F
F.d. 53086
Guest
En tid före valet förra året tillskrev jag Transportstyrelsen, Polisen och samtliga politiker i trafikutskottet beträffande den i mitt tycke helt felaktiga grund på hur man beräknar eventuell övervikt.
Ingen politiker har trots att ett år snart förflutit orkat med att ens bekräfta mottagandet! Så är det med våra "folkvalda" representanter.
Transportstyrelsen hänvisade till att det är polisen som har hand om detta för att bli av med ärendet och slippa ta ställning.
Polisen svarade för en tid sen och mina frågor samt polisens svar har jag kopierat in nedan.
Kopia mitt mail till respektive myndighet:
Ämne :Fordon - Tekniska frågor (fordonsteknik)
Fordon
Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)
Fråga: Varför inte beräkna övervikt på totalvikten?
Fordonsvågar.
Polisen utför vägning utav husvagnar med totalvikter omkring 1-1,5 ton och
husbilar med totalvikter runt 3,5 ton på vågar som är kalibrerade för tågvikter upp till
70-100 ton!
Enligt av Swedac ackrediterad expertis så är felmarginalen på en fordonsvåg som är
kalibrerad för tunga fordon ca: 100 kg. Detta spelar ingen roll vid vägning utav
lastbilar etc., men när det utan rimlig tanke bakom omsätts till husvagnar och
husbilar så kan följden bli förödande för rättssäkerheten och den enskilde fordonsägaren.
På en husvagn med 100 kg lastförmåga motsvarar felmarginalen 100% överlast och
ärendet går då till åklagare med dagsböter och körkortsindragning som följd!
På Husbil med lastförmåga på 400 kg motsvarar felmarginalen 25% överlast! Detta
blir då 2500 kr i böter!
Dessutom har SP Statens Provningsanstalt mätt upp viktskillnader på upp till 250
kg mellan normalvind och vindstilla på denna typ utav vågar för en lastbil och släp.
För en husvagn eller husbil torde då skillnande motsvara ca. 100 kg!
Därför bör det vid vägning vara vindstilla eller att vågen står skyddat för väder
och vind.
Vid vägning där så låg vikt som några kilon kan bli avgörande för om det
skall bli stora böter eller körkortsindragning så måste givetvis också hänsyn tagas
till om det är regn eller snö på vågen som ofta har en stor yta.
Notera att chefen för Malmö trafikpolis bekräftar att ingen viktrabatt tillämpas,
utan nedanstående böter gäller från första kilot!
Bötesbelopp vid överskriden maxlast (procent av maxlasten)
1-20 % 2000 kronor
21-30 % 2500 kronor
31-40 % 3000 kronor
41-50 % 4000 kronor
51- > % allmänt åtal, dagsböter, ev.körkortsindragning
Varför behandla likadana fordon ofantligt olika!
Exempel 1, vi tar den absolut vanligaste husbilen Fiat Ducato som registrerats
för 3500 kg totalvikt. Denna totalvikt inkluderar då en lastvikt på 400 kg.
Exempel 2, en likadan Fiat Ducato med 3500 kg totalvikt, men med skillnaden att
den ej har last med inredning/kök utan avsedd för transport av gods. Dess totalvikt
inkluderar då i exemplet en lastvikt på 1350 kg.
Vid Polisens vägning visar det sig att exempel 1 och 2 väger 3750 kg, alltså 250
kg över respektive totalvikt. Nu har någon som haft otur i tänkandet kommit fram till
att överlasten skall beräknas på vad fordonet lastar, inte i förhållande till
totalvikten som borde vara det självklara eftersom båda exemplen har samma styrning och
bromsar så det kan rimligtvis inte vara trafikfarligare att husbilen har samma
överlast som transportbilen.
Exempel 1 har 63% övervikt enligt Polisen vilket leder till allmänt åtal med
dagsböter och körkortsindragning som följd!
Exempel 2 har 19% övervikt enligt Polisen vilket motsvarar 2000 kr i böter.
Exempel 3, en husvagn som har en totalvikt på 1500 kg inkluderat 100 kg lastvikt.
Exempel 4, en släpkärra med likadan axel som husvagnen med en totalvikt på 1500 kg
inkluderat 1100 kg lastvikt.
Vid Polisens vägning av exempel 3 och 4 så är respektive totalvikt 1600 kg, alltså
är den överskriden med 100 kg (inom felmarginalen).
Exempel 3 har 100% övervikt enligt Polisen vilket leder till allmänt åtal med
dagsböter och körkortsindragning som följd!
Exempel 4 har 9% övervikt som hamnar inom samma marginal som 1 kg vilket blir 2000
kr i böter.
Slutsatsen är att givetvis bör alla övervikter beräknas från överskriden totalvikt
och eller axeltrycksbegränsningar samt att en rimlig felmarginal tas bort vid
vägningen på minst 100 kg (ej godtyckligt) vid fint väder utan vind.
Från Polis och andra inblandade som jobbar med detta ser jag fram emot
kommentarer, men gärna bättre och rättvisare förslag.
Vänliga hälsningar
Jan Svensson
Kopia från Transportstyrelsen:
Hej trafikregistret@transportstyrelsen.se!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2010/1732.
Fråga: Ä20100819-02303
Svaret är polisen som utövar tillsyn på fordon som är i trafik.
Jag antar att polisen följer sin våg instruktioner.
