Relax
HBK Medlem
Grundegenskaper som jag funderat över, efter att ha ägt flera nya hel(=H)- resp delintegrerade(=D)- husbilar med Fiat drivlinor, inför kommande nybilsköp;
· H har högre inköpspris, är dyrare att tillverka bla pga små serier och mer unik materiel
· H har tveksamma(-re) krockegenskaper (=helt okända)
· H genererar klart mer oljud från vindruta spec vid regn men även från fartvind och blåst
· H har mer solinstrålning och kallras, besvärligare att hantera under körning/uppställning
· H sol-/ljusinstrålning medför bländningsproblem inkl svårigheter vid instrumentavläsning
· H konstruktionen med helintegrerad hytt medför viktökning (ca 180-200kg), vilket bla medför motsvarande lägre lastförmåga
· H svårt att nå fram till och rengöra/torka vindrutans insida
· H vindrutan är mer utsatt för stenskott och blir mer svårreparerad pga små tillverkningsserier (dyr) och då även svårt (tidsmässigt) att få tag i som reservdel
· H vindrutan är som integrerad del i karossen känslig för karossvridningar ex pga ojämn mark
· H/D vända och vrida framstolarna är numera minst lika lätt i delintegrerade husbilar
· H framdörrar fungerar sämre i helintegrerade bilar map ljud, justering (täthet/ljud) och enkelhet med befintligt centrallås inkl larm
· H betr utseende, vid främre hjulhusen är hjulen ”för djupt indragna” vilket i varje fall inte jag tycker är estetiskt
· D delintegrerad husbilar är enklare att få tysta i främre delen av kupe’n map regn, blåst, fartvind och däcksjud (finns bla std plastinnerskärmar för D men inte för H = de flesta olika)
· D har oftast bättre ”original körbelysning” och inte små designlampor som ger dåligt ljus
· D har nästan alltid Fiat original framdel tillverkad i stora serier med åtföljande större serviceutbud ink billigare och bättre reservdelshantering, mm
Enligt mina värderingar av D och H ovan kommer jag tveklöst att återgå till en delintegrerad Fiat husbil igen!
Andra kan ju självklart ha andra prioriteringar och värderingar och det visar då på mångfalden bland oss som unika husbilsköpare.
· H har högre inköpspris, är dyrare att tillverka bla pga små serier och mer unik materiel
· H har tveksamma(-re) krockegenskaper (=helt okända)
· H genererar klart mer oljud från vindruta spec vid regn men även från fartvind och blåst
· H har mer solinstrålning och kallras, besvärligare att hantera under körning/uppställning
· H sol-/ljusinstrålning medför bländningsproblem inkl svårigheter vid instrumentavläsning
· H konstruktionen med helintegrerad hytt medför viktökning (ca 180-200kg), vilket bla medför motsvarande lägre lastförmåga
· H svårt att nå fram till och rengöra/torka vindrutans insida
· H vindrutan är mer utsatt för stenskott och blir mer svårreparerad pga små tillverkningsserier (dyr) och då även svårt (tidsmässigt) att få tag i som reservdel
· H vindrutan är som integrerad del i karossen känslig för karossvridningar ex pga ojämn mark
· H/D vända och vrida framstolarna är numera minst lika lätt i delintegrerade husbilar
· H framdörrar fungerar sämre i helintegrerade bilar map ljud, justering (täthet/ljud) och enkelhet med befintligt centrallås inkl larm
· H betr utseende, vid främre hjulhusen är hjulen ”för djupt indragna” vilket i varje fall inte jag tycker är estetiskt
· D delintegrerad husbilar är enklare att få tysta i främre delen av kupe’n map regn, blåst, fartvind och däcksjud (finns bla std plastinnerskärmar för D men inte för H = de flesta olika)
· D har oftast bättre ”original körbelysning” och inte små designlampor som ger dåligt ljus
· D har nästan alltid Fiat original framdel tillverkad i stora serier med åtföljande större serviceutbud ink billigare och bättre reservdelshantering, mm
Enligt mina värderingar av D och H ovan kommer jag tveklöst att återgå till en delintegrerad Fiat husbil igen!
Andra kan ju självklart ha andra prioriteringar och värderingar och det visar då på mångfalden bland oss som unika husbilsköpare.