• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Prisjustering pga Eurokurs

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026
Det torde finnas ett antal medlemmar som beställt ny husbil under hösten eller vintern och väntar på leverans eller nyligen fått sin nya husbil levererad.

Under hösten och vintern har euron varit en dyr valuta för oss svenskar.

Vid kursförändringar brukar handlare gardera sig för höjningar genom det finstilta i kontrakten. Men finns det någon bland HBK:s medlemmar som nu dragit nytta av den rejält fallande eurokursen? Det vill säga kunna tillgodogjort sig eurons minskade värde under tiden från beställning och fram till leveransdatum.

// JCoMC

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Prisjustering pga Eurokurs

Jäpp, gjorde 69,400:- på att låsa priset mot eur från elmia till lev i apr ;)

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

En dylik skrivning eller tillägg gör köpeavtalet övertydligt givetvis!

Men i de standardkontrakt som används och som bygger på överenskommelser mellan branschförbund och Konsumentverket ska även fallande valutakurser regleras!

Min fundering var just om någon hanterat sin affär utifrån de möjligheter som "normala" köpeavtal ger.

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026
Sv: Prisjustering pga Eurokurs - Konsumentverkets avtal med branschen

Kanske väcker en alltför gammal tråd men bifogar här Konsumentverkets överenskommelse med Husvagns- husbilsbranschen. I punkten 7 kan man läsa vad som gäller vid förändring av ex-vis växelkurser. Överenskommelsen reglerar också vad som gäller vid försenad leverans, något som avhandlas i några trådar här.

Bilagor

• Konsumentverket-husvagnhusbilsbranschen.pdf
    3 MB · Visningar: 109

rished

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1500
Medlemskap
2025

Hej

Vi beställde ny bil i november 2009...när euron började gå ner i början av 2010 kontaktade vi företaget och åbeopade p 7 i köpeavtalet. Vi fick till svar att dom hade räknat euron till 10 kr vid prissättningen!? Vi tog kontakt med konsumentombudsmannen som meddelar oss att då vi inte kommit överens med företaget att låsa euron har vi rätten på vår sida. Priset skall justeras enligt gällande kurs! Det hela slutade med att vi rev köpeavtalet.

P-O o Britt

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026
Sv: Prisjustering pga Eurokurs - Konsumentverkets avtal med branschen

Idag har ARN låtit meddela att man enhälligt rekommenderar Josefssons husbilar i Landvetter att betala prisavdrag på 38 740 kronor + ränta. Mitt skadeståndskrav på en krona avvisar man dock, men det får jag leva med.

ARN:s beslut är en rekommendation men om inte handlaren betalar hamnar denne på Konsumentverkets så kallade svarta lista. Om allt går vägen finns ARN:s beslut bifogat detta meddelande som en fil.

MVH

Jan Cederborg

Bilagor

• ARN 20110427.pdf
    512,8 KB · Visningar: 105
Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

Grattis.

Bra jobbat. Visar oss andra vägen att det lönar sig att använda konsumentlagstiftningen.

Anders

Toppen