• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snyggast i världen!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Snyggast i världen!

Vår första bobil år 1979 var en egenhändigt inredd plåtis, en MB 206D, vilken jag fick fullt vinterduglig. Med snökedjor gick det även att ta sig fram i vinterföre med denna bil utan påtagligt överhäng baktill. Men efterhand växte barnen och våra husbilar med dem. Men ifjol blev det en plåtis på nytt, en MB Sprinter med inkopplingsbar 4WD och tillsatsväxellåda. Något jag berättat tämligen utförligt om tidigare. Bilen funkar bra i vinterkylan och är outstanding som dragbil för fiskebåten. Men tyvärr, det blir för trångt när barnbarnen vill följa med på fisketurer (och egentligen lite för trångt även för den åldrande och inte längre så vige ägaren). Därför nu precis kommit hem med en nästan ny Weinsberg LEV från Tyskland. Byggd på MB Sprinter 5 ton och naturligtvis med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel samt med drag för 2 ton. En extremt välisolerad bil med även mellanvägg och dörr till förarhuset isolerat med 47 mm polyuretan.

För den som ev. blir intresserad av modellen så finns en systerbil till salu hos Forsbergs i Hyssna: Våra bilar till salu

Jag svarar gärna på mail med frågor om både fördelar och nackdelar med denna bil.

Här en bild på min (före mont av drag och diverse annan extrautrustning):

RIMG0005 (Large).jpg

aake

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Vad har hänt med Ford Transit på 35år? Var nere på lastbilsmässan i Hannover och i deras monter stod två Ford Transit skåp, men dom fick man inte gå in i. Men dom var säkert inte klara då modellen skall lanseras 2014.
Snyggast?

Bilagor

• IMG_0005.jpg
    IMG_0005.jpg
    571,5 KB · Visningar: 0

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

En Plåtisträff skulle vara jättekul. Kanske någon leverantör kan medverka och supportra. ex: Husbilar i Pukavik som säljer Pössl. Dom ställde inte ens ut på Elmia så jag åkte dit i onödan.

Jag vill ju ha tips på utrustning som passar vårt "compact living".

Och mörrömsån där nere sägs även ha bra fiske.

F

F.d. 2621

Guest

aake - jag vet ingen, som har så kloka och övertygande åsikter om hur en riktig husbil ska vara beskaffad, som du!!

Lycka till med denna din nya! Den verkar enligt min uppfattning vara perfekt konstruerad och utrustad. Att du inte kommer att vinna någon skönhetstävling med den, kan du säkert överleva!

Senast redigerad av en moderator:
Toppen