• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vid uppställning , täta takluckorna ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Är det någon som testat att montera lite skumplast under takluckorna (ex: mellan takluckan och myggnätet på toa) för att behålla värmen lite mera inne i bodelen då man har bilen avställd och med värme på .

Jag förmodar att en del värme åker ut den vägen speciellt på toa då det är rejält ventilationsslitsat i takluckan .
Detta gör ju att värmen som kommer ut från takluckorna smälter snön som då rinner iväg och blir några istappar här å här och det vill man ju inte ha ...

Det är ju absolut inget man skall ha när man bor och sover i husbilen får jag väl tillägga pga. att det just är ventilation .

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vid uppställning , täta takluckorna ?

Om du kontrollera vilka luckor som är tvångsventilerade kan du lugnt stänga för någon eller några på vintern, om bara någon är öppen. Ventilationen är mycket effektivare på vintern p.g.a. den stora temperaturskillnaden mellan ute och inne. Jag förstår heller inte
varör det skulle behövas så mycket ventilation i en husbil, det är ju bara vår egen andning som förbrukar syre? Och vi förbrukar ju inte så mycket?!​

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

varör det skulle behövas så mycket ventilation i en husbil, det är ju bara vår egen andning som förbrukar syre? Och vi förbrukar ju inte så mycket?!​

lite of topic... men ändå

Det finns mängder av standarder för ventliation i fordon, och dom militära kan jag rätt väl men jag har ärligt ingen aning om hur en husbil klassas om det är en bil eller bostad... ?!
Men typisk ser standarden ut som exemplet nedan och fungerar egentligen så att ju trängre det är, och ju mer "gubbar" som är där inne, ju mera luft ska det ventileras igenom.

Jättekonstigt kan ju tyckas för man andas inte mer bara för att det är trångt....

Men anledningen till denna konstiga logik är bland annat att man skall slippa känna "kroppsdofter" som det så fint heter någonstans... så m.a.o ju trängre inpå varandra man sitter detså fortare måste det ventileras för att man ska slippa känna att medpassagerare luktar lite. ;)

Bilagor

• ventilation.jpg
    ventilation.jpg
    49 KB · Visningar: 0

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, det stämmer, men som jag skrev, ventilationen förbättras med temperaturskillnaden, vid 20 grader inne och ute blir det ingen automatisk ventilation, men vid 20 inne och -20 ute mcket bra p.g.a. temperaturskllnaden?!

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
På vår förra bil LMC Lord Liberty 6400 -89 fanns det från orginal isolerings "bitar" (hittar inte ord)" bitarna" var i samma tyg som inredningen med isoleringsmatrial inuti och folie likanande matrial på andra sidan som man skulle knäppa fast under samtliga takluckor på vintern dessa hade jag fast under under hela vintern, dessutom fanns likadan stoor "bit" som man kunde knäppa fast mellan hytten och bodelen
Ha de paffw

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det blev en tillskuren liggunderlagsbitt och nu är det töväder och husbilen är snöfri så det fick bli en tvätt av den då den blev rätt skitig sista färden , givetvis tvättades den med varmvatten :) .

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Jag förbättrade isoleringen i takluckan på vår Ci Mizar genom att skära till en skiva av RTM och montera ett litet galler i skivan för att behålla lite av ventilationen. Fungerade jättebra ingen kondens på ovansidan. Har ingen bild tyvärr då bilen är såld.

Senast ändrad:
Toppen