Efter mer än ett års sökande äntligen funnit en plåtis som motsvarar kraven. Hämtade hem denna från Tyskland nu i veckan.
En Knobloch Heyerdahl byggd på MB Sprinter med inkopplingsbar 4WD, tillsatslåda (=lågväxel) och diffspärrar både centralt och på bakaxeln. Drag godkänt för 2,8 ton. Nu kan jag dra båten i halvmeterdjup snö, så att båten kommer till någon användning när sjöarna ligger frusna.
På vägen hem lät jag Truma service på Fehmarn (Johannsen Flussiggas GbR, www.berndjohannsen.de) byta ut den befintliga Truma gaspannan till en Truma Combi 6 Diesel. Snabba och samtidigt noggranna och kompetenta mekaniker som fixade saken på ett dygn. Truma combi 6D 1.873 € och 16 montörstimmar a 42 € + 8 hantlangartimmar a 17,5 € samt lite tillbehör. Totalt inkl mervärdesskatt 3.651 €. Endast blygsamma ombyggnadsinsatser krävdes för att få den nya pannan på plats; ett nytt mellangolv i pannutrymmet, några nya luftintag, större öppning i yttervägg för "avgaskaminen" mm.
Pannan går mycket tyst, absolut inget störande.
Gasthaus "Schuetzenhof" på ett par min gångavstånd från fiskehamnen i Burg, där Johannsen Flussiggas håller till. 68 € för ett mycket fint dubbelrum och en restaurang av god klass. En hotellövernattning bör räcka till för byte av värmesystem.
Nästan gasoloberoende nu med dieselcentralvärme, dieselmotorvärme (Eber) och kompressorkyl (på 90 l). En 2 Kg gasflaska bör räcka för de två kökslågorna. Två stora solpaneler och fyra mycket stora gelbatterier till bodelen. Nästa stora projekt är bygge av isolerad mellanvägg med stalldörr; lokal träindustri kontrakterad på hemmaplan.
På bilden herr Johannsen t hö och hans mycket kompetente tekniker till svärson t vä.
aake
En Knobloch Heyerdahl byggd på MB Sprinter med inkopplingsbar 4WD, tillsatslåda (=lågväxel) och diffspärrar både centralt och på bakaxeln. Drag godkänt för 2,8 ton. Nu kan jag dra båten i halvmeterdjup snö, så att båten kommer till någon användning när sjöarna ligger frusna.
På vägen hem lät jag Truma service på Fehmarn (Johannsen Flussiggas GbR, www.berndjohannsen.de) byta ut den befintliga Truma gaspannan till en Truma Combi 6 Diesel. Snabba och samtidigt noggranna och kompetenta mekaniker som fixade saken på ett dygn. Truma combi 6D 1.873 € och 16 montörstimmar a 42 € + 8 hantlangartimmar a 17,5 € samt lite tillbehör. Totalt inkl mervärdesskatt 3.651 €. Endast blygsamma ombyggnadsinsatser krävdes för att få den nya pannan på plats; ett nytt mellangolv i pannutrymmet, några nya luftintag, större öppning i yttervägg för "avgaskaminen" mm.
Pannan går mycket tyst, absolut inget störande.
Gasthaus "Schuetzenhof" på ett par min gångavstånd från fiskehamnen i Burg, där Johannsen Flussiggas håller till. 68 € för ett mycket fint dubbelrum och en restaurang av god klass. En hotellövernattning bör räcka till för byte av värmesystem.
Nästan gasoloberoende nu med dieselcentralvärme, dieselmotorvärme (Eber) och kompressorkyl (på 90 l). En 2 Kg gasflaska bör räcka för de två kökslågorna. Två stora solpaneler och fyra mycket stora gelbatterier till bodelen. Nästa stora projekt är bygge av isolerad mellanvägg med stalldörr; lokal träindustri kontrakterad på hemmaplan.
På bilden herr Johannsen t hö och hans mycket kompetente tekniker till svärson t vä.
aake