft samma problem och framförallt, hittat en bra lösning?
-Om man ska isolera i stolpen, vad ska man använda för material? Jag antar att det blir en hel del kondens och liknande där inne.

Jag ska imorgon kika på ventilationen i dörrarna som nämns i den andra tråden.

Tacksam för alla tips och ideer.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dragigt i Fiat hytt

Vi har dock upptäckt att det drar väldigt i framsätena när det börjar bli neråt nollan ute och farten överstiger 70.

Hej. Vi köpte ett finskt vinter täcke det blev bra. Mvh Micke

För att lösa problemet under färd, gör följande.

Dra av tätningslisten från sin fläns.
Utrusta dig med en skiftnyckel, som du justerar till ca dubbla vidden av plåtflänsen.
Använs skiftnyckeln för att böja listens plåtfläns där det drar (i karossens dörröppning) så att listen flyttas utåt, mot dörren.

Börja med att böja ut plåtflänsen ca 2-3 mm, det borde räcka.
Nu kommer listen att täta som den görde från början.

Allternativt, köp nya dörrlister.

F

F.d. 52920

Guest

Hej Bengt
Hade samma problem för ett par år sedan och kom fram till att friskluftsspjället inte tätade tillräckligt o blåste väldigt kallt som du skriver vid hastighet över 60-70 km.Testa med att stoppa handen under handskfacket när du kör,om det blåser kall luft därifrån så är det spjället som öppnar sig av fartvinden.Skall försöka bifoga några bilder hur jag gjorde för att bli av med problemet.
Bild 1 under plåten sitter själva spjället som inte sluter tätt
Bild 2 Vajerfästet vid reglaget
Bild 3 Flyttade skruven till den röda punkten för att korta vajer
Bild 4 Vajern flyttad och spjället håller tätt "kalldraget försvann"

Bilen är en Ducato -06a modell 244
http://www.husbilsklubben.se/forums/t39136/

Bilagor

• IMGP2238 [1280x768] - Kopia.JPG
    IMGP2238 [1280x768] - Kopia.JPG
    160,1 KB · Visningar: 79
  • fästet sitter fast i höljet. (Medium).JPG
    fästet sitter fast i höljet. (Medium).JPG
    37,9 KB · Visningar: 48
  • IMGP2239 [1280x768] - Kopia.JPG
    IMGP2239 [1280x768] - Kopia.JPG
    187,4 KB · Visningar: 44
  • fästet flyttat i sidled. (Medium).JPG
    fästet flyttat i sidled. (Medium).JPG
    38,3 KB · Visningar: 40
Senast redigerad av en moderator:
L

Lärkan 321

Guest

Det finns flera bra åtgärdsförslag här ovan, men jag skulle rekommendera dig att börja med ett enklelt sätt, t o m det enklaste ...

Ta silvertejp och täck ca 85-95 procent av gallren på respektive dörr. (Du ser gallren när du öppnat dörren). Funkar inte det får du fortsätta med de andra förslagen.

Vill du köpa ett begagnat "vintertäcker" som använts 2 ggr för en billig penning så får du höra av dig till mig.(Passar inte till vår nya integrerade) /Lars

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Tack Folke för ett mycket informativt svar! Vi har även haft en del drag där du beskriver men det löste sig genom att dra reglaget fram och tillbaka några gånger och verkar nu vara ok. Dyker det upp igen så ska jag försöka med din lösning.

Tack även ni övriga som engagerar er, känns mycket härligt att få denna hjälp, och med risk för att bli tjatig, detta för endast 100 kr... Denna respons gör att vi som nybörjare ännu mer tycker att vi satsat rätt genom att "bli med" husbil.

Är också nyfiken om någon gjort något åt dörrstolparna och vad man ska använda för att isolera med som "tål" fukt, kondens.

Rulla vidare lugnt och fint!!!:)

F

F.d. 53053

Guest

Hej
Är det så att det drar från dörrarna uppe vid dörrhantagen. Öppna dörren sen har du ett galler på dörren ta och tejipa över det med typ silvertejip, men låt ca 1 till 2 mm bara öppna av gallret så gjorde jag och draget försvann enkelt att prova
mvh Gert :)

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024

Jag annvände vita magnetband till annslagstavlor som jag klippte till min förra bil
Ska testa om dom funkar på hyrbilen som jag har ett par veckor(Fiat)

I

Iveco 35

Guest

Lossa ner plasten som täcker b-stolpen mellan hytt och bodel. Titta ner så ser du gatan är jag nästan säker på.Från golvet och ner fyllde jag med sprayisolering det blev både tätt och ljudisolerat.
Olle.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Lossa ner plasten som täcker b-stolpen mellan hytt och bodel. Titta ner så ser du gatan är jag nästan säker på.Från golvet och ner fyllde jag med sprayisolering det blev både tätt och ljudisolerat.
Olle.

Jag har hört att det också är mössens vanligaste väg in i bilen, så täta ordentligt!

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Fogskum stoppar ju inte möss så jag får blanda med något lager aluminium folie så kanske det blir tre flugor på smällen:) Drag, ljud och möss... Ska testa detta, det var där jag kikade igår och det var en ren o fin lufttrumma/resonanslåda, såg visserligen inte backen men kände draget. Jag provade en Kajsa Varg, man tager vad man haver o fyllde ena stolpen med dörr/fönster drev och det blev en stor skillnad när jag provkörde idag. Ska gå på med fogskum nu!!!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fyll inte en konstruktion av stålplåt med fogskum, det är ett säkert sätt att skapa en rostfälla. Biltillverkare har prövat detta många gånger genom åren, alltid med katastrofalt resultat. Om det är en öppning nedåt skulle jag hellre tillverka ett lock, gärna med några mindre ventilationshål. :wideeyed:

F

F.d. 53053

Guest

Fogskum stoppar ju inte möss så jag får blanda med något lager aluminium folie så kanske det blir tre flugor på smällen:) Drag, ljud och möss... Ska testa detta, det var där jag kikade igår och det var en ren o fin lufttrumma/resonanslåda, såg visserligen inte backen men kände draget. Jag provade en Kajsa Varg, man tager vad man haver o fyllde ena stolpen med dörr/fönster drev och det blev en stor skillnad när jag provkörde idag. Ska gå på med fogskum nu!!!

Möss älskar folie, dom gnager se upp ändå försök med någon form av nät istället
Gert

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024

Gokväll

Har samma bekymmer. Tätat med vanligt glasull. Kollar till våren så att fukten inte kommit dit. Stort hål som du beskrivit har vi oxå. Om fukt kommit in,så blir det någon form av plåt senare.

ha de..

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024

Hej!!! Är inne på min tredje husbil, och det är nog tyvärr så att det är standard med en hålighet på Fiat vid stolpen..??
Har dragit kabel där på alla bilarna och har kunnat titta ner på marken när jag demonterat plasten :wideeyed::wideeyed:
Kollade med en säljare/tekniker han sa att det skulle vara så:confused:
Jag har inte tätat på min bil ännu,, men det kommer jag nog att göra.:mcride:

Toppen