• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbjud privatimport

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Satt och hade lite tråkigt så jag tänkte starta en liten brasa. :D

Är det någon som läst ”krönikan”(?) på sidan 36 i senaste numret av Husbilen Test?

Imponerande att dessa desperata representanter för de etablerade återförsäljarna i Sverige gång på gång lyckas med att få ta upp så mycket utrymme och sprida sitt illa dolda budskap mot privatimport.

Jag hoppas de fick betala för annonsen.


Jag spetsar till det lite och summerar vad vi som presumtiva köpare i all vänlighet blir upplysta om:
  • De flesta privatimporterade bilarna är moms och skattefifflade. De lastar heller inte lika mycket som de svensksålda så därför vill ingen köpa dem sen när det är dags att sälja..
  • Om man handlar en husbil i Sverige behöver man varken ha några tekniska kunskaper eller sunt förnuft. Det behövs bara vid köp i Tyskland.
  • Det är mycket högre utrustningsnivå på de svensksålda bilarna. De har oftast AC i bodelen, skinnklädsel och alu fälgar mm. De tyska bilarna däremot är oftast bara utrustade med den minsta motorn och kanske, kanske att de på sin höjd lyxat till det med en taklucka. AC i bodelen är mycket, mycket ovanligt på tyska bilar.
  • De svenska bilarna går i snitt 3-400 mil per år medans de flesta tyska går minst 8-900 mil. Snittet på de tyska bilarna vet man inte men det kan i princip vara hur mycket som helst så det gäller att se upp (helst avstå). Det finns även väldigt många hyrbilar i Tyskland och just deras körda mil kan smitta av sig på alla andra tyska bilar.
  • I Tyskland finns det ett mycket större utbud av bilar och därmed även många fler exemplar av varje modell att välja på. Tyvärr är även fuktskador mycket vanligare i Tyskland än i Sverige. Den tyska fukten är också mycket lömskare än den svenska vilket gör att det behövs väldigt speciella instrument vid en undersökning. Varning!
  • De flesta av de svensksålda bilarna som är vinteranpassade har golvvärme, eluppvärmda tankar samt tjockare isolering. Detta finns inte på de importerade bilarna och går ej heller att få till. I Tyskland och övriga europa använder man aldrig en husbil under +1 grad.
  • Vid garantireparationer av en privatimporterad bil i Sverige tar den svenska återförsäljaren sitt ansvar (?) men man kommer sist i kön för ev reparation då svenska importörens datasystem är så otroligt avancerat att det tar lång tid att lägga in chassienumret från bilen.
  • Om man anlitar ett företag för hjälp med en import är det stor risk att de är kriminella och använder sig av s.k. målvakter för att kunna fiffla till sig 25-30% i undanhållen moms.
Slutordet är: Var försiktiga. Det finns många bilar därute men tänk på att Tyskland är ett mycket farligt land och att importa en bil är som att be om problem. Det bästa är troligen att köpa en svensksåld bil.


Ja vad säger man... Jag ansträngde mig flera gånger och försökte läsa annonsen som ”bra tips” men det gick inte.. Den var för genomskinlig.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.804
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Förbjud privatimport

Jag håller helt med i ovanstående.

Dock får vi inte vara så hårda i våra omdömmen.

Tänk på vem som betalar alla annonser, ca 25% av tidningens innehåll!
Hur skulle det se ut om vi fick redaktionellt material för ALLA våra pengar.....
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Förbjud privatimport

Tidningen Husbilen Test, som för övrigt verkar ha bytt namn till enbart Husbilen, var en tidning som jag tyckte verkade intressant i början...men efter att ha prenumererat på den under ett år, tröttnade jag.
Tyckte att tidningen inte var speciellt läsvärd längre. Visst fanns det viss information av intresse, men inte intressant att prenumerera på, så numera nöjer jag mig med de andra två tidningarna för oss som gillar fritid på hjul.

//Tommy
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Självaste redaktören valde tydligen en gång om han skulle köpa en husbil eller starta en tidning som skulle handla om husbilar. (en rent ekonomisk fråga)

Han borde nog först ha skaffat sig en husbil för att få lite erfarenhet och först därefter starta en tidning.:D

Tänk så många tidningar vi skulle kunna starta, även om många dessutom besitter många års erfarenhet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Förbjud privatimport

Ingrid & Pålle,
Absolut, visst finns det ett visst mått sanning i en del som tas upp. Precis som att det även finns oseriösa vanliga handlare.

----------

Passar på att tillägga att man nog bör läsa krönikan innan man drar för många växlar på min högst personliga tolkning och ”tillspetsning”.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
506
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Förbjud privatimport

Jag får en känsla av att Lars Jarlerud med sin artikel idiotförklarar oss.
Att vi husbilsägare är en hop imbecilla nötter som inte kan köpa en husbil med rätt utrustning utan hjälp från svenska handlare.
Konstigt att han inte skrev ” Åk inte till Caravan Saloon mässan i Dusseldorf, där blir ni svenskar riktigt lurade ”

Jag träffade Lars Jarlerud i en spårvagn under mässan i Dusseldorf.
Vi satt och småpratade och han berättade att han representerade Dethleffs i en monter, efter en stund frågade han vad jag hade för ärende här nere.
- Jag är här nere för att beställa en ny Concorde.
Lars Jarleruds svar blev, ” Concorde,,,stackare,,,alla skall vi göra våra misstag här i livet ”

Min hustru som inte visste vem jag pratade med sa efteråt.
- Fan vilken stöddig otrevlig typ du snackade med.

