Satt och hade lite tråkigt så jag tänkte starta en liten brasa.
Är det någon som läst ”krönikan”(?) på sidan 36 i senaste numret av Husbilen Test?
Imponerande att dessa desperata representanter för de etablerade återförsäljarna i Sverige gång på gång lyckas med att få ta upp så mycket utrymme och sprida sitt illa dolda budskap mot privatimport.
Jag hoppas de fick betala för annonsen.
Jag spetsar till det lite och summerar vad vi som presumtiva köpare i all vänlighet blir upplysta om:
Ja vad säger man... Jag ansträngde mig flera gånger och försökte läsa annonsen som ”bra tips” men det gick inte.. Den var för genomskinlig.
Är det någon som läst ”krönikan”(?) på sidan 36 i senaste numret av Husbilen Test?
Imponerande att dessa desperata representanter för de etablerade återförsäljarna i Sverige gång på gång lyckas med att få ta upp så mycket utrymme och sprida sitt illa dolda budskap mot privatimport.
Jag hoppas de fick betala för annonsen.
Jag spetsar till det lite och summerar vad vi som presumtiva köpare i all vänlighet blir upplysta om:
- De flesta privatimporterade bilarna är moms och skattefifflade. De lastar heller inte lika mycket som de svensksålda så därför vill ingen köpa dem sen när det är dags att sälja..
- Om man handlar en husbil i Sverige behöver man varken ha några tekniska kunskaper eller sunt förnuft. Det behövs bara vid köp i Tyskland.
- Det är mycket högre utrustningsnivå på de svensksålda bilarna. De har oftast AC i bodelen, skinnklädsel och alu fälgar mm. De tyska bilarna däremot är oftast bara utrustade med den minsta motorn och kanske, kanske att de på sin höjd lyxat till det med en taklucka. AC i bodelen är mycket, mycket ovanligt på tyska bilar.
- De svenska bilarna går i snitt 3-400 mil per år medans de flesta tyska går minst 8-900 mil. Snittet på de tyska bilarna vet man inte men det kan i princip vara hur mycket som helst så det gäller att se upp (helst avstå). Det finns även väldigt många hyrbilar i Tyskland och just deras körda mil kan smitta av sig på alla andra tyska bilar.
- I Tyskland finns det ett mycket större utbud av bilar och därmed även många fler exemplar av varje modell att välja på. Tyvärr är även fuktskador mycket vanligare i Tyskland än i Sverige. Den tyska fukten är också mycket lömskare än den svenska vilket gör att det behövs väldigt speciella instrument vid en undersökning. Varning!
- De flesta av de svensksålda bilarna som är vinteranpassade har golvvärme, eluppvärmda tankar samt tjockare isolering. Detta finns inte på de importerade bilarna och går ej heller att få till. I Tyskland och övriga europa använder man aldrig en husbil under +1 grad.
- Vid garantireparationer av en privatimporterad bil i Sverige tar den svenska återförsäljaren sitt ansvar (?) men man kommer sist i kön för ev reparation då svenska importörens datasystem är så otroligt avancerat att det tar lång tid att lägga in chassienumret från bilen.
- Om man anlitar ett företag för hjälp med en import är det stor risk att de är kriminella och använder sig av s.k. målvakter för att kunna fiffla till sig 25-30% i undanhållen moms.
Ja vad säger man... Jag ansträngde mig flera gånger och försökte läsa annonsen som ”bra tips” men det gick inte.. Den var för genomskinlig.