• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det finns ju en enkel uträkning på att räkna ut hur många liter/dl bilen har dragit per mil ....

"Problemet" är ju : Har jag verkligen kommit 1 mil på trippmätaren ?

Jag körde förrut med däckstorleken 215/70-15 en hastighetsmätaren visade ju tokfel enligt GPSen för när jag körde i 90km/h enligt GPSen så visade hastighetsmätaren 100km/ .
Visade då trippmätaren lika mycket fel så blev väl min uträkning fel efter som jag inte kom 1 mil .

Nu har jag ökat rulldiametern till 215/75-16 och när GPSen visar 90km/h så visar hastighetsmätaren 94km/h .

När GPSen visade att jag hade 10 mil hem så nollade jag trippmätaren och den visade 10 mil och 200 meter vid hemkomst =väldigt bra .

Så nu bör väl uträkningen stämma ,eller ?

Är det sådant som kallas för Ilandsproblem ;)

En fördel till är att dessa däcken har en hårdare stomme = den går stabilare .
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

För att få reda på hur mycket en ändrad däcksdimension gör på trippmätaren, kan man använda Tire size calculator
För att få ett referensvärde, brukar jag kalibrera trippmätaren när jag kör mot Jönköping. I riktning från Borås finns en sträcka med avståndstavlor var 100:e meter i mitträcket, med början vid länsgränsen. Efter 20 kilometer är det bara att jämföra trippmätaren med avståndstavlan, och då innebär varje 100m skillnad en differens om 0,5%. Noggrannare än så, behöver man inte vara...
Calle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.952
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Enl bestämmelserna får en hastighetsmätaren aldrig visa för låg hastighet. Däremot mycket för hög.
Om jag kommer ihåg rätt får den visa 10 km/tim för hög plus 10% av visad hastighet.
//W
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

hastighetsmätaren i personbil/husbil skall enligt internationella bestämmelser
visa max 10% felmarginal.
dvs 90km på mätaren är endast 81km i verkligheten.
baserat på standard dimesion av däck. (ex 215/70R15)
Ändring av däckstorlek ger en annan felmarginal av mätaren(ex 225/70R15)
kan ge så lite som 5-7% felmarginal eller ännu mindre.
bäst besked angående rullomkrets kan ni få av er lokala däckhandlare.

Mvh
Bengt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Jag har ju kikat på "våran" omräkningstabell" på www.nordicaudi.com : Beräkna storlek på fälgar och däck och jag har ju ändrat rullomkretsen med 6,8% .

Men funderingen var när man läser i instruktionsboken vad bilen drar/mil och hur kollar man detta för trippmätaren har ju visat helt åt skogen , vad kollar tillverkaren med ?


Om även trippmätaren visar 10% fel har bilen gått ex.5500 mil då den egentligen gått 5000 mil ?

Man kan ju givetvis tanka full när nålen är nere och inte bry sig vad bilen drar men jag kände att jag ville göra ett inlägg till ;) ;) ..

Men som Kenth´s som drar 0,85 lit/mil visserligen en delintegrerad men tyngre hur kommer man ner i detta utan att köra i 60-70 ?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Tillverkaren kollar/ uppger förbrukningen under optimala förhållanden. Med andra ord - laboratorium.
Vad det gäller personbil brukar faktiskt Volvo vara "ärligast" när de anger sin förbrukning.
Rullomkretsen borde kunna ändras något beroende på lufttrycket i däcken, eller tänker jag fel?
Såg en uppgift i tråden om 10% fel. Enligt en gammal registreringsbesiktning av en rallybil jag byggde, sa man t o m 15% fel var max. Men det kan ju givetvis ha ändrats sedan dess.
Intressant fråga i alla fall!

//Lg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Jo man kan ju ändra rullomkretsen genom att överfylla så man kör på mitten på däcket och halv punka men i båda fallen förstör man ju däcken .

Men jag får göra ett par mätningar och köra på GPSmil som borde stämma men å andra sidan kvittar det ju egentligen om den ligger på 1lit/mil eller 1,1lit/mil .
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Kollade in bil mot GPS:en i sommras och då är både hastigheten och sträckan lägre på GPS:n. Kommer inte ihåg värdena men mins att om jag tog GPS:ens värden drog bilen 0,5 dl mindre /mil. Det blev då också 0,5 dl mer än vad färddatorn angav!

Frågan är ju om GPS:en visar rätt? Någon som vet detta?

