Nu är det dags igen! Nästa måndag flyg till Stuttgart för att kika närmare på Woelcke Reisemobile (Woelcke individueller Reisemobil- und Sonderfahrzeugbau GmbH & Co KG).
Mycket flexibel byggare med lång erfarenhet om vilket jag inte hört något negativt. Den enda påfallande minusposten är lång leveranstid, ca. ett år från beställning.
Woelcke bygger i nästan vilken storlek och vilket utförande som helst. Jag har iofs inga exotiska krav men kräver 4WD, lågväxel och drag för minst 2 ton. Jag har fått offert till ett bra pris på ett 6,3 m bygge på MB 519 med V6, inkopplingsbar fyrhjulsdrift, tillsatsväxellåda och automat. Klimatanläggning x II, farthållare och nästan all upptänklig extrautrustning i övrigt. Glasfiberkaross med 40 mm PU-skum i sandwichkonstruktionen och välisolerade dörrar (inkluderat den mellan bodel och förarhus, naturligtvis).
Vår lilla Plåtis blir något för liten när barnbarnen vill följa med på tur, annars är den en pärla, och den får hänga med till dess den nya blir klar.
Jag har inte riktigt nått fram till beslut om värmesystemet ännu; gasol eller diesel. Prismässigt ingen större skillnad, men jag har långt till närmaste LPG-station, vilket talar för diesel. I gasolalternativet en LPG-tank för 44 Kg + en P11 och i dieselversionen ett par små gasolflaskor men en större bränsletank. Jag har iofs kört med dieselcentralvärme sedan i somras (Truma Combi 6D) och den har fungerat väl och varit billig i drift, men detta är ändå en mycket begränsad erfarenhet. Dieselvärmen drar mer ström, men jag har klarat mig bra i vår nuvarande Plåtis med 300Ah förbrukarbatterier. I det offererade fordonet rejäla solpaneler, 2 x 200Ah förbrukarbatterier och även en Efoy bränslcell.
Även en någorlunda attraktiv offert från en återförsäljare av Bimobil (LB 365 | bimobil von liebe gmbh - wohnmobile reisemobile pickup caravan camping gebrauchte), men inte alls samma flexibilitet där (men å andra sidan inte heller så lång väntetid på fordonet).
Spännande! Om man nu lever ända fram till leverans.
Tacksam för synpunkter och erfarenheter (om nu någon har endera).
aake
Mycket flexibel byggare med lång erfarenhet om vilket jag inte hört något negativt. Den enda påfallande minusposten är lång leveranstid, ca. ett år från beställning.
Woelcke bygger i nästan vilken storlek och vilket utförande som helst. Jag har iofs inga exotiska krav men kräver 4WD, lågväxel och drag för minst 2 ton. Jag har fått offert till ett bra pris på ett 6,3 m bygge på MB 519 med V6, inkopplingsbar fyrhjulsdrift, tillsatsväxellåda och automat. Klimatanläggning x II, farthållare och nästan all upptänklig extrautrustning i övrigt. Glasfiberkaross med 40 mm PU-skum i sandwichkonstruktionen och välisolerade dörrar (inkluderat den mellan bodel och förarhus, naturligtvis).
Vår lilla Plåtis blir något för liten när barnbarnen vill följa med på tur, annars är den en pärla, och den får hänga med till dess den nya blir klar.
Jag har inte riktigt nått fram till beslut om värmesystemet ännu; gasol eller diesel. Prismässigt ingen större skillnad, men jag har långt till närmaste LPG-station, vilket talar för diesel. I gasolalternativet en LPG-tank för 44 Kg + en P11 och i dieselversionen ett par små gasolflaskor men en större bränsletank. Jag har iofs kört med dieselcentralvärme sedan i somras (Truma Combi 6D) och den har fungerat väl och varit billig i drift, men detta är ändå en mycket begränsad erfarenhet. Dieselvärmen drar mer ström, men jag har klarat mig bra i vår nuvarande Plåtis med 300Ah förbrukarbatterier. I det offererade fordonet rejäla solpaneler, 2 x 200Ah förbrukarbatterier och även en Efoy bränslcell.
Även en någorlunda attraktiv offert från en återförsäljare av Bimobil (LB 365 | bimobil von liebe gmbh - wohnmobile reisemobile pickup caravan camping gebrauchte), men inte alls samma flexibilitet där (men å andra sidan inte heller så lång väntetid på fordonet).
Spännande! Om man nu lever ända fram till leverans.
Tacksam för synpunkter och erfarenheter (om nu någon har endera).
aake