• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hej alla trevliga husbilanvändare

F

F.d. 55383

Guest
Hej alla trevliga husbilsanvändare!
Sedan 1976 har vi njutit av campinglivet. Vi har haft några husvagnar som vi trivdes med och den nuvarande HOBBY 520 är en riktig pärla med kungsäng i mitten. Men husvagn och husbil är två skilda sätt att njuta av campinglivet.
Vår dröm har förverkligats 2007 när vi efter många, många års väntan hittade den för oss perfekta husbilen en ADRIATIK Coral S 690 SP. På FIATs nya breda, sänkta chassi.
Det var värt att vänta så här länge, för efter två underbara säsonger går vi fortfarande som på moln och har underbara upplevelser som vi gärna tänker tillbaka på. Vi döpte bilen till CICA (kissemiss) och hon blev en familjemedlem. Att vi älskar henne så enormt ligger i hennes natur, planlösning, tekniska egenskaper och det underbart sköna utseendet.
Nu till detaljerna:
Det viktigaste är att hon har en kungsäng precis som det är i vår HOBBY husvagn. Nästa krav var automatväxellåda med mycket stark motor. Den kombinationen fanns inte tidigare. Men från 2008 årsmodellen var det möjligt. Den har en 3 liters fyrcylindrig IVECO Multijet motor med kamkedja (inte kamrem) vilket bl.a. innebär att serviceintervallen är 4500 mil. Den 160 hästars diesel motor med 400 Nm vridmoment gör att vi inte behöver bry oss om uppför eller utför. Automatlådan är en robotväxlad manuell låda, så kallad confortmatic. Man väljer en njutbar hastighet, trycker in farthållaren, lutar sig bak i den sköna stolen med armstöd, håller ratten med tummen och pekfingret och bara njuter. Min fru Erika som i vanliga fall inte gillar att köra bil, byter gärna av mig vid ratten. Motorn går väldig tyst. Det valde farten hålls av automatlådan, man behöver inte oroa sig för att motorn blir överansträngd. Man har möjlighet att välja manuell växling med växelspak-joysticken. Bränsleförbrukningen är mer än godkänd. Kör vi 80 km/t så drar den 0,8 liter, kör man 120 km/t på motorväg då blir det 1,2 liter/milen. Bilen klarar mer fart om omständigheterna tillåter det. Plockar man in en liten dosa (KCR eller dieseloptimeringsbox) då har man 180 Hk och 460 Nm vridmoment. Och det räcker långt!!!
Mer tekniska detaljer och tips för en som har funderingar att köpa eller byta husbil.
En husbil är alltid en kompromiss. Den bestäms av hur många som skall vara med när man åker och hur många som skall sova i den. I vårt fall var det lättlöst. Vi har inga barn och när kompisar (plats för 2 st.) åker med, sover de i stugor.
I vår bil har vi sovrum, inte sovplatser. Vi kan kliva ner från sängen åt vardera hållet och det underlättar även när man bäddar sängen. Har man sovrum då kan det bli svårt att ha utrymme för prylar i kofferten. Men vi klagar inte. De finns gott om plats för cyklar, bord, fyra stolar och en massa annat smått. Och de är lättåtkomliga från de stora öppningarna på vardera sidan av bilen.
Det nya breda FIAT chassit gjorde möjligt att kunna beställa ett förstärkt chassi med stora hjul (225/75 R 16). Det gör att bilen rullar lättare, sjunker inte ner i gräset och tål mer vikt. Den 5,5 kg lufttrycket känns inte lika stöttig som med mindre hjul. Det breda chassit gör dessutom att den rullar stadigare och är inte det minsta vindkänslig. Det sägs att bilar med luftfjädring är helt fantastiska. Så det tycker vi att vi borde ha. Därför har vi beställt en GOLDSCHMITT som vi såg på ELMIA. Man kan med tryckknappar höja och sänka hela bilen vid uppkörning på ramper. När man har parkerat trycker man på giro knappen och bilen ställer sig i våg. Visst låter det kul. Jag som är uppfinnare och väldigt tekniskt intresserad tycker att det är en självklarhet att utrusta bilen med en sådan luftfjädring.
Jag har en del kunskap som vill dela med mig och idéer som jag gärna tipsar er om. En del som jag sett någonstans och en del som jag har kommit på själv. T.ex.
Byt ut alla lampor till LED lampor som används när bilen står still. De drar en tiondels ström, blir inte varma, håller längre och är mer stöttåliga.
Dra en slang från färskvattentankens avtappningshål ut mot sidan med kulventil och snabbkoppling. Det gör det möjligt att fylla tanken direkt med en slang från vattenkranen. Du kan dessutom lätt tömma tanken. På så sätt blir inte vattnet gammalt och geggigt. Vid hemfärd behöver du inte bära hem vattnet utan kan släppa ut färskvattnet du inte längre behöver. Men tänk på att om du vintercampar måste du värmeisolera slangen.
Backkamera är nästan ett måste. Det kan man använda tom när man kör, så ser man bättre vad som finns bakom bilen, även då de stora backspeglarna är helt fantastiska. En 7” skärm kan man köpa under tusenlappen, likaså en kamera. En GPS TomTom hör också till självklarheten. Man kan prata till den och välja undvika motorvägar, så guidar den oss till helt underbara ställen.
Vikten!
Du kan åka fast för överlast om du träffar på nitiska poliser. Men tänk på att om du väger upp bilen så att det blir mer än 3500 kg då blir din bil helt plösligt en lastbil/personbil klass 2, och med det följer en rad andra bestämmelser. Max fart blir 80 km/t. Det blir lätt att åka fast för fortkörning trots att skyltarna tillåter högre fart. Åker du utanför Sverige får du läsa på bestämmelser som gäller respektive land så att okunnigheten inte skall belasta din plånbok.
Fotsteg till förar-/passagerar dörrar
Trots att jag är fortfarande någorlunda vig, upplevde jag att upp-/nedstigning i förarhytten var inte nöjsamt. Då det var svårt att hitta ett fotsteg till nyare FIAT var jag tvungen att konstruera ett sådant själv. Nu kan jag kliva upp och ner i bilen utan att vricka foten skada knäna och ryggen. Jag behöver inte hålla i mig någonstans.
Spisen
Det är svårt att få tillverkare att inse att en trelågig spis är svår att kunna utnyttja. Det vore bättre med en tvålågig spis med större avstånd mellan lågorna. Fast jag lagar maten ute i min stora wok.
Avslutning
Visst är det roligt att vara ute i den underbara naturen. Vi har en karta i bilen där vi noterar var vi har åkt men i den finns många omarkerade vägar kvar som vi skall klara av innan vi åker utanför Skandinavien.
Ha en fortsatt riktigt skön husbilsliv! Vi ses och vinkar när vi möts, men var inte blyg att komma fram när vi står still.
Hälsningar från uppfinnaren Stefan och hustrun Erika.

