• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorstörningslampan lyser.

bjorkis

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2025
Fiat -01, 127 hk.

Motorstörningslampan lyser som sagt. Efter att motorn gått ca 5 sek tänds även glödtändningslampan igen, denna slocknar dock efter ca. 5 sek. Jag märker inte något på bilen, den går alltså inte dåligt på nåt vis.

Har haft bilen inne på aukt. Fiatverkstad i Södertälje, dom kom inte in i bilens dator, fick inte kontakt med datorn. Dom pratade om att datorn var trasig, byte kostar 15.000:-. Här står jag idag. Ska besiktiga bilen om en månad.

Några frågor till forumet.

-Var kan man köpa OBD-läsare till en -01? (Ska väl funka till den årsmodellen)
- Någon som har tips på vad felet kan vara?

Lars

F

F.d. 29749

Guest
Sv: Motorstörningslampan lyser.

Hej ! Det sitter en säkring på 15 A i motorn,bakom den svarta kåpan där bakom sitter två säkringar den på 15 A är till förvärmning till vevhusvent kolla denna.
Om den är sönder är det detta fel,om den går sönder igen så vevhusvent elementet sönder.
Ps: du får ringa mig om du vill,jag har en 01 JTD 2.8
0763198617

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har du någon box på bilen ? Jag råkade ut för detta då boxen var för högt ställd .

OBD instrument finns att köpa här Nascom dom fanns hemma men tydligen inte uppdaterat på hemsidan .

Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hejsan!
Jag hade samma fel på min i somras det var kortslutning i kabeln till vevhusventilationen, när dom tog bort kabeln fungerade allt som vanligt igen. Får ordna det om jag skaköra vintertid men det är inte aktuellt ännu.

Mvh
Pelle570

F

F.d. 16087

Guest

Har du provat med att lyfta av pluspolen på batteriet och vänta 5-10min. För att sedan göra ett nytt försök. Kan funka vet ej.
MVH. Gunnar S

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Motorstörnings lampan kan även tändas av vatten i bränslefilter.

Leif

bjorkis

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2025

Batteritricket har jag provat, 24 timmar tom, hjälper inte.

Jag har haft box som jag plockade bort, hjälpte inte. Nu har jag satt dit en annan box.

Bengt-Åke: Har du erfarenhet av boxen som finns på firman du tipsade om?

Min eftermonterade farthållare, av märke Waeco, lade av i samma veva som motorlampan började lysa. Glömde skriva detta i första inlägget.

Lars

F

F.d. 27368

Guest

2001 har ej OBD uttag . Dom har FIAT uttaget i motorrummet och dom brukar tydligen bli lite ärgade så man får "pilla" lite . Prata med en ordentlig FIAT verkstad dom brukar komma in med datorn .

Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag har haft box som jag plockade bort, hjälpte inte. Nu har jag satt dit en annan box.

Min eftermonterade farthållare, av märke Waeco, lade av i samma veva som motorlampan började lysa. Glömde skriva detta i första inlägget.

Lars

Om det är en "Can Bus farthållare" så enligt min uppfatning påverkar den direkt på motorstyrningen,,, att prova och kopplar ifrån det. Den sitter i mellan E- gaspedalen och motor styrningen. Om farthållaren är analog så påverkar den inte på motor styrningen.
Länk till inst,anv,
Fiat

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Lars

Den boxen jag hade då min motorlampa tändes var en Cartuning4u box och detta var på vägen uppför GrossGlockner och jag ställde bara ner den några snäpp så slocknade lampan .
Med den speedkitboxen jag har nu har det inte varit några problem med .
Det verkar ju i många fall som motorstörningslampan tänds då den går för fett .
Är det en speedkitbox så kan det vara ide att även fråga Mats Olsson under företagsforumet om han har några förslag .
När det gäller farthållaren så brukar det vara en parameter man skriver i en nolla eller etta om man eftermonterat farthållare och detta då när man har E-gas = ingen gasvajer .

F

F.d. 5898

Guest

Hejsan
Jag har tyvärr ingen ide heller vad det kan vara , om det skulle vara boxrelaterat skulle bilen fungera normalt om boxen plockas bort .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det kan inte vara LMMen som spökar ?
Om det blir en felkod så kan man ju avläsa vad som är felet.
Sa dom som nollade inte vilken felkod det var ?

bjorkis

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2025

Vad är LMMen?

Som jag skrev så kom inte Fiatverkstan in i datorn. Dom kunde varken hitta felkod eller nolla felkoder. Jag slapp betala för jobbet, så det var ju alltid nåt.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

LMM =Luftmängdsmätare och är den fel på så räknas ju bränslemängden fel och man får bilen till att dra för mycket eller för magert .

Men om detta felet hade synts på OBDinstrumentet ( vilket det bör göra) så skulle dom ju förhoppningsvis sagt detta .

bjorkis

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2025

Tack ska ni ha allihop som engagerat er i mina små problem.

Har inte haft tillfälle att gå igenom era förslag till åtgärder ännu. Ska göra det inom den närmaste tiden..

Lars

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Troligvis säkringen för vevhusvärmelementet som Euran skriver,ett vanlig fel som orsakar problem då säkrinen brunnit.Kolla alla säkringar i motorrummet och i kupen.
Glödningen verkar vara normal ,den kommer på först vid kallare väderlek och lampan
kan blinka av och an upp till en minut beroende på ute temperaturen.
Mvh Tom

bjorkis

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2025

Jag har släckt lampan!!

Motorstörningslampan alltså.

Jag gjorde som Euran föreslog, kollade säkringen till vevhusventförvärmningen. Säkringen hade pajat. Satte i ny säkring, den brände åxå av. Då ringde jag Euran som föreslog att jag skulle koppla bort förvärmningselementet. Gjorde det o säkringen höll. Men.... motorstörningslampan lyste iallafall. Ringde Euran igen han föreslog bl.a. bortkoppling av batteriet en stund. Det hjälpte. Nu har jag en bil som saknar förvärmingselement men har släckt motorstörningslampa. Elementet ska jag beställa imorron.
Stort tack till Euran o tack till er andra.

Lars B

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Hej!
Jag har nu fått min motorlampa släckt,till en kostnad av:8539:-:swoon:
-
Felkod kortslutning i avgasåterföringsmagnetventil mot plus.

Materialkostnad. Ventil 2203:-
Lambdasond 1668:-
Frakt98:-
Plus moms, arbetskostnad,förbrukningsmaterial.

Mvh Lasse

:santa-2-icon::santa-2-icon: God Jul & Gott Nytt År!:santa-2-icon::santa-2-icon:

önskar vi alla våra Husbilsvänner! SivoLasse.:santa1:

Toppen