Jag beställde en Rapido husbil i februari -11 i köp kontrakt så specifierades vikten till 3700 kg för denna bil med X250 chassiet vilket inte skulle vara något problem. Bilen levererades i maj, dock hade inte alla papper från transportstyrelsen kommit vilket medförde att jag fick åka hem med husbilen och få reg.bevis hemskickade till mig. I alla leveranshandlingar står det 3700 kg, så när jag fick reg.beviset tittade jag inte på detta utan lade det bland bilhandlingarna. I diskussion här på HBK i augusti om uppvägning av husbilar till mer än 3500 kg på detta chassie så framkom att det inte var möjligt, jag skrev att det var konstigt eftersom min husbil var godkänd för 3700kg. Håkan (tack) påtalar då att min husbil inte var typad för 3700 kg, vilket jag då konstaterade efter genomgång av reg.beviset. Jag skickar mail samma kväll till Lindström och påtalar att jag inte fått den husbil jag beställde, de ringde mig omgående nästa morgon och förklarade att det måste vara ett misstag från Rapido, så de skulle beställa nytt CoC intyg och leverera till mig tillsammans med ny ”vikt” plåt.
Två veckor senare (semester) får jag besked att det inte var genomförbart, utan max vikten för detta chassie (2011) var 3500 KG.
På Elmia mässan träffade jag Lindströmshusvagnar och fick fråga om vad jag hade för anspråk på dem, jag framförde att jag ville ha det vi beställt, detta informerades till Rapido (”europa” ansvarig), denna tog med sig uppgiften och försökte lösa detta genom exempelvis byte stötdämpare, fjädring. Detta godkändes inte av bilprovningen och transportstyrelsen.
Det hela slutar med att jag nu fått erbjudande om att de tar tillbaka bilen och jag får en ny till våren med den specifikation jag hade men max 3650 kg (vilket är möjligt på årsmodell 2012) eller lägga den normala summan för Heavy chassit + 150hk motorn. Vem som får ta kostnaden om det blir firman eller Rapido vet inte jag men det viktiga är att jag som konsument inte blir drabbad. Min kontakt person Cissi har gjort ett jättebra jobb för mig, jag vet även att hon har haft hjälp av andra på företaget men för mig är det hon som syns. // Per
Två veckor senare (semester) får jag besked att det inte var genomförbart, utan max vikten för detta chassie (2011) var 3500 KG.
På Elmia mässan träffade jag Lindströmshusvagnar och fick fråga om vad jag hade för anspråk på dem, jag framförde att jag ville ha det vi beställt, detta informerades till Rapido (”europa” ansvarig), denna tog med sig uppgiften och försökte lösa detta genom exempelvis byte stötdämpare, fjädring. Detta godkändes inte av bilprovningen och transportstyrelsen.
Det hela slutar med att jag nu fått erbjudande om att de tar tillbaka bilen och jag får en ny till våren med den specifikation jag hade men max 3650 kg (vilket är möjligt på årsmodell 2012) eller lägga den normala summan för Heavy chassit + 150hk motorn. Vem som får ta kostnaden om det blir firman eller Rapido vet inte jag men det viktiga är att jag som konsument inte blir drabbad. Min kontakt person Cissi har gjort ett jättebra jobb för mig, jag vet även att hon har haft hjälp av andra på företaget men för mig är det hon som syns. // Per