Bilden ar raderats då det inte är tillåtet med reklam under Markisen/HBK-Web
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Hej Stefan, ditt insteg såg intressant ut. Har själv funderat i denna riktning. Vem har tillverkat dessa, går det att beställa och hur mycket kostade dessa. Behövs någon förstärkning under?
Leffe
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Ville önska jag kunne göra et sådan :)

Kan se opfindaren har en hemmasida, hvor han sälger disse indsteg :) så det er okay at tage billed bort :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Kul att läsa att köpet av husbil blev så lyckat. Dina tips kommer säkert att glädja många.

Trappsteget verkar vara ett snyggt och gediget arbete.

Men en lite fråga om insteget. Har du besiktigat bilen med steget monterat? Har för mig att det var en medlem som inte fick sin bil godkänd (Kabe) som hade ett liknande steg som var originalmonterat? Detta pga. utsticket precis bakom framhjulet.

Här är länken
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/96377
 
Senast ändrad:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Insteget skulle jag behöva, gubben klarar det bättre

Uppfinnaren känner vi inte igen dig från TV?
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Om du klickar på hans avatar så kommer du till en sida där du ser www adressen
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Insteg behöver knappast uppfinnas, har monterat sådana på flertal av mina bilar under ett antal år. Hör med en bra biltillbehörs firma, dom kan säker ta hem. Visar bilder på de insteg jag har nu. Valde att pulverlackera dessa i svart, båda snyggare och håller mycket längre.
 