För vidare kontakt i ärendet använd länken:
Med vänliga hälsningar
Palesjö Göran
Supportenheten
Transportstyrelsen
Kopia av svar från Polisen:
Visa bilaga img-803141033-0001.pdf
(hoppas att jag lyckats få med filen)
Mvh/Janne
Ingen politiker har trots att ett år snart förflutit orkat med att ens bekräfta mottagandet! Så är det med våra "folkvalda" representanter.
Transportstyrelsen hänvisade till att det är polisen som har hand om detta för att bli av med ärendet och slippa ta ställning.
Polisen svarade för en tid sen och mina frågor samt polisens svar har jag kopierat in nedan.
Kopia mitt mail till respektive myndighet:
Ämne :Fordon - Tekniska frågor (fordonsteknik)
Fordon
Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)
Fråga: Varför inte beräkna övervikt på totalvikten?
Fordonsvågar.
Polisen utför vägning utav husvagnar med totalvikter omkring 1-1,5 ton och
husbilar med totalvikter runt 3,5 ton på vågar som är kalibrerade för tågvikter upp till
70-100 ton!
Enligt av Swedac ackrediterad expertis så är felmarginalen på en fordonsvåg som är
kalibrerad för tunga fordon ca: 100 kg. Detta spelar ingen roll vid vägning utav
lastbilar etc., men när det utan rimlig tanke bakom omsätts till husvagnar och
husbilar så kan följden bli förödande för rättssäkerheten och den enskilde fordonsägaren.
På en husvagn med 100 kg lastförmåga motsvarar felmarginalen 100% överlast och
ärendet går då till åklagare med dagsböter och körkortsindragning som följd!
På Husbil med lastförmåga på 400 kg motsvarar felmarginalen 25% överlast! Detta
blir då 2500 kr i böter!
Dessutom har SP Statens Provningsanstalt mätt upp viktskillnader på upp till 250
kg mellan normalvind och vindstilla på denna typ utav vågar för en lastbil och släp.
För en husvagn eller husbil torde då skillnande motsvara ca. 100 kg!
Därför bör det vid vägning vara vindstilla eller att vågen står skyddat för väder
och vind.
Vid vägning där så låg vikt som några kilon kan bli avgörande för om det
skall bli stora böter eller körkortsindragning så måste givetvis också hänsyn tagas
till om det är regn eller snö på vågen som ofta har en stor yta.
Notera att chefen för Malmö trafikpolis bekräftar att ingen viktrabatt tillämpas,
utan nedanstående böter gäller från första kilot!
Bötesbelopp vid överskriden maxlast (procent av maxlasten)
1-20 % 2000 kronor
21-30 % 2500 kronor
31-40 % 3000 kronor
41-50 % 4000 kronor
51- > % allmänt åtal, dagsböter, ev.körkortsindragning
Varför behandla likadana fordon ofantligt olika!
Exempel 1, vi tar den absolut vanligaste husbilen Fiat Ducato som registrerats
för 3500 kg totalvikt. Denna totalvikt inkluderar då en lastvikt på 400 kg.
Exempel 2, en likadan Fiat Ducato med 3500 kg totalvikt, men med skillnaden att
den ej har last med inredning/kök utan avsedd för transport av gods. Dess totalvikt
inkluderar då i exemplet en lastvikt på 1350 kg.
Vid Polisens vägning visar det sig att exempel 1 och 2 väger 3750 kg, alltså 250
kg över respektive totalvikt. Nu har någon som haft otur i tänkandet kommit fram till
att överlasten skall beräknas på vad fordonet lastar, inte i förhållande till
totalvikten som borde vara det självklara eftersom båda exemplen har samma styrning och
bromsar så det kan rimligtvis inte vara trafikfarligare att husbilen har samma
överlast som transportbilen.
Exempel 1 har 63% övervikt enligt Polisen vilket leder till allmänt åtal med
dagsböter och körkortsindragning som följd!
Exempel 2 har 19% övervikt enligt Polisen vilket motsvarar 2000 kr i böter.
Exempel 3, en husvagn som har en totalvikt på 1500 kg inkluderat 100 kg lastvikt.
Exempel 4, en släpkärra med likadan axel som husvagnen med en totalvikt på 1500 kg
inkluderat 1100 kg lastvikt.
Vid Polisens vägning av exempel 3 och 4 så är respektive totalvikt 1600 kg, alltså
är den överskriden med 100 kg (inom felmarginalen).
Exempel 3 har 100% övervikt enligt Polisen vilket leder till allmänt åtal med
dagsböter och körkortsindragning som följd!
Exempel 4 har 9% övervikt som hamnar inom samma marginal som 1 kg vilket blir 2000
kr i böter.
Slutsatsen är att givetvis bör alla övervikter beräknas från överskriden totalvikt
och eller axeltrycksbegränsningar samt att en rimlig felmarginal tas bort vid
vägningen på minst 100 kg (ej godtyckligt) vid fint väder utan vind.
Från Polis och andra inblandade som jobbar med detta ser jag fram emot
kommentarer, men gärna bättre och rättvisare förslag.
Vänliga hälsningar
Jan Svensson
Kopia från Transportstyrelsen:
Hej trafikregistret@transportstyrelsen.se!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2010/1732.
Fråga: Ä20100819-02303
Svaret är polisen som utövar tillsyn på fordon som är i trafik.
Jag antar att polisen följer sin våg instruktioner.
För vidare kontakt i ärendet använd länken:
Med vänliga hälsningar
Palesjö Göran
Supportenheten
Transportstyrelsen
Kopia av svar från Polisen:
Visa bilaga img-803141033-0001.pdf
(hoppas att jag lyckats få med filen)
Mvh/Janne