• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåligt hopmonterade husbilar

J

Jimbo

Guest
Sv: Dåligt hopmonterade husbilar

Beskriv ditt dilemma.......

Att campingfordon e rena rama dinky toys prylarna är ju iofs ingen nyhet.......ej att jämföra med ett hand-timrat fritidshus.....

Tror faktiskt att båtbranschen har mer robusta inredningar än de som sitter i våra husbilar/husvagnar. Hemligheten heter.....hög vikt=robust, låg vikt=rappel....

Kommer aldrig att glömma när min bekant bröt arm med sin svärfar i dennes nästan nya Husvagn....ha ha ha ha......tror ni bords-skivan höll för armbågen....nepp, ett snyggt hål där blev.......

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det vore intressant att veta vad det är som är dåligt hopmonterat. Det kanske är fler som har samma problem?

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Har haft 3 nya bilar,väntar på den 4:de, alltid mellan 3-7 återbesök som säljaren får åtgärda det som inte fabrikens personal kunde eller brydde sig,det drabbar ju alltid kunden. Det kunde vara bra att höra om det är fler som har den erfarenheten

Senast ändrad:
F

F.d. 9536

Guest

Hej
Det är mer regel än undantag om du har en husbil tillverkad 2007 eller senare.
Leveranskontroller utförs inte längre dom är för tidskrävande och för dyra.
Husbilsförsäljarna överlåter detta till kunden och kallar det för "små justeringar får man alltid räkna med". Att detta kostar kunden både tid och pengar, bryr dom sej inte om för köparna är många. Vi svenska husbilsköpare är dåliga på att klaga och accepterar exempelvis en dataskärm som TV mottagare utöver att vi oftast fixar felen själva. Om vi klagar så är det inte ovanligt med leveranstider på sex månader eller mer innan reservdelarna kommer. Varför accepterar vi detta på en husbil eller husvagn? Vi skulle aldrig drömma om att acceptera detta om vi köper en ny personbil.
Ställ krav på husbilsförsäljarna och utnyttja din rätt att häva köpet om felen är allvarliga, många och inte åtgärdas inom rimlig tid. Kontrollera dina rättigheter och läs konsumentköplagen där kan du se vad som gäller.

F

F.d. 53498

Guest

Man behöver inte acceptera. Som jag lärt mig av någon tidigare tråd i ämnet krävde jag av min leverantör som i och för sig inte är skyldig till felen ersättning för stillestånd och kostnader för resor fram och tillbaka till verkstaden. det blev ca 3500 kronor insatta på mitt konto. Heders till min leverantör som accepterade mina krav enligt konsumentverket. Tyvärr är både han och generalagenten i händerna på tillverkaren som levererar bristfälliga fordon till oss. Kanske vi tillsammans med säljare och generalagenter skulle gå i hop och tala om för tillverkaren vad som gäller om man skall leverera fritidsfordon i Sverige. Jag vet vad gäller problem med Fiat att man kommit mycket längre i tex Storbritanien.

F

F.d. 2577

Guest

Säkert helt rätt som ni gör A+C, men är inte risken uppenbart stor att försäljningspriset ökar. Om det är slarv i tillverkningen kommer då felen ändå att uppstå.
Som tillverkare är det mycket viktigt att hålla koll på t-kostnaden. Om den ökar blir f-priset högre. Varje tillverkningsenhet har kvalitetsansvar men hinner man inte med på tilldelad tid uppstår slarv. Och yrkesman blir man inte utan att ha lärt sig slarva på rätt ställe. (så det inte syns vid kontroll)
Leffe

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Skall man acceptera knarrande golv i en husbil eller kan jag få det reparerad för jag har ett ½ år kvar på min garanti?
Mvh Frank

S

suneAl

Guest

Innan man diskuterar problemen (felen) är det på sin plats att man redovisar vad som har varit problemen !

Frågan är: Är det Bildelen (FIAT) ??? eller är det Bodelen (Husbilsmärke) ????

Listar upp dessa.

Sedan kan man åtgärda dessa problem på ett eller annat sätt.

Häls 571

:mcride:

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Hej!
Köpte en 6 månader gamal Burstner Solano 725, vattenläcka bak vid det översta bromsljuset dom hade inte satt dit någon gummigenomföring, så där var det ett 15mm stort hål.

Extravärmarens slangar läckage på grund av för stora slangklammor (Sådana men klämmer ihop med tång)

Bodelsdörren sluter inte tätt i nederkant.

