• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"lösspringande hund" - Allemansrätten

F

F.d. 8863

Guest
Betr. "lösspringande hund".

Jag har för mig att lagen ingenstans säger att hunden skall vara kopplad.
Däremot skall man ha FULL kontroll på sin hund.
Och hur många har det?

Och så gäller väl lokala bestämmelser, t ex oftast för tättbebyggt samhälle.

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Begreppet ställplats

I detta fallet var det en rekommendation från Naturvårdsverket att: "Hundar får inte vara lösa i naturen under tiden 1 mars – 20 augusti."

Jag har varken hund eller åsikt på den punkten. Kommer bra överens med alla hundar.

F

F.d. 8863

Guest

Det här om hundar ligger kanske utanför änesrubriken, men ...

Kan man bli lagförd för en rekommendation?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag tänker mest på att våra klubbkamrater vill att vi ska vara klanderfria när vi utövar vår husbilshobby ?!? Jag gissar att alla hundägare kan det här.

F

F.d. 9344

Guest

I detta fallet var det en rekommendation från Naturvårdsverket att: "Hundar får inte vara lösa i naturen under tiden 1 mars – 20 augusti."

Jag har varken hund eller åsikt på den punkten. Kommer bra överens med alla hundar.
Nja en rekommendation är det knappast det är faktiskt straffbart att låta sin hund löpa fritt under den tiden på mark där det kan antagas finnas vilt.
När det är hundförbud så gäller det generellt alla hundar utan Tjänstehundar, Polis, Eftersökshundar o.s.v.

Toppen