Sv: Oljemängd äldsta lådan
Hej igen vägkung. Ja det sitter packboxar vid drivaxlarna, inte direkt mot dem, men mot en hylsa som axlarna är inträdda i.
Det går att byta utan att behöva lossa stora centrummuttern m.m. men det är ändå rätt mycket skruva.
Tappa ut oljan ur lådan. Det räcker med bakre pluggen, om du inte skall byta all olja.
Häng upp bilen i karossen så hjulen hänger fritt.
Vänster sida....Bort med hjulet

.
Lossa oket och de två fästena för bromsslangarna, och häng undan oket.
Lossa muttern och ta itur konan i styrleden/P-änden.
Skruva bort de fyra bultarna som håller styrspindeln, för det är enkare än att lossa konan. bänd ner bärarmen så McPhersonbenet hänger löst.
Drivaxeln sitter i lådan med en snäppring, så en rejäl knyck med en gaffel eller kofot går åt för att få splinsen att glida ut. Dra sedan McPhersonbenet och drivaxeln utåt tills du kan vika bort den.
Dra inte för mycket i inre drivknuten för då kan den dela på sig inne i damasken.
Lossa helst inte lockets fyra butar som du skrev om. Locket är tätat med en stor O-ring och borde inte läcka. Under locket sitter shimsen till diffen.
Slå in en liten mejsel och bänd bort packboxen i stället.
Knacka dit en ny och försök att få den rak/plan med hylsan.
Fetta in splinsen med molybdenfett och kolla att en O-ring sitter vid splinsen på drivaxel, för den hindrar vatten från att komma in.
Plocka ihop.
Höger sida....Samma som vänster, men drivaxeln hålls inte fast i lådan med en snäppring utan det är stödlagret som håller den.
Lossa inte hela stödlagerhållaren från motorn för den sitter även med styrstift.
Lossa i stället de två bultarna som klämmer fast stödlagret i hållaren. Då följer drivaxeln och lager med ut när du drar i McPhersonbenet.
På vänster drivaxelsplines skall det sitta både en O-ring och en plastring för vattentätning, samt en gummiskiva för att hålla smutsen borta.
Nya packboxar kan du köpa på en kullagerfirma, CENTO, SVERULL eller liknande. Köp packboxar med dammtunga utåt. Det finns standard som passar men de är bara 7m.m. breda i stället för original reservdel som är 8m.m. men det gör inget.
Kolla också så att stödlagret på höger drivaxel känns bra.
Vänster sida. Packboxen borta....Sitter och tätar där gröna pilen är.
Höger sida, hållaren till stödlagret. Bultskallarna som klämmer fast lagret i hållaren, röda pilar.
Vänster drivaxel med O-ringen som tätar för vatten - grön pil.
Snäppringen rosa pil.
Höger drivaxel med O-ring och liten plastring innanför - grön pil, samt gummitrissan på axeln, men utan snäppring.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.