• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderingar kring service på Adria(tik) i närheten av Göteborg?

F

F.d. 2673

Guest
Hej,

Vi har bytt från husvagn till husbil i och med Elmia i år och valde Nordic som leverantör tack vare fint inbytespris och trevligt mottagande. Vi skall få leverans på husbilen kring Mars (prel) och har alltså husvagnen inomhus tills dess att den skall bytas in. Då jag hade vägen förbi vår ÅF här i Gbg, Tagene Fritidscenter, förra veckan passade jag på att prata lite med en av ägarna kring detta med service osv. De har tidigare inte sålt husbilar alls utan enbart husvagnar (i alla fall som jag förstod det av mannen jag pratade med) och började med husbilar lagom till Elmia 09. Han blev lite putt när han hörde att jag hade valt någon annan än honom, och på frågan vad han skulle ha gett mig för inbyte på min husvagn, köpt och servad hos honom, låg han ca 25.000:- under det som Nordic bjöd. När min fråga om kommande service dök upp var han inte intresserad alls utan hänvisade han till Nordic och pratade lite löst om "egna timmar" som jag inte riktigt begrep men förstod skulle innebära en kostnad för honom att serva vår bil hos honom!? Dessutom stod den serviceansvarige bredvid och mumlade "tja vi missar ju förtjänsten och får problemen". :rolleyes: Hade detta gällt en bil för 190.000:- hade man naturligtvis kunnat serva den på vilken aukt verkstad som helst men tydligen inte så när vi pratar en husbil i miljonklassen. Underligt.

I vilket fall, min fråga till er alla som har husbil från Adria-koncernen och bor i Göteborgsregionen, vart åker ni och servar er Bildel/bodel?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Funderingar kring service på Adria(tik) i närheten av Göteborg?

Hej,
Jag har nycket goda erfarenheter av Fritidscenter i Trollhättan.
(har köpt två nya Kabe husvagnar där.)
Naturligtvis kan jag inte lova att dom vill serva din bil,
men både ägaren och killarna i verkstaden är bra.

//

F

F.d. 2673

Guest

Hej, faktum är att jag skrev om dem för nån tråd sedan, och även de är endast intresserade av att serva fordon de själva har sålt vilket gör det 100% säkert att jag inte kommer att kontakta dem när vi byter bil vid nästa tillfälle, tyvärr.

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

...även de är endast intresserade av att serva fordon de själva har sålt...

Vi har köpt vår bil hos Fritidscenter i Trollhättan. Vi har dock bara varit där en enda gång och det var när vi hämtade bilen. Vi har alltså aldrig varit där före eller efter köp/leverans. Själva köpet gjordes upp via telefon och de gånger jag servat bilen så har det skett här nere i Skåne. Fritidscenter har alltså en bil till godo att serva så du kan kanske utnyttja den ;) .

För att vara lite mera seriös så låter det konstigt att de inte skulle vara intresserade att serva din bil. De får väl betalt från generalagenten för eventuella garantiåtgärder. Det var i alla fall inga som helst problem att serva vår bil i Svedala.

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024

Vår Adriatik från Provia nu i konkurs.Garantirep hos FJs Husvagnscenter i Falkenberg en toppen verkstad för bodelen, trevlig personal. Kör dom milen du ångrar inte det :)

F

F.d. 2673

Guest

Vår Adriatik från Provia nu i konkurs.Garantirep hos FJs Husvagnscenter i Falkenberg en toppen verkstad för bodelen, trevlig personal. Kör dom milen du ångrar inte det :)

Tackar för svaret!

Nu är det ju inte direkt dags att serva bilen ännu :wink:, men det är ju bra att höra med er som bor här nere vad ni tycker osv.

F

F.d. 2673

Guest

Vi har köpt vår bil hos Fritidscenter i Trollhättan. Vi har dock bara varit där en enda gång och det var när vi hämtade bilen. Vi har alltså aldrig varit där före eller efter köp/leverans. Själva köpet gjordes upp via telefon och de gånger jag servat bilen så har det skett här nere i Skåne. Fritidscenter har alltså en bil till godo att serva så du kan kanske utnyttja den ;) .

För att vara lite mera seriös så låter det konstigt att de inte skulle vara intresserade att serva din bil. De får väl betalt från generalagenten för eventuella garantiåtgärder. Det var i alla fall inga som helst problem att serva vår bil i Svedala.

Garantiåtgärder ja, det förstår jag att de får betalt av importören, konstigt vore väl annat men när det gäller ren service hänvisade man mig med hela handen till Landvetter och kompletterade med en kommentar om hur "förvånande det var att jag inte hade hört av mig till dem för att köpa min bil, jag hade ju kunnat göra en bra affär". :confused:

För min egen del som också arbetar med kunder, finns det två sorter, befintlig kund och potentiell kund. Man vänder inte en person ryggen med dryga kommentarer om man vill få ett bra rykte eller kanske t.o.m nån som en dag knallar in och köper ett fordon för nån miljon. Under mina år som campare har jag i och för sig lagt märke till att den generella nivån på verkstäder, öppettider, fikapauser då man låter en kund som står med nyckeln i handen och vill lämna in ett fordon för en service för 3000+ kr vänta i 15 minuter tills man har sörplat i sig sitt kaffe och kilat sig en stund lite lojt, tillmötesgående, hålla tiderna på service och inte dra över tiden med 3 veckor utan en ursäkt osv har hunnit 15-20 år längre i bilbranchen än i husvagn/husbilsbranchen. Tänk om jag knallade in på Bilia med en Volvo som behövde service och kundmottagaren frågade det första han gjorde "Har du köpt den här?". Svarade man "Nej, i Örkelljunga" så skulle alltså kundmottagaren rynkat på näsan och sagt "Nej då får du allt åka till Örkelljunga för vi har fullt upp med våra egna kunder".

