• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter med nät prioritering

Janoeva

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Har sedan tidigar en 1500 w inverter och den är jag nöjd med
men nu i samband med byte av husbilen så funderar jag på en med nätprioritering
Waeco har en sådan MSP 1500-012
Är där någon som har erefarenhet av denna eller liknande?
Jan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter med nät prioritering

Har brukt denne i noen år - helt OK. Eneste en bør tenke på er at overgangen fra inverter til nett tar ca. et halvt sekund hvor det ikke er spenning på utgangen.

Janoeva

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025

Enl Waeco så är det en ny model utan fördröjning
man kan se på dvd ha igång datorn utan att märka skifte mellan nät och invertern

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Vi har en vän som har en inverter på 1000 w med nätprioritering,och är missnöjd.
Han trodde liksom vi, att när nätströmmen kopplades till,så kopplades invertern bort.
Så var det inte...

När nätströmmen kopplades till, så gick den fortfarande genom invertern,
han kunde alltså nu bara ta ut 1000w d.v.s det som invertern var begränsad till.

Vet inte om alla invertrar fungerar på det sättet, men de är kanske bäst du kollar
så att du får vad du har tänkt dej.

bästa hälsningar
Claes o Carina

F

F.d. 29925

Guest

Undrar om inte denna inverter var felinstallerad på något vis, verka inte vara nån "närprioritering" precis.:confused:

F

F.d. 55337

Guest

Vi har en vän som har en inverter på 1000 w med nätprioritering,och är missnöjd.
Han trodde liksom vi, att när nätströmmen kopplades till,så kopplades invertern bort.
Så var det inte...

När nätströmmen kopplades till, så gick den fortfarande genom invertern,
han kunde alltså nu bara ta ut 1000w d.v.s det som invertern var begränsad till.

Vet inte om alla invertrar fungerar på det sättet, men de är kanske bäst du kollar
så att du får vad du har tänkt dej.

bästa hälsningar
Claes o Carina

Det är rätt som Claes o Carina säger. Strömmen går alltid genom invertern, man kan inte ta ut mer ström än vad invertern klarar även om man står kopplad till 230 volt. Vi har en Waeco på 2000 w. Vi tog ut för mycket ström vid ett tillfälle då gick en säkring i invertern. När vi fick tillbaks den från reparation så hade dom lagt med ett brev som beskrev att man inte kan belast mer än vad invertern klarar. Men vi är i alla fall jättenöjda med invertern, vi märker ingen fördröjning.

Hälsningar Anders o Birgitta

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag sätter liv i tråden igen.

Jag har köpt omformare Puré sine2 1500w av Awimex.
De har oxå en nätprioriteringsrelä se länk nedan.

Frågan är om man koppla på nätström så kopplas omformaren bort och när
nätström inte finns så går det igenom omformaren och ge 230v.

Jag vill inte att det alltid ska gå igenom omformaren då jag max kan få ut 1500w.

Någon som vet, någon som ev. ha ett kopplingsschema?

Nätprioritering & skiljerelä

F

F.d. 55451

Guest

För närvarande jag utarbetar kring en manuell omkopplare mellan fast nätet och växelriktare på 1000 watt, som alltid är påslagen och drar mindre än 6 watt på tomgång.
Det är lite jämfört med 2,1 kwh som mina batterier minst kan ge.
För automatisk jag ser inte det stora undret i.
Har jag ditt syfte på rätt sätt ? :)

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I min nya bil har jag fått en MT 1500 SI-N installerad och där sker omkopplingen utan märkbar fördröjning och det har inte varit några problem att köra en värmefläkt på 2 kW när nätkabel är ansluten.

aake

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag har en Dometic med nätprioritering (ren sinuskurva). Fungerar automatiskt omkoppling och fungerar bra med skiljerelä. Det ända problemet jag har märkt är att jordfelsbrytaren ibland löser ut när jag drar ut handsken med ström på.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Det låter bra. Då ska jag få en sådan installerad.

Någon som vet hur det kopplas, är det bara 230v uttagen som fungerar när man kör invertorn Eller kommer allt i HB gå på 230v men batteriladdaren är bortkopplad såklart?

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For å få inverter strøm i alle kontakter må det kobles om på de fleste husbiler.
Inntaket går direkte til jordfeilbryter/sikring, derifra deler det seg til lader og forbrukspunktene. Denne koblingen må en gjøre om slik at forbrukspunktene untatt lader og kylskåp går via inverterens nettprioritering.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Ringde företaget idag och de sa att, när man har "landström" så går det inte igenom omformaren utan den kopplas förbi med skiljereläet som sitter i autoboxen som sas innan.

Man väljer oxå vad omformaren ska driva när man inte har "landström" och i mitt fall enbart 230V kontakterna i husbilen, på så sätt slipper jag dra nya kablar samt sätta in nya 230V kontakter vilket redan finns i bilen. :yes:

Toppen