Besynnerligt att det är ett så försvinnande litet utbud av husbilar med 4WD, ssk med tanke på att personbilar med fyrhjulsdrift blivit allt vanligare.
För egen del har vi konsekvent kört fyrhjulsdrivet ända sedan vi köpte en Range Rover 1974 och blivit vana vid framkomligheten. Detta har varit nödvändiga krav under arbetslivet eftersom vi bott på landet med ofta tveksam snöröjning och haft jourtjänstgöring. Rovern hade både lågväxel (tillsatslåda) och central diffspärr; något som gör minst lika mycket för framkomligheten i exempelvis djupsnö som skillnaden mellan två och fyra drivande hjul.
Tidigare under åren har vi haft ett par fyrhjulsdrivna husbilar (en Pillos byggd på ett 4WD Peugeotchassie) och senare en 4WD pickup med camper. Den första av dessa bilar saknade lågväxel och den andra var trång och tämligen primitiv och inte lätt att dra släp med eftersom dragkroken delvis täcktes av campern.
De senaste fem åren har jag försökt klara mig med en bakhjulsdriven husbil. Visst fungerar det väldigt mycket bättre än framhjulsdrift när man drar släp, men för att sjösätta 1.500 kg båt krävdes rejäla betongramper och jag har inte gärna givit mig ut på små fjällvägar med släp (fram kommer man nog till nöds, men när man måste vända på någon trång plats...).
Under dessa fem år har jag spanat efter en husbil med bättre framkomlighet men inte funnit något vettigt på den inhemska marknaden. För kanske tre år sedan fanns en Nordic byggd på ett fyrhjulsdrivet Sprinterchassie på Blocket, men den bilen saknade lågväxel och hade inte mer än 100 Kg differens mellan tjänstevikt och totalvikt. Annars en och annan extremt tung expeditionsutrustad bil, just nu en Unimog på 10 ton, och något sådant har jag varken råd eller lust att åka omkring med till vardags.
Den tyska marknaden har som alltid mycket mer att erbjuda och vill man beställa nytt har Mercedes utmärkta basfordon att erbjuda, med permanent eller inkopplingsbar 4WD, med eller utan tillsatsväxellåda och med eller utan diffspärrar. På begagnatmarknaden är det däremot kärvt och det har tagit mig närmare två år att finna det bygge på MB Sprinter 316 CDI med inkopplingsbar 4WD, tillsatslåda och diffspärrar som jag nyligen presenterat i tråden "Ny Plåtis". Att det blev en plåtis är inget aktivt val utan man får ta vad som bjuds när man nu har dessa specifika tekniska krav.
Besynnerligt! Är jag ensam om att dra en lite tyngre sportfiskebåt? Ensam om att vilja dra ut med släp på mindre fjällvägar?
aake
Redigerat stavfel
För egen del har vi konsekvent kört fyrhjulsdrivet ända sedan vi köpte en Range Rover 1974 och blivit vana vid framkomligheten. Detta har varit nödvändiga krav under arbetslivet eftersom vi bott på landet med ofta tveksam snöröjning och haft jourtjänstgöring. Rovern hade både lågväxel (tillsatslåda) och central diffspärr; något som gör minst lika mycket för framkomligheten i exempelvis djupsnö som skillnaden mellan två och fyra drivande hjul.
Tidigare under åren har vi haft ett par fyrhjulsdrivna husbilar (en Pillos byggd på ett 4WD Peugeotchassie) och senare en 4WD pickup med camper. Den första av dessa bilar saknade lågväxel och den andra var trång och tämligen primitiv och inte lätt att dra släp med eftersom dragkroken delvis täcktes av campern.
De senaste fem åren har jag försökt klara mig med en bakhjulsdriven husbil. Visst fungerar det väldigt mycket bättre än framhjulsdrift när man drar släp, men för att sjösätta 1.500 kg båt krävdes rejäla betongramper och jag har inte gärna givit mig ut på små fjällvägar med släp (fram kommer man nog till nöds, men när man måste vända på någon trång plats...).
Under dessa fem år har jag spanat efter en husbil med bättre framkomlighet men inte funnit något vettigt på den inhemska marknaden. För kanske tre år sedan fanns en Nordic byggd på ett fyrhjulsdrivet Sprinterchassie på Blocket, men den bilen saknade lågväxel och hade inte mer än 100 Kg differens mellan tjänstevikt och totalvikt. Annars en och annan extremt tung expeditionsutrustad bil, just nu en Unimog på 10 ton, och något sådant har jag varken råd eller lust att åka omkring med till vardags.
Den tyska marknaden har som alltid mycket mer att erbjuda och vill man beställa nytt har Mercedes utmärkta basfordon att erbjuda, med permanent eller inkopplingsbar 4WD, med eller utan tillsatsväxellåda och med eller utan diffspärrar. På begagnatmarknaden är det däremot kärvt och det har tagit mig närmare två år att finna det bygge på MB Sprinter 316 CDI med inkopplingsbar 4WD, tillsatslåda och diffspärrar som jag nyligen presenterat i tråden "Ny Plåtis". Att det blev en plåtis är inget aktivt val utan man får ta vad som bjuds när man nu har dessa specifika tekniska krav.
Besynnerligt! Är jag ensam om att dra en lite tyngre sportfiskebåt? Ensam om att vilja dra ut med släp på mindre fjällvägar?
aake
Redigerat stavfel
Senast ändrad: