Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?
Hei Rusken - F.R.
Viss tid har förflutit, ½ år, sedan jag senast skrev här i inlägget och jag har fått en mer nyanserat förståelse av problemets kärnan.
Fortfarande ingen tvekan för mig, är gas mest effektiva och billigaste, men inte så säker.
I mellantiden har jag optimerat husbils laddning förmågan viktigt.
1. laddningskapacitet från generatorn, med hjälp av DRL och starkare och mer kablar till batterierna (4 x 70 Ah)
2. optimerad batterierna 33 till 75% AGM som har 2 till 3 gånger snabbare förmåga att ta emot laddning i förhållande till start-, fritid- och GEL batterier.
Resultatet är att jag till exempel. efter användning av 70 till 90 Ah kan ladda fullt ut i under 2 timmars bilfärd.
Det betyder att jag kan gå över till säkrare tankning av diesel efter 2 timmars körning och använda el till kylskåpet.
Irritation för mig är att jag kommer att utföra omställning manuellt när kylskåpet inte är helt automatisk i förhållande till batterispänning / ful laddat.
Jag kan använda en spänningsstyrd relä (14,1 till 14,7 volt regleras temperaturberoende med 2 ntc avseende på batteriet placering) eller en kontakt från förarsäte som stänger av gasdrift och slå på strömmen till kylskåpet.
Det skulle vara bra och jag har redan delarna.
Frågan kan vara om jag orkar göra tekniken.
PS. Jag har så mycket ström från generatorn att jag måste använda energin till annat, för att undvika att spänningen stiger över 14,5 volt under lång tid, och kan skada lampor och utrustning.
Laptoppen med GPS etc. och radion kan inte hålla spänningen ner < 14,5 volt ( 14,6 till 14,8 volt ) - 100 watt för mitt kylskåp skulle vara lämplig.