Detta är saker jag alltså har varit med om, fast inte med Volvo då...;)

Jösses så jag fick upp ångan där. :D

callee

HBK Medlem
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2026

Hej,
Jag har nycket goda erfarenheter av Fritidscenter i Trollhättan.
(har köpt två nya Kabe husvagnar där.)
Naturligtvis kan jag inte lova att dom vill serva din bil,
men både ägaren och killarna i verkstaden är bra.

//
Instämmer, de verkar arbeta som ett säljföretag ska jobba,
inte bara som en ordermottagare.
Köpte en ny hbil där i sommras, skilde över 100 000:- på samma (nästan) bil från en annan handlare på västkusten. Sen var det väl bemötandet från Fritidscenter i Trollhättan som avgjorde.
Callee

F

F.d. 6061

Guest

Om jag blev irriterad över det här inlägget; http://www.husbilsklubben.se/forums/t37942/ så börjar jag nu bli smått förbannad (ursäkta språket) när jag läser hur fasen vissa handlare tror att de kan behandla oss. Vad är det för sätt? "Åk och serva där du köpt bilen". Ja, såna handlare bör verkligen skicka iväg sin personal på en utbildning i hur man beter sig mot kunder i allmänhet och människor i synnerhet. Kanske de tyska handlarna kan erbjuda sig att utbilda sina svenska kollegor i servicevilja?

Adria kan hjälpa dig att peka ut närmaste återförsäljare som kan hjälpa dig med service. Jag tror inte de skulle bli glada åt att höra att en Adria-ägare blir nekad service av en av deras handlare.

Du når Adria på 036-39 37 50

F

F.d. 8765

Guest

Fy f-n vad tråkigt att läsa om alla dryga handlare.

Då ska jag komma med en +:are.

Hemma i Kil har vi en husvagnsfirma "Lennemyrs husvagnar". Skulle köpa en ny bil och frågade dom om dom sålde Adria. (Vi hade bestämt oss för en sån) Nej det gjorde dom inte. Vilket resulterade i att vi fick åka till Skåne och handla.
Väl hemkommen konstaterades att det var något strul med elen i bodelen. Vid kontakt med levrantören (BiÖ) kom vi överens om att p.g.a. det stora avståndet, skulle jag åka till någon husvagnsfirma i närheten och fråga om de kunde kolla upp bilen.
Detta gjorde Lennemyr utan tveksamhet och fast han över huvud taget inte sålde märket.

Efter utfört arbete frågade jag vad jag blev skyldig?
"Det bjuder jag på" sa försäljaren.
"Tack, men jag har inte köpt bilen av dej, så betalt ska du ha".
"Nej, du kanske kommer att handla av mej någon annan gång, fast det dröjer nog länge,men man vet aldrig, sa försäljaren med ett leende.

Där kan man snacka om en som tänker på eftermarknaden.

PS. Har fått bilen fixad. Det var batteriet som var boven. Har fått ett nytt av BiÖ. + "plåster på såret". Så allt är till belåtenhet.

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Fritidscenter i Tollhättan kan rekommenderas.
Köpte bilen där och vid tre tillfällen, garantireparationer, har jag fått låna en volvo att åka hem i
(tio mil).
Kan inte klaga på deras bemötande.

Anita & Agne

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2026

Hej, vi köpte en beg husbil, Adriatik Coral 576dk -08, i Ljusdal som vi tänker kontakta Josefsons i Landvetter om när det gäller service mm.
Vi bor utanför Alingsås och lite väl långt att åka till Ljusdal och Sundsvall där bilen är köpt
Tacksam för tips ang Josefssons eller någon annan inärheten.
Vinterhälsningar
Anita&Agne

G

gigge

Guest

Hej.
Vi servade våran Adria 660 SP på två ställen (tyvärr är det ofta så att bil och bodel inte kan servas på samma ställe)
Bodelen hos Josefsson Landvetter och bildelen (Fiat) hos Landvetter bil eller Varla Bil (Kungsbacka), mycket nöjd med utförd arbete, pris och bemötande hos alla 3.

Nu har jag hörd rykten att det är ett ställe I Borås som gör service på både bil-och bodelen. Vet inte vad dom heter.

Lycka till :)

F

F.d. 7282

Guest

Kan det vara dom här du menar Start

Lämnade in våran bil i höstas för plåtskador och blev mycket nöjda

// Pär

Senast redigerad av en moderator:
Toppen