F
F.d. 25425
Guest
Hej alla,
nu har jag trålat detta eminenta forum kvällarna tvenne för att sammanställa allt jag kan hitta om att importera husbil från Tyskland.
Vi har spanat kärran Hymer-Eriba A 544 CS 82TKM 2,8 TDI som skulle kosta cirka 200,000kr hemma i Svea så det känns helt klart som att det är värt att åka ner och slå till.
Jag har givetvis ringt säljaren i Nürnberg - Wohnmobilparadies - och ställt lite kontrollfrågor, men hans engelska var sådär och på frågan om fukttest sa han bara "natürlich" och sen försäkrade han mig att allt var under kontroll och att det var en "very very very good car", vilket snarare gjorde att förtroendet gick ner än upp. Men den har full servicehistorik så jag håller tummarna - om saker o ting verkar alltför fuffens får jag väl helt enkelt åka hem igen, det är ju inte alltför dyrt med flyg nuförtiden. Är det förresten någon som känner till något om Wohnmobilparadies Nürnberg?
Jag skriver till er på detta kära forum för att be om en sista åsikt om bilen innan jag hoppar på flyget, samt för att dela med mig av den checklista jag satt ihop. Förhoppningsvis kan ni både komplettera och få nytta av den.
Handlaren säger att jag bara behöver ta med mig mitt pass, men jag kommer att göra följande innan resan:
Via mejl i förväg och väl där nere så tänker jag fråga om följande:
Jag räknar med att handlaren ordnar med:
Saker jag ska ha med mig hem:
Sist men inte minst:
Har någon en ordlista med alla saker jag kommer behöva fråga om? Allt från "fukttest" till "kamrem"? Både till engelska och tyska hade varit guld.
Tack på förhand!
Simon och Åsa
nu har jag trålat detta eminenta forum kvällarna tvenne för att sammanställa allt jag kan hitta om att importera husbil från Tyskland.
Vi har spanat kärran Hymer-Eriba A 544 CS 82TKM 2,8 TDI som skulle kosta cirka 200,000kr hemma i Svea så det känns helt klart som att det är värt att åka ner och slå till.
Jag har givetvis ringt säljaren i Nürnberg - Wohnmobilparadies - och ställt lite kontrollfrågor, men hans engelska var sådär och på frågan om fukttest sa han bara "natürlich" och sen försäkrade han mig att allt var under kontroll och att det var en "very very very good car", vilket snarare gjorde att förtroendet gick ner än upp. Men den har full servicehistorik så jag håller tummarna - om saker o ting verkar alltför fuffens får jag väl helt enkelt åka hem igen, det är ju inte alltför dyrt med flyg nuförtiden. Är det förresten någon som känner till något om Wohnmobilparadies Nürnberg?
Jag skriver till er på detta kära forum för att be om en sista åsikt om bilen innan jag hoppar på flyget, samt för att dela med mig av den checklista jag satt ihop. Förhoppningsvis kan ni både komplettera och få nytta av den.
Handlaren säger att jag bara behöver ta med mig mitt pass, men jag kommer att göra följande innan resan:
- Beställa svenskt personbevis att ha tillsammans med mitt pass för identifikation
- Förbereda mitt svenska försäkringsbolag att helförsäkra bilen för hemfärden - behöver chassinummer för att göra detta.
- Jag utgår från att Fiatchassit från 2000 har immobilizer/elektronisk startspärr så att det inte blir något problem?
- Borde jag ta med papper från försäkringsbolaget ner till Tyskland?
- Förbereda min svenska bank på att göra expressöverföring till handlarens tyska konto
- Se till att komma på en vardag så att tyska myndigheter har öppet
Via mejl i förväg och väl där nere så tänker jag fråga om följande:
- Fukttest - har det gjorts? När? Av vem? Certifikat etc? (Någon som vet hur tyska fukttest ser ut - vad letar jag efter?)
- Är serviceboken ordentligt ifylld för både bodel och husdel?
- Vilka garantier ges?
- När ska nästa service ske? Vem kan utföra den?
- Vart vänder jag mig om något händer, båda innan jag är ute och åker och under tiden
- Finns det några invändiga eller utvändiga skador?
- Femte växeln på Fiatchassit
- Är kamremmen bytt?
- När byttes batterierna senast?
- Är bränslemätaren OK?
- Har tidigare ägare rökt i bilen?
- Har tidigare ägare haft katt eller hund i bilen?
- Jag kommer INTE bry mig om helfordonsgodkännande eftersom bilen är från 2000?
Jag räknar med att handlaren ordnar med:
- Röda exportskyltar
- Tillfällig tysk registrering, eller är det underförstått när man får röda skyltar?
- Ev att han kan hjälpa till med försäkring?
Saker jag ska ha med mig hem:
- Kvitto!
- Tyskt registreringsbevis i original, del 1&2
- Masternyckeln - den röda - samt två nycklar till
- CoC-dokument? Eller finns det dokument per bilmodell och inte per individuell bil?
- - Foton på bilen för att fastställa vilket skick den var vid inköp
Sist men inte minst:
Har någon en ordlista med alla saker jag kommer behöva fråga om? Allt från "fukttest" till "kamrem"? Både till engelska och tyska hade varit guld.
Tack på förhand!
Simon och Åsa