• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renault Fiat Ford

F

F.d. 53061

Guest
Hej jag funderar på en ny husbil. Min fråga är vad har ni för uppfattning om
Renault Ford eller Fiat. all kritik bra som dåligt. Årsmodell 04-08
Markko.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Tre stora företag borde kunna bygga bra lastbilar. Många väljer nog skåpet först och får sedan gilla läget på vilken bil den är påbyggd!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Hej!

Jag kan inte uttala mig om varken Ford eller Renault.

Är nu inne på min 4:e FIAT och alla har funkat bra.

1997 2,5 TD 115 hk Bytte själv 5:ans drev. (visste inte att man inte skulle segdra)
2000 2,8 IdTd 122 hk Inga problem
2005 2,8 JTD 160 hk Inga problem
2006 2,8 JTD 145 hk Inga problem
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Renault Fiat Ford

Har haft flera Fiat med en del småproblem
Har en Ford som har funkat bra i 2,5 år.

Det jag tyckte sämst om med Fiat var deras risiga organisation, reservdelar, service od. Servade bilen hos Citroen de sista åren.
 
F

F.d. 9384

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Detta är en högst personlig åsikt men jag skulle inte köpa Ford, Fiat o MB har funkat bra för mig.
Har ingen direkt erfarenhet av Renault.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Sista bilen var en Dethleffs med Renaultchassie. 3 Liters motorn, 2005. Vi körde den 11900 mil och enda felet var bränslepumpen som satt i tanken gav upp vid ca 10000 mil. I övrigt "prickfri"
Delteff ;)
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

På nyare Ford slipper du byta kamrem som kan bli dyrbart.
Eftersom de flesta husbilar inte körs så långa sträckor per år så kan en kamrem kosta mer än en krona per mil extra i driftskostnader.
De flesta kamremmar skall bytas efter fem år.
Exempel. Kör man 500 mil/år och kamremsbytet kostar 4000:- så blir kostnaden 1,60:-/mil.
-En faktor man skall ta med i beräkningen.
 
F

F.d. 24297

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Vi har köpt vår första husbil i Maj 2010. Det blev en Hobby Van exlusive 2010, Ford. Vi tyckte vi fick mycket för pengarna och är nöjda. En 140 Hk, 6-växlad. Går mjukt och fint, inga problem ännu och vi har kört 1000mil. Samma husbil, fast med Fiat, var priset nästan 90 000 mer. Skillnaden som vi upplevde när vi provade Fiat kontra Ford var att Fiat hade högre framruta så sikten blir bättre om man är lång kan det vara viktigt och stolarna kändes något mer ergonomiska i Fiaten, men det var marginellt. Innan vi köpte husbilen, läste vi en recension i en engelsk tidning, där Forden fick toppbetyg gällande köregenskaper.
Hälsningar Anne och Tobias
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Fiaten med 2,2 litersmotor har samma Fordmotor och därför kamkedja!
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Angånde motorer så pratade jag med en polare som driver en Fiat verkstad och hans bestämda åsikt var att Fiat s 2.8 är dem bästa. Det där med att kamkedja är bättre an kamrem håller jag inte med, en kam kedja töjer sig och kamaxel mm släpar mer och mer.
 
T

tompaline

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Har haft några Fiat bla .enChausson Den uppförde sig mycket konstigt vid hög
belastning i uppförsbackar .Körde i Frankrike hade ca35graders värme (skuggan)
Den började rycka i ratten vänster -höger o.s.v. så kallad sågning. Körde in på
en Fiat verkstad men dom kunde ej lösa problemet dom bytte olja på drivlinan.
Jag hade upplevt detta en gång tidigare hemma men inte så kraftigt som denna
gången.Minns inte vad jag fick för svar av generalagenten den gången.Nåväl
problemet återkom inte efter oljebytet.Detta var en 2002års modell.Men för övrigt
gick motor o växelåda bra.Hade även en 2004 2.8 Fiat som spökade i insprutningen
även då i Frankrike dålig kontakt på kontakterna till spridarna.Fick höra av
verkstaden då att kablarna var för korta så det kunde hända att de släppte i kontakten.
Råkade även ut för en kortsluttning i uppvärmningen till vevhusventilationen.Vilket
gjorde att flera funktioner på bilen la av.Men allt går ju o laga förståss. Tycker f.ö.
att Fiaten var pigg o köra. Just nu har vi en ny Pössl med Citroen Jumper
En mycket trevlig bil att köra nästan lite av personbilskänsla. Detta är vår 7de
Tror att alla bilar har nåt som spökar ibland men rent allmännt så är dom nog ok
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Angånde motorer så pratade jag med en polare som driver en Fiat verkstad och hans bestämda åsikt var att Fiat s 2.8 är dem bästa. Det där med att kamkedja är bättre an kamrem håller jag inte med, en kam kedja töjer sig och kamaxel mm släpar mer och mer.
Töjningen av en kamkedja är minimal och har inte så stor betydelse på moderna bilar eftersom de har elektronik bränsleinsprutning som inte är beroende av kamaxelns läge.
Däremot kan ventiltiderna variera med någon enstaka grad om kedjan töjs. Detta har inte heller har någon större betydelse på turboladdade motorer.
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Renault Fiat Ford

