Rolf och Monica
HBK Medlem
Sv: DIABETES
Låter väldigt vettigt!
Låter väldigt vettigt!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det finns två huvudtyper av diabetes samt ett par mindre vanliga "blandformer".Men orsaken till diabetes fanns att finna i bukspottkörteln och det var inte trevligt så det kan vara idé att kolla upp lite noggrannare. Det tog ett år innan läkaren hittade orsaken och då var det inte bara i bukspottkörteln.
De facto verkar ju LCHF vara bra för diabetiker som kan minska sitt insulinintag och i många fall helt kunna avstå från detta
Nja, det är inte så du skall tolka det jag skrev. Om du söker i olika tabeller över näringsinnehåll kommer du att finna att grönsaker är mest bara vatten. Om du vill äta ditt dagliga energibehov (OBS, inte näringsbehov) av gurka så måste du äta bortåt 18 kilo, alternativt 15 kilo tomater.Ska grönsaker undvikas av diabetiker? Diabetesproblematiken är jag inte insatt i! Vad ska en överviktig diabetiker äta för att gå ner i vikt! Fett låter inte så vettigt i sammanhanget!
Jappe
Det är ett vanligt påstående, men överförenklat och därmed fel.min diabetessköterska sa att kolhydrater=socker och det ska man ju låta bli.
Det framgår inte om du är "etta" eller "tvåa", även om jag tror på det senare.När jag började med LCHF, minskade jag mitt nattinsulin från 40 enheter ned till 6 på en vecka. ... Dessutom har jag gått ner tre kilo i vikt, vilket kan vara svårare när man är diabetiker. Lycka till!
Och vist går det att leva på 800 kalorier om dagen men då får man räkna med andra svåra påkommor , nästan som pest eller kolera
Lasse
Jag tolkar det så att under 6 veckor gick du ner 25 kilo, stämmer det?Behandlingen startar våldsamt med att vi deltagare ska leva på 5-8 pulver påsar varje dag i 6 veckor , absolut inget extra närings tillskott är tillåtet. Tuft ! Varje påse ger ca 100 kalorier , för min del blev det 5 påsar = 500 al/dag . Efter 6 veckor går man upp i kalori intag till 800 kal/dag , hela vägen hit gick jag ner 25 kilo.
Med tiden upptäcker kroppen att det kommer in mindre mängd mat via limpsaxen än den är van vid och ställer in sig på sparlåga, den slösar mindre än tidigare och utnyttjar varje gnutta långt bättre än förr. Om detta sker under någon årstid som inte är varm så känner du dig troligen frusen. Kroppen spar energi bland annat genom att minska det varma blodflödet ut till huden. Troligen känner du dig dessutom rätt avslagen och rör dig mindre med ytterligare minskad energiförbrukning som följd.Efter nästa gräns som var 1200 kal/dag började saker och ting hända . JAG BÖRJAR GÅ UPP I VIKT , inga beräkningar stämmer längre , läkarna förstår ingen ting.
Det beror på att de räknar på fel parameter, kalorierna. Ändra strategi, undvik födoämnen som ökar mängden av det anabola (byggande) hormonet insulin istället. Väg gärna mängden mat även i fortsättningen om det känns bra för att ha koll, men det är mängden kolhydrater du skall minska så långt det bara går.... nu står alla ( 6 ) läkare och diabetes sköterskor och ser ut som fågelholkar och kan inte förstå varför jag går upp i vikt.
Något lite ligger det i påståendet, men inte mycket.Några säger : varje människokropp är inviduell , några generella regler finns inte !
Det skulle vara mycket intressant att ta del av vad har att säga i kostprogrammet, det är där framgång eller misslyckande grundläggs.Därefter göra ett motions och kostprogram , en inviduell bedömning.
Tja, inte vet jag? Kanske lite misstänksamhet till om deras metoder verkligen är de enda tänkbara?Ursäkta mig , men vad skulle du kunna tillföra mig , som inte Huddinge sjukhus klar av , med alla de resurser som stårtill buds för dem , ...
Förstår jag fuller väl, jag skulle också bli f*d om deras råd inget duger till. Tro inte för en sekund att det är din kropp som dj*vlas, den följer naturens lagar....men det finns en gräns för hur mycket man tål , det är inte så " kul " att springa till sjukhuset dag efter dag , jobba stenhårt på att gå ner i vikt , utan att se ett resultat.
Det var det jag skrev om här. Den sänker utgifterna genom att dra in på sådant som kan avvaras. Sker det många gånger och under lång tid så tar det tid att återställa "normal" ämnesomsättning igen. Kallas jojobantning, ett uttryck som åtminstone de flesta kvinnor känner till.En fråga så här lite sent på lördagen ? Om en kropp har ett kalori behov på 1800 kal/dag och jag tillför 1500 kal/dag så har jag ett underskott på 300 kal, för att kroppen ska fungera behöver jag 1800 var tar då kroppen den energin ifrån ?? Jo från lagrad energi i form av fett eller ?Om kroppen levererar de här 300 kalorierna stadigt dag efter dag , borde då inte en viktminsknig komma som brev på posten , eller slarvar kroppen med utdelningen ?