Bilagor

  • Insteg 1.JPG
    Insteg 1.JPG
    86,7 KB · Visningar: 62
  • Insteg 2.JPG
    Insteg 2.JPG
    100,7 KB · Visningar: 70
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Hej igen alla trevliga HUSBILISTER

Jag har många idéer som jag vill sprida. Min förhoppning är att det är till hjälp och nytta.
Som jag beskrev i mitt inlägg, var jag besvärad över upp-/ned steg, men KAMAS fotsteg passade inte. Därför har jag tillverkat ett eget fotsteg. Ursäkta för ordet "uppfann". Vi är alla uppfinnare på sätt och vis så det är inget speciellt med mig. Jag har bara möjlighet att kunna förverkliga mina lösningar.
Under den korta tid min fotsteg har funnits har jag fått mycket beröm för det och uppmuntrades att serietillverka det. Nu har jag låtit ett företag göra det. HUSVAGN-Svensson var snabb att beställa och monterade upp på två av sina visningsbilar. Se mer om återförsäljare på min hemsida. Jag skickade bild om det till bilprovningen och det tycktes inte vara något problem. Hur en nitiskt viktigpetter till besiktningsman bedömer det, det vet man ju aldrig. Den sticker inte ut så att det gör bilen bredare.
Det behövs ingen förstärkning. Monteringssatsen innehåller allt. En kompis väger mer en 150 kg och den klarar det.
Hur som helst det är väldigt lättmonterad. Går lätt att skruva upp, eller plocka ner det. Det är halkskydd hela vägen som inte slits ut under bilens livslängd.
Jag vet inte hur mycket av information uppfattas som reklam? Jag bad styrelsen om hjälp att klara ut det.

Jo! Vi var med i Sverige kampar i TV 4+.

Varma hälsningar
Stefan
 

Gråbo

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4836
Medlemskap
2025
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Uppfinnaren;

Hej Oj vilket spännande forum .Såååå mycket man får lära sig Janne å Lisa
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Hej alla trevliga husbilsanvändare!


Bilden ar raderats då det inte är tillåtet med reklam under Markisen/HBK-Web

Eftersom den bifogade bilden räknades som reklam, fick jag tips att vara med i företagsforumet. Där kan ni snart hitta länken till min hemsida, bilder på fotsteget och läsa om rabatter till medlemmarna.
MVH Stefan, Uppfinnaren
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Uppfinnaren:
Jag vill skriva ett enda ord,
"Suveränt". :yes:
/Lasse/
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare 3

Eftersom den bifogade bilden räknades som reklam, fick jag tips att vara med i företagsforumet. Där kan ni snart hitta länken till min hemsida, bilder på fotsteget och läsa om rabatter till medlemmarna. HBK Forum / Företagsforum / IVEK Invest AB

MVH Stefan, Uppfinnaren
 
F

F.d. 3198

Guest
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Hej
Vi ar ett produktionsbolag som spelar in en dokumentär om husvagnen.
Vi skulle gärna vilja höra mer om dina uppfinningar... skulle kunna vara ett kul inslag i dokumentären
mvh
Gunnar Magg
073-6591006
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Hej .
Vikten!
lastbil/personbil klass 2, och med det följer en rad andra bestämmelser. Max fart blir 80 km/t. Det blir lätt att åka fast för fortkörning trots att skyltarna tillåter högre fart.
Va? är detta riktigt ? Det har jag inte hört talas om:confused:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hej alla trevliga husbilanvändare

Inom Sverige gäller hastighet för Pb2 (även över 3,5ton) som för personbil men utomlands får man följa landets bestämmelser. Utredning om ev. sänkning av hastigheter för Pb2 över 3,5ton 2010 ledde till att ingen ändring skulle göras. Utredare Jenny Norén, Transportstyrelsen
Åke
 
Senast ändrad:
Toppen