• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybilsköp

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Nu är det dags igen! Nästa måndag flyg till Stuttgart för att kika närmare på Woelcke Reisemobile (Woelcke individueller Reisemobil- und Sonderfahrzeugbau GmbH & Co KG).
Mycket flexibel byggare med lång erfarenhet om vilket jag inte hört något negativt. Den enda påfallande minusposten är lång leveranstid, ca. ett år från beställning.

Woelcke bygger i nästan vilken storlek och vilket utförande som helst. Jag har iofs inga exotiska krav men kräver 4WD, lågväxel och drag för minst 2 ton. Jag har fått offert till ett bra pris på ett 6,3 m bygge på MB 519 med V6, inkopplingsbar fyrhjulsdrift, tillsatsväxellåda och automat. Klimatanläggning x II, farthållare och nästan all upptänklig extrautrustning i övrigt. Glasfiberkaross med 40 mm PU-skum i sandwichkonstruktionen och välisolerade dörrar (inkluderat den mellan bodel och förarhus, naturligtvis).

Vår lilla Plåtis blir något för liten när barnbarnen vill följa med på tur, annars är den en pärla, och den får hänga med till dess den nya blir klar.

Jag har inte riktigt nått fram till beslut om värmesystemet ännu; gasol eller diesel. Prismässigt ingen större skillnad, men jag har långt till närmaste LPG-station, vilket talar för diesel. I gasolalternativet en LPG-tank för 44 Kg + en P11 och i dieselversionen ett par små gasolflaskor men en större bränsletank. Jag har iofs kört med dieselcentralvärme sedan i somras (Truma Combi 6D) och den har fungerat väl och varit billig i drift, men detta är ändå en mycket begränsad erfarenhet. Dieselvärmen drar mer ström, men jag har klarat mig bra i vår nuvarande Plåtis med 300Ah förbrukarbatterier. I det offererade fordonet rejäla solpaneler, 2 x 200Ah förbrukarbatterier och även en Efoy bränslcell.

Även en någorlunda attraktiv offert från en återförsäljare av Bimobil (LB 365 | bimobil von liebe gmbh - wohnmobile reisemobile pickup caravan camping gebrauchte), men inte alls samma flexibilitet där (men å andra sidan inte heller så lång väntetid på fordonet).

Spännande! Om man nu lever ända fram till leverans.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter (om nu någon har endera).

aake

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Nybilsköp

Gillade alkoven i Bimobil bilen. Att ligga på längden borde minska klaustrofobikänslorna som snabbt infinner sig i vanliga tvär bäddade alkover.
Och även uttagen i mitten borde göra klättringen upp och ner stadigare.

Fixar dessa företag även dragkrok men minst 2000 Kg som godkänns i Sverige?

Mycket kul vill ha bilar bland expeditionsbilarna.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Storpontus

Även Woelcke erbjuder alkovbil med bäddarna på längden, men med ambitionen att hålla nere bilens yttermått så har jag ritat mitt utkast utan alkov; med en bäddbar sittgrupp och dessutom våningssängar längst bak. Stort tvättrum, rel. lång köksbänk och stor kyl/frys. Dessutom garderob med torkskåpsfunktion (något en sportfiskare inte kan vara utan).

Kan inte tänka mig att det skall bli problem med drag för 2 ton; blir bilen godkänd för detta i Tyskland så gäller det sannolikt inom hela EU, och drag för minst 2 ton är ett krav för köp. Min nuvarande plåtis har drag godkänt för 2,8 ton.

Och visst tillverkar Woelcke fina Expeditionsfahrzeuge, men sådant vore "overkill" i relation till mina behov (och skulle bli väldigt kostsamt att förflytta sig med).

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Gillade alkoven i Bimobil bilen. Att ligga på längden borde minska klaustrofobikänslorna som snabbt infinner sig i vanliga tvär bäddade alkover.
Och även uttagen i mitten borde göra klättringen upp och ner stadigare.

Fixar dessa företag även dragkrok men minst 2000 Kg som godkänns i Sverige?

Mycket kul vill ha bilar bland expeditionsbilarna.

Nu har jag dels frågat Transportstyrelsen om dragkroksproblemet och svaret därifrån (som vanligt) inte helt entydigt: "Tillverkaren intygar i dokunentationen för registreringen vad fordonet/kroken får belastas med". Men vem är tillverkaren, MB eller husbilsbyggaren? Dels även frågat husbilsbyggaren Woelcke och därifrån entydiga besked:
Wir können z.B. von Fa. Goldschmitt eine verlängerte Anhängerkupplung einbauen, die dann im TÜV-Gutachten bei uns eingetragen wird. Zum TÜV-Gutachten können wir eine EG-Einzelgenehmigung für Ihr Fahrzeug dann beantragen, was die Zulassung in einem EU-Mitgliedsland problemlos Gelingen lassen sollte.

Alltså med godkännande av TÜV och ett EG-godkännande för just denna specifika bil.

Alternativt skriver Woelcke att man kan använda ett längre chassie och då inte behöva en förlängd dragkrok.

aake

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Det gäller att vara på sin vakt när det gäller dragkrok till one off byggen och import.

Jag funderade på att importera en Mitsubishi Delica 4x4 minibuss från England. Dessa såldes inte nya utanför Japan men England har rätt stor import av beg japanbilar.

Men det stupade på dragkroksfrågan och svenska Mitsubishi var inte till någon hjälp.

Kanske var lika bra för det hade kanske blivigt lika knöligt med reservdelar .mm.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Storpontus

Här handlar det inte om ngt one off bygge utan en vanlig hederlig MB sprinter med påbyggnad, byggd i sin helhet inom EU. Nema Probleme!

aake

Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Ja men då borde det inte vara några problem så länge karossens överhäng bak inte är längre än MB:s originalkarosser/flak.

Som du tidigare skrev så är det enda viktiga att bilprovningen i Sverige godtar de intyg du får med, oftast utfärdat av dragkrokstillverkaren. Men en husbilstillverkare kanske kan utfärda dessa intyg också om det är en krok som är längre än normalt.

Ragnar690SC

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2025

Hej på Er "därute".
Undrar om det är någon som har en Adria 690SC? Har beställt en sådan men får den inte förrän i Maj-12 och skulle vilja veta lite om plats/utrymme för bodelsbatteriet. Har blivit informerad om att det är AGM Batteri på 85Amp som standard. Nu skulle jag direkt vilja byta det mot ett större då jag skall montera på Solceller och försöka bli "självförsörande.
Tacksam om någon vet vad jag har att röra mig med.
Bästa Hälsningar
Kenneth

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nu ligger kontraktet klart för underskrift!
Bilen blir som jag angett i inlägg 1, men med ALDE-värme. Företaget arbetade precis med montering av vattenburen gasolvärme i en lite större terrängduglig bil och verkar kunna sina saker, vilket inte alla tyska tillverkare gör när det gäller vattenburet. Det blir plats för 2 x 24 kg gastankar mellan rambalkarna (+ en P11 i gasolfack).

Sprinter på 5 ton med totallängd 6,35 m, bredd 2,10m och höjd ca 3,07m och inredd precis som jag vill ha den.

Priset efter vänskapliga förhandlingar ngt nedpressat mot löfte om att företaget får ställa ut bilen på "Messe Abenteuer+Allrad" i Bad Kissingen före leverans

aake

Faran

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2025

När är den mässan? Bad Kissingen trevligt ( o populärt ) ställe. jättefint badhus!

Toppen