• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025
Sv: Är alla husbilar hafsigt ihopbyggda?

Jag säger bara: Kolla konstruktionen och uppbyggnaden på en LAIKA! Genomtänkt och inget slarv.

Senast ändrad:
M

Matts Torebring

Guest

Hej & God afton. Mina två första nya husbilar en Bürstner 535 -99 och en T 625 -03 gjorde mig mer än fundersam vid flera tillfällen. Detta gjorde att jag samlade all information jag kom över av alla märken som kunde vara i min prisklass. Valet blev en Kabe Travelmaster WL -06 och nu väntar jag på min Kabe Travelmaster Royal -10. Vår sista Kabe har istället överraskat oss positivt. Genomtänkt i allt och det känns som den som gjort konstruktionen åkt husbil i 20 år. Naturligtvis fälls avgörandet av hur mycket man använder bilen. Mvh Matts

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej & God afton. Mina två första nya husbilar en Bürstner 535 -99 och en T 625 -03 gjorde mig mer än fundersam vid flera tillfällen. Detta gjorde att jag samlade all information jag kom över av alla märken som kunde vara i min prisklass. Valet blev en Kabe Travelmaster WL -06 och nu väntar jag på min Kabe Travelmaster Royal -10. Vår sista Kabe har istället överraskat oss positivt. Genomtänkt i allt och det känns som den som gjort konstruktionen åkt husbil i 20 år. Naturligtvis fälls avgörandet av hur mycket man använder bilen. Mvh Matts

jag har en travelmaster 750T min första husbil över huvudtaget, jag håller fullkomligt med om det jag skrev om det längre upp i forumet men jag skrev inte märket utan jag skrev en svensk bil det kan vara lite känsligt på vissa forum att göra reklam för ett specielt märke. men till saken jag är mycket med kabes vagnar, så jag har gått igenom den noga, jag köpte den på det villkoret att den skulle vara perfekt annars fick dom tillbaka den igen, och jag godkände den men dom har en bra bit kvar innan bilarna blir lika bra som deras husvagnar men det har dom lovat att jobba med dom är medvetna om vad ett dåligt rycte betyder

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Många husbilar är hafsigt hopbyggda. Men det kan vara som vissa säger, ihopskruvade i varmt land och kommer till kalla norden. Jag tror det brister i leveranskontrollen här hemma. Mycket vore vunnit om husbilshandeln som säljer bilar för stora pengar gjorde
en mer noggrann leveranskontroll och kontrollerade och efterspände sådant som lossat under transport!

F

F.d. 6270

Guest

Problemet är att man måste göra en rätt grundlig undersökning innan man hittar "bristerna", skruva upp paneler mm.

Min kärra genomgick till och med en M-test och han missade en massa småfel som jag hittade senare.

Undrar hur populär man skulle bli om man som spekulant på en ny/begagnad bil satte skruvmejseln i den innan affär.

Håller med om problemet med garantiåtagande kontra lösa problemen själv, här tror jag själv är bäste dräng gäller för mig.

Senast redigerad av en moderator:

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Håller med alla som tycker det är roligt att "pilla" med husbilen, det är ju halva nöjet tycker jag och då hittar man ju lite konstiga lösningar här och där, har så även på min Concorde.
Men nu har jag iallafall fått dit min gimmic, Cadillac 59 baljus, man är ju lite tokig hihi.:yes:
Ha en underbar helg, dat skall jag ha.
MVH KEJO 20

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Men nu har jag iallafall fått dit min gimmic, Cadillac 59 baljus, man är ju lite tokig hihi.:yes:
Ha en underbar helg, dat skall jag ha.
MVH KEJO 20

Kan vi få se ett foto på bakljuset monterat?

Ber om ursäkt trådflykt.

Senast ändrad:
F

F.d. 6270

Guest

Håller med föregående talare, de vill jag också se

F

F.d. 2577

Guest

Hej Kejo 20, hmm...är du inte rädd för att få betala för 1 meter till när du tar bro eller färja? Femtinians bakljus är väl 2 dm?
Leffe

Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Många husbilar är hafsigt hopbyggda. Men det kan vara som vissa säger, ihopskruvade i varmt land och kommer till kalla norden. Jag tror det brister i leveranskontrollen här hemma. Mycket vore vunnit om husbilshandeln som säljer bilar för stora pengar gjorde
en mer noggrann leveranskontroll och kontrollerade och efterspände sådant som lossat under transport!
Det händer ingenting om man inte ