• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Punktering.

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Är det någon därute som haft oturen att få punktering och använt sig av spray och kompressor? Fungerar det som det är tänkt? Det känns lite läskigt att inte ha ett "riktigt reservhjul" !
Det är väl något man ska vänja sig med. Personbilen har inte heller reservhjul upptäckte vi, kompressor och spray! Domkraft finns inte heller!
Hur länge håller sprayflaskan? Finns väl bäst före datum gissar jag!
Hoppas jag slipper punka!!!!!!!!!!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Punktering.

Två punkteringar , "gummigubbarna" brukar inte vara så glada att få in kletet i däcken. Undrar hur mycket kompressorn trycker , jag skall ha 5.5 i mina däck.

Detta är anledningen till att det är så viktigt att ha assistansförsäkring så att man slipper betala ett par 2000 kr för bärgning!

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Kompressorn duger kanke till att pumpa cykeln. Vi skrotade detta efter ett försök med punktering på vår lilla bil.

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Som nämdes tidigare i tråden vägrar många däckfirmor att befatta sig med ett hjul som innehåller punkteringsvätska.

Står man still när luften går ur kan ofta däcket räddas lika ofta skadas däcket om man kör ett punkterat däck,man märker ofta inte punkteringen förens det är försent.

Personligen känner Jag en trygghet i att lägga på ett däck som Jag vet är felfritt och låta ett proffs laga det andra.

Ha de

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Som det skrivits att har man kört med för lite luft i däcket och det sedan blivit punkterat så har man innan det blivit lufttomt redan förstört corden (däckets sida = där belastningsstyrkan sitter) .
Står bilen och det blivit lufttomt så bör man före man häller i geggan (punkasprayen) hissa upp bilen ( avlasta däcket) och fylla däcket med kompressor innan .

Själv skulle jag inte vilja ha punkaspray i mina däck .

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Har precis råkat ut för detta problem med min 4 månader gamla Ford Ka i går kväll. Stannade till på en parkering och hörde ett visslande ljud, men fattade inte var det kom ifrån. Tog sedan bilen 5 minuter senare och märkte att den rullade trögt redan efter 1 meter. Visst punka, ca 25 millimeter skruv rakt in i däcket. Kollade bagageluckan, inget reservdäck, ingen domkraft. Endast en 12 volt pump och någon form av pulver som skulle in i däcket. Monterade och startade pumpen men så fort det blev lite tryck i däcket visslade luften ut igen. Sur som ättika, ringde jag dottern som kom och hämtade mig, och vi lämnade kvar bilen med punka.
Under dagen idag ringde jag försäljaren och frågade var reservdäcket och domkraften var. Fick till svar att jag skulle ringa Ford assistans, reservdäck och domkraft finns inte längre. Efter jobbet ringde jag assistans och 30 minuter senare träffades vi vid bilen och då hade jag tagit med mig ett sommardäck till bilen. Dom bytte på några minuter, tog min mätarställning och fick min autograf på ett kvitto, det skulle vara kostnadfritt för mig. I morgon ska jag lämna in däcket på lagning, så jag får väl höra vad dom säger om eventuellt insprutat pulver. Skall även införskaffa en domkraft som jag spanat in på Biltemas hemsida, och det lagade däcket kommer att läggas ner i bilen i avsedd skål i bagageutrymmet. Det är ju inte säkert jag får punka nästa gång 10 kilometer från hemmet. Och jag känner inte för att låta min bil bogseras till verkstad för bara en punktering.

Mvh
larsemil

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Skulle aldrig åka med någon bil utan reservdäck. Har ingen vägassistans men hjul byter jag själv lätt. bra domkraft + långt dragskaft.

Punkan från skruv idäcket lagar jag själv med kladdsnöre, funkar alltid.

Sparsame pensionären Jägarn :spinny:

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Kladdsnöre! är det samma som dom använder på gummiverkstaden, man viker "snöret" dubbelt och drar genom hålet i däcket? klipper bort "överflödet" på utsidan?

F

F.d. 29925

Guest

Även om man har reservhjul eller punkaspray så skulle jag aldrig en komma på tanken att förska byta eller laga en punktering som sker på t.ex. motorväg.
Assistansförsäkring är säkert bra att ha vid sådana tillfällen.;)

F

F.d. 5333

Guest

Hej. Ett bra tips, Har du med dej reserhjul så har du inga problem när det när det händer..:twitcy:

Om! man har domkraft som passar!
Orginaldomkraften till vår Ducato plåtis passar inte i avsedda fästen!
Kontrollera före Punkan.

Toppen