Vill ni bli uppretade så läs artikeln i Husbilen av Lars Jarlerud.
 
Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Förbjud privatimport

Det har varit likadant med MC som var lätta att hämta från Tyskland med god vinst,
handlarna försökte länge att motarbeta dessa men det har nästan helt försvunnit i den branchen nu. Priserna har stabiliserat sig på någorlunda likvärdiga priser.

Likaså med personbilar, handlarna försökte länge motarbeta Tysklandsimporter, även där har de fått ge upp. Priserna är mycket mera jämna där med.

Men husbilsbranchen kör fortfarande på för fullt med sin skrämselpropaganda och jag förstår dom, säkert ca 20 % mer i egen ficka för handlare i Sverige på likvärdiga bilar. Visst det säljs färre bilar i Sverige men det är mycket gott om säljföretag så det tycks gå bra ändå.
Men hur länge till ska vi gå med på det?


/Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förbjud privatimport

Enkelte husbil modeller er dyrere i Sverige enn i Norge til tross for en høy importavgift i Norge. Dette burde fortelle at svenske imortører og forhandlere har en god avanse - som skulle gir godt prutningsmon :D:D
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Förbjud privatimport

Om man tittar på tidningens hemsida och dess redaktion så finns representanter för Mobilen i Borås med som fasta medarbetare och som enligt sin hemsida har massor med års erfarenhet av importerade fritidsfordon. Man kan undra hur man utan kritiskt granskande kan släppa igenom ett sådant material när det trots allt finns folk i redaktionen som borde veta bättre...... Ni som köpt i Borås kanske kan fråga dem hur det förhåller sig.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Förbjud privatimport

Trist att igen läsa Lars Jarlerud reklambudskap för att enbart handla av vissa svenska husbilshandlare. Detta är tyvärr inte första gången jag läser dumheter från den mannen och jag tror att han gör branchen stor skada med sina försök att dupera och lura blivande nya kunder.
Alla husbilshandlare är dock inte som denne man. Vissa handlare importerar själva begagnade bilar från den tyska marknaden för att ha ett bra utbud till bra priser.
Mina två senaste bilar har varit sidoimport av detta slag och merpriset mot egenimport från tyskland var klart skäligt. Jag hade sett bilen i tyskland på webben så det var inte så svårt att räkna ut påslaget. Om handlarna anpassar sig som de två stora handlare jag gjort affärer med redan gjort kommer vi att få i stort samma prisläge som i tyskland.
De handlare som Lars J företräder kommer att gå under i brist på kunder.:wink:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.538
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Förbjud privatimport

Hej!
För de intresserade så finns en fyrsidig artikel/reportage om privatimport i det senaste numret (1.11) av Husbil och Husvagn. Till dem som redan köpt bil i Sverige och därför inte har råd att köpa tidningen har jag tills vidare bara skannat in sammanfattningen, men jag antar att jag på begäran kan lägga ut hela artikeln utan att bli hängd.
Jag har visserligen inte läst Lars Jarleruds artikel men frågan är om inte det är samma person som sitter i styrelsen för Husvagnsbranschens Riksförbund där kanslichefen heter Lars-Erik Paulsson vilket är förvillande likt namnet bakom signaturen Ingrid och Pålle. Man inget ord efter mig.
//Conny
 

Bilagor

  • HH-ruta.jpg
    HH-ruta.jpg
    226,8 KB · Visningar: 24

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Förbjud privatimport

Angående service och garantiåtaganden på importerade bilar så har jag läst på flera ställen om svårigheternas att få dessa gjorda här. I alla återförsäljares broshyrer så står det ofta "över 3000 serviceställen i europa". Dom hänvisar alltså i sin reklam till serviceställen utanför sverige men är själv negativa till att göra detsamma här. Konstig marknadsföring.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Förbjud privatimport

Inte mycket rätt i det repotaget enl mig, När man sedan ser hur tidningen "Husbil" presenterar sin personal: Fasta medarbetare
Lars Jarlerud
Mångårig branschprofil
Platsschef på Caravanhallen i Haninge. Sveriges enda, av Handelskammaren förordnade, besiktningsman och värderingsman på hubilar.

så förstår man att de inte gillar privatimport.
Leffe
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Förbjud privatimport

Inte mycket rätt i det repotaget enl mig, När man sedan ser hur tidningen "Husbil" presenterar sin personal: Fasta medarbetare
Lars Jarlerud
Mångårig branschprofil
Platsschef på Caravanhallen i Haninge. Sveriges enda, av Handelskammaren förordnade, besiktningsman och värderingsman på hubilar.

så förstår man att de inte gillar privatimport.
Leffe


Detta fick mig att nu bums bestämma mig för att avsluta prenumerationen. Att det var så illa trodde jag faktiskt inte.
Precis som Ludde skriver så kan man ju uppenbarligen inte lita på något i den tidnigen.

Än dröjer det innan jag blir så senil så att jag medvetet betalar för att få hem ett reklamblad.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.571
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Förbjud privatimport

Jag tycker att det är en mycket bra tidning. Men som med allt så måste man sålla.Alla reportage är inte bra men i vilken tidning är det. Men jag håller med om att Caravangubben inte tillför så mycket.
Men jag tycker att biltesterna är djuplodande och bra reportage.Och omvärderingen är också bra för alla köper inte nytt. Däremot tycker jag att de andra husbilstidningarna har ytliga tester (husbilstesterna)
Ha det
 
Toppen