Rulla lugnt Torbjörn

PS jag fattar inte hur stora husbilar kan dra långt under litern?!? Min drar som allra minst 1,25 (men då går det inte fort!), normalkörning snitt 1,40. DS
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Skulle vara intressant om något matte/fysik/kemi snille kunde räkna ut hur realistiskt det är att köra ett fordon på 3,5 -5 ton på under en liter diesel. Har försökt att kolla energiinnehåll i diesel och räkna fram någon vettig siffra, men
min tankeförmåga räcker inte till. Enligt okq8 innehåller deras diesel 9280 kwh/1000 l = 12620 hk. 1 liter diesel skulle då innehålla ca 12,6 hk. Där tar det stopp för mig. Hur beräkna teoretisk åtgång av diesel/mil. Dessutom avgår ju en hel del förluster under vägen från dieselförbränningen tills det att kraften tas ut vid drivhjulen. Någon som känner sig manad att försöka presentera en beräkning på detta ???? Gärna med en stegvis visad beräkning med enkel pedagogisk uppbyggnad så jag med klent förstånd förstår sammanhanget.
Ove.G
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Hej Bengt - Åke
Köp en tumstock och mät upp 10 km,och kolla förbrukningen seda.
Bara ett vänligt tips.
/Vidhem
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

FYI: (för din info)
Det är Alltid upp till chauffören för alla fordon att kontrollera hastighetsmätaren...
Hur man nu gör detta de gånger man lånar en bil? :oops:

Vill säga att: OM mot alla normer ens bils hastighetsmätare skulle visa fel, /
för låg hastighet, så är Du böters-belagd vid ev. kontroll...

Visst är lagen härlig! ;)

Ang. km/trippmätaren har (om jag inte missminner mig) Calle lagt in flera inlägg
om hur detta på ett bra vis kontrolleras... Där oxå då uträkning av verklig förbrukning. :)

Ove G. Svensk Diesel är dessutom ganska unik i Europa...
Energiinnehållet byts när du tankar utanför Sveriges gräns! Det finns formler för allt gällande förbrukning av drivmedel.
Kontakta tex. KTH, ta en kurs i att utläsa informationen, åter-koppla sedan här! ;)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Hej på er alla;)

Jag brukar kolla upp min mätare så här!

Låt säga att jag kör på en 90 sträcka och då litar jag blint till GPSéns hastighetsmätare.

Sedan läggar jag mig på ca 5-8 km (GPS fart) över 90 gränsen och du brukar den vanliga mätaren ligga en skaplig bit över 100km/h.

Sedan hoppas jag att länsman inte är för petig :oops:

Min metod har inget att göra med soppaförbrukningen utan enbart till att få en bra snitthastighet.


Sådan är min metod och den funkar inte alltid:rolleyes:, ty då och då så har länsman en annan uppfattning om min hastighetsmätarkontroll!!! (med all rätt)

Anders
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

På min HB satt när jag köpte den 2008 195x75x16
Under resan 2008 till Italien så var min blandade förbrukning enligt Bilen 0,90
Enligt GPS 0,95. 297 mil.
Upptäcker att enligt reg.beviset skall det sitta 215x75x16. Byter 2010 till
den rätta dimentionen och resan till Ungern 2010 drar bilen enligt mätaren 1,10 per mil
enligt GPS 1,05. 374 mil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Stemmer bra med at Fiat på 5 vekslet låda hadde for høy utveksling på 5an.
Opplevde noe av det samme med en 1999 model - byttet 5an til en lavere utveksling og forbruket ble lavere. Orginalt var motoren mest optimal på et nivå hvor luftmotstanden var så mye større at totalforbruket økte.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

215-däcken är betydligt tyngre vilket har en tämligen stor inverkan på förbrukningen.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Men betydligt tystare och mjukare gång, samt det viktigaste ( inte förbrukningen)
Bättre vägegenskaper, samt att dom gammla däcken hade vissa defekter för att dom inte hade rätt index och kunde därmed förutsakat däckexplotioner.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Skulle vara intressant om något matte/fysik/kemi snille kunde räkna ut hur realistiskt det är att köra ett fordon på 3,5 -5 ton på under en liter diesel. Har försökt att kolla energiinnehåll i diesel och räkna fram någon vettig siffra, men
min tankeförmåga räcker inte till. Enligt okq8 innehåller deras diesel 9280 kwh/1000 l = 12620 hk. 1 liter diesel skulle då innehålla ca 12,6 hk. Där tar det stopp för mig.
Ove.G
Matematik har alltid varit mitt svagaste ämne så rätta mig om jag har fel,

Om vi förenklar problemet och ser det så här och håller oss till Kw som är enklare matematiskt.
Min bil går i 100km/h och drar 10L/10Km
Det blir då 10liter i timmen, energi innehållet skall då vara 92.8 Kwh

Med andra ord min motor har förbrukat 92.8 kw under en timma
En motor i en husbil ligger runt 90-125kw MAX
Sänk hastigheten till 80km/t mindre varv luftmotstånd mm. hur mycket mindre drar då bilen?.
Det ser ut som att OKQ8 har beräknat energivärdet i en förbränningsmotor med optimala förhållande.Eller att en Turbodiesel använder en mycket hög verningsgrad av dieseln.

Intressant skulle vara att sätta bilen i en dymo med 10liter.

Hur mycket energi innehåller bensin?
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.952
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Uträkning vad bilen drar/ MIL .......

Bensin innehåller 44 MWs/kg.
Enligt min tabell innehåller eldningsolja (diesel) 41,6 MWs/kg. Men det värdet gäller inte svenskt dieselblask.
//W
 
Toppen