När jag har dragit kabel för solcell o backkamera så kan jag bara konstatera hur illa det är ihopsatt om en skruv inte tar som den skall bryr dom inte sig. Om man jämnför med hur våran 30 år gamla segelbåt är ihopsatt så är det rena skämtet, den har vi seglat motsvarande 1 varv runt jorden och det i grov sjö tex Nordsjön.
Mvh Bert

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Det var det jag menade, det är väl på gränsen till bedrägeri när man fuskar medvetet.
MVH Bosse

F

F.d. 53498

Guest

För vår del var det bildelen, bromsar som skrek så man skämdes. Men sen har det varit fel i bostadsdelen som orsakat ett flertal besök. Men som sagt heders till min säljare som ställt upp och fixat så gott det har gått. Tyvärr har det blivit extrabesök och förlängda besök pga felleveranser från generalagenten. Givetvis är inte det heller min säljares fel. Men som konsument drabbas man oavsett vem som brustit i kedjan. Men till slut blir det på något sätt genant att komma tillbaka och klaga när man upptäkt nya fel. Nu har jag sett att man ser "solen" mellan dörr och karm även när dörren är stängd.

F

F.d. 53498

Guest

Säkert helt rätt som ni gör A+C, men är inte risken uppenbart stor att försäljningspriset ökar. Om det är slarv i tillverkningen kommer då felen ändå att uppstå.
Som tillverkare är det mycket viktigt att hålla koll på t-kostnaden. Om den ökar blir f-priset högre. Varje tillverkningsenhet har kvalitetsansvar men hinner man inte med på tilldelad tid uppstår slarv. Och yrkesman blir man inte utan att ha lärt sig slarva på rätt ställe. (så det inte syns vid kontroll)
Leffe

Ja du Leffe.

Det är säkert rätt det du säger, trots allt är det väl ändå tillverkaren som får stå för kostnaden att åtgärda felen. Förmodligen blir det dyrare att fixa i efterhand än att göra rätt från början.

Jag har köpt en bil efter vad som stått i specifikationerna och vad som framkommer i broschyr samt avtal med säljaren mm. Uppfylles inte detta, eller saker brister eller går sönder efter kort tid så är det ett garantifel som sjävklart skall fixas. Det som då hänt är till men för mig som köpare och en stor kostnad för tillverkaren.

Jag hoppas att jag tolkat dig fel när jag upplevde att du tyckte att vi skulle låta bli att klaga för att inte priserna skulle gå upp ytterliggare.

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Leffe

Hej!
En sak är säker priserna på bilarna kommer bara att gå upp över tid.
Men klagar vi inte och kräver bättre varor så kommer tillverkaren inte bättra sig och få mer vinst på varje bil. Du har väl rätt till en felfri vara eller?
Mvh Bert

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag är hbk intreserad har följt den här debatten och förundras över svaren, skall man inte kunna klaga med risk för prishöjningar jag har köpt min första husbil ett svenskt kvallitets märke där har varit tre fel som jag fått tillrättat utan krus, hadde inte det blivit tillrättat så hade tillverkarns rykte varit föstört för all framtid det vet dom om jag begär absolut felfri vara efter som jag har ågt 11 husvagnar helt felfria från samma tillvekare, såvist kan man kalla det för bedrägeri om det ärfel på en sån dyrbar vara och dåskall dom anmälas för bedrägeri.

F

F.d. 4856

Guest

Mer vinst på varje bil är kanske ett lustigt sätt att se det.
Alla montörer ska ju ha lön och den har ju en tendens att stiga i ALLA led.
3-5% per år så en bil i 500 000 kr klassen bör mao stiga ca 20 000 per år.

Tittar man sedan på råmtrl alltså stål pvc och vad det nu kan vara. Sådant har en tendens att bli dyrare och dyrare i förhållande till andra saker. Så prishöjningar är självklart att vänta. Men om de höjningarna hamnar i återförsäljarens ficka skulle jag nog låta vara osagt. Hamnar nog mer i arbetarnas fickor också det i ALLA led. (Kan tom vara så att det hamnar mindre i återförsäljarens.)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest

Det är klart att de husbilar vi köper skall vara av god kvalite, tillverkare och importörer skall naturligtvis ta sitt ansvar, kvalitetsbrister skall dessa stå för. Vad jag menar är att detta ovillkorligen kommer att ge oss högre priser inom husbilhandeln. Skälen gav jag i mitt tidigare inlägg.

För min egen del med en importbil är ju garantifrågan på bodelen lite knepigare. De fel jag hittat har jag dokumenterat och fixat själv. Bara för att ta fram om det uppstår ett allvarligare fel. Det går ju inte att ta sig till Tyskland när man hittar ett fel. Jag har inte ens försökt med den Svenska importören, det jag läst är de inte vill ta i oss ens med tång. Det finns skojare på direktimportbilar så ni skall vara försiktiga, även im det är krångligare så det bättre att handla i Tyskland, jag vet.

När det gäller bildelen (FIAT) har jag naturligtvis låtit verstaden laga/åtgärda felen. Detta dessutom till full belåtenhet, helt proffsigt.

Privatimporten håller nog dessutom ner prisnivån här hemma, så på något sätt får vi dubbla bördor, fast varför klaga vi tjänar ju en slant också.
Leffe

Senast redigerad av en moderator:
Toppen