Sv: B-körkort för tung husbil?
Om ikke svenskforståelsen min ikke er helt feil synes jeg LaBri tar feil i sin fremstilling her.
Vi som i Norge tok førerkort før en bestemt dato fikk automatisk C1 og D1 når de nye førerkortklassene kom på 90 tallet. Husk at tidligere i Norge var førerkort for personbil (klasse 1) inntil 7,5t og for å kjøre buss eller lastebil måtte en ha klasse 2.
Er det da riktig at fordi førekort for lastebil/buss senkes fra 7,5t til 3,5t så har de plutselig ikke lov og føre kjøretøy over 3,5t? Derfor inførte Norge dengang en førerkortklasse intil 7,5t som gjorde at man fikk lov til å kjøre de kjøretøene man hadde tatt førerkort for.
Dere har vel en slik presidens i Sverige også at ingen lov skal ha tilbakevirkende kraft? Derfor må jo folk få kjøre det kjøretøyet de har tatt førerkort for?
Jeg har som sagt i andre tråder fått opplyst at svenskene kan kjøre det samme kjøretøyet i Norge som de kan i Sverige bare de kan dokumentere at man kan det i Sverige. Og som det står i artikkelen i Husvagn & Camping må det være skrevet en plass.