Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!
I en liknende debatt i Norge provoserte jeg mange med å sparke litt på leggene på andre debattanter. Ganske enkelt for å få en konkret faglig uttalelse fra noen med greie på faget kjemi til å svare korrekt.
En debattant og medlem i klubben kom med dette enkle og tydelige svaret om gråvannet. Her er innlegget som kom fra en kjemiker, jeg syntes det var ett godt og fornuftig svar:
SITAT:
Dette var artig. Her har jeg vært ute av forumet i 2 dager og plutselig var det fart og temperatur....
"Hvor farlig er gråvannet?" Som gammel kjemiker som bl.a. har arbeidet med emulgatorer til produkter som Lensitil, Karroserivask, Avfetningvæske og hva som er de forskjellige leverandørenes handelsnavn på disse produktene som vi gjerne sprayer på bilen før vi går på med vann og svamp, har jeg klare synspunkter på dette.
De vaskemidler vi idag bruker til oppvask (type Sunlight mfl) har det til felles at de er underlagt krav til såvel fosfatinnhold som til nedbrytningstid. (De vaske- /avfetningsmidlene vi bruker til å få ren bilen har i tillegg krav til emulgatoren, som er den bestanddelen som "sørger for at smørja lar seg vaske bort med vann etterpå". Dette fordi smørja, inkludert kjemien, skal skilles fra vannet igjen etter et opphold i en vannavskiller som ligger under bakken på feks en vaskeplass på en bensinstasjon.) Naturen tar ingen skade av de vaskemidlene som følger med oppvaskvannet, men her som ellers, det er jo spørsmål om mengder på det enkelte sted. (Selv jordbær er giftige i for store doser.) Parallelen er vel hytter hvor man leder gråvannet til en infiltrasjonsgrøft. Dette tillates også i nye hyttefelt i dag. Jeg tviler på at dette hadde vært en godkjent løsning dersom det var betenkelig rent miljømessig.
Fett og matavfall i så små enheter og enhetsstørrelser (smuler etc) som følger med gråvannet, har nok også en meget kort nedbrytingstid med de klimatiske forhold vi beveger oss innenfor.
Men så har vi det rent estetiske, og det blir noe helt annet. De færreste av oss setter pris på å skulle tråkke opp i andres brødsmuler. På en campingplass eller bobilstopp, er det vel en ekstra stor risk for at det er noen som ønsker å stå på akkurat "din plass" etter at du har dratt, og da blir stemningen fort "dempet".
Så har vi de som ikke kjenner til at det vi slipper ut ikke er kloakk!! Her mener jeg vi ikke kan ta risikoen med at slike får vann på mølla, og løper til pressen.
Konklusjon? Ikke skadelig for naturen med unntak av det rent estetiske, men skadelig for vårt allerede eksisterende omdømme som miljøsvin (mange blir overasket når jeg forteller at min bil bruker kun 0,9ltr /mil)
Har selv erfart at vi ved å henvende oss til betjeningen på bensinstasjoner og spør pent om å få slippe vaskevann i kummen ved vaskeplassen, sjelden får nei. Men igjen, det er viktig å presisere at det IKKE er kloakk vi skal slippe ut, kun vaskevann. Kunnskapen hos pølsespesialistene bak disken er ofte minimal når det gjelder bobiler, og da må vi innrette kommunikasjonen ut fra dette.