Har en Renault 2,5a 145hk - 07a kört ca 2400mil ,inga problem ,går "kannon" peppar peppar kanske jag ska säga, man vet aldrig, Jag är mkt. nöjd . :twitcy:
Guy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.490
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Töjningen av en kamkedja är minimal och har inte så stor betydelse på moderna bilar eftersom de har elektronik bränsleinsprutning som inte är beroende av kamaxelns läge.
Däremot kan ventiltiderna variera med någon enstaka grad om kedjan töjs. Detta har inte heller har någon större betydelse på turboladdade motorer.

Det där får du gärna utveckla lite? :confused:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Det där får du gärna utveckla lite? :confused:
Jag skall försöka mig på en invecklad utveckling.:D

Kamkedjan går under idealiska förhållanden, smörjs av motoroljan och slitaget är litet. Den är också kort (få länkar) i förhållande till en kamrem så varje länk som slits påverkar inte den totala längden något nämnvärt.
På dieselmotorer med mekanisk insprutning och kamrem driver kamremmen förutom kamaxeln även insprutningspumpen (och ibland även bränslepump, vacuumpump mm) . En töjning av kamremmen påverkar därmed ventiltiderna och det kanske viktigaste, insprutningsvinkeln. alltså vid vilken vinkel (läge) på vevaxeln, och därmed kolvens läge, insprutning (tändning) sker.

Dieselmotorer med elektronisk styrd insprutning har en typ av lägesgivare på vevaxeln eller svänghjulet som talar om för elektroniken i vilken position vevaxel och kolvar befinner sig. Därför sker insprutning alltid vid rätt vevaxelvinkel (position) på vevaxel och kolvar, oberoende av kamaxelns läge.

Här kommer en något förenklad beskrivning på resten:
På de flesta motorer utan turbo har man oftast under en kort tid sk överlapp på ventilerna. D v s både avgas och insugningsventiler är öppna samtidigt. Detta gör att avgasernas hastighet ut från cylindern hjälper till att dra in insugningsluft (extraktorverkan) och på så sätt bättre fylla cylindern med luft. För att detta skall fungera fullt ut måste ventiltiderna stämma med vevaxelns läge.

(Titta på min avatar när ni läser detta, det hjälper kanske någon som inte är så insatt i en motors funktioner)

I en turbomotor under last finns alltid ett övertryck från turbon i insugningsröret som hjälper till att "blåsa ut" avgaserna när ventilerna överlappar. därför är den inte lika känslig för den extraktorverkan som en inte turboladdad motor har. Tvärtom har en turbomotor ett visst mottryck i avgasgrenröret p g a turbon.

Puh!!! Nu får jag svalka mig.
:msn_beer::msn_beer::msn_beer:
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Renault Fiat Ford

Hej. blir lita trött på den här diskussionen. Det är inte vi köpare av husbilar som bestämmer över det här. Huisbilfabrikanterna väljer dom som kan leverera för bästa peng. Är det nån som tror nåt annat? Sen handlar det förvisso om man vill ha dyra chassin,specialtillvekade eller om man nöjer sig med "vanliga" chasssin. Fiat, Renault elller Ford, same shit. Kolla var du får den bästa och enklaste servicen.

Mats
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Sv: Renault Fiat Ford

Hej!
Hoppas att höstrusket lockar ut er alla till att husbils-mysa och ta långa promenader i skog och mark eller upptäcka en ny stad !
Har kört en Ford 2,2TDCI -07 (EuraMobil) under ett års tid och måste tillstå att det är en särdeles trevlig långfärdsbil. Den är tyst och mjuk men ändå stark. Bra körställning med ratt och växelspak på rätt ställe. Sätenas komfort uppfattas givetvis alltid högst personligt men de är riktigt bra på alla sätt. Rullade till Normandie i Midsommarveckan och inte en trött ända eller rygg under någon del av resan (400 mil). Otroligt skönt med farthållare och dessutom en inte låg men i alla fall rimlig förbrukning. Dessutom satt en SpeedKit dosa för att få höjt vridmoment och det har blivit drag under galoscherna. Gränsfall till
för bra.
Kört en Fiat -05 (Kabe) tidigare och körställning och stolar passade inte oss alls bra (personligt givetvis!), ljudnivån var högre och dessutom saknades farthållare.
Tipset är- "Ut och testa så att det passar Er !
Hälsningar
Bo-Llennart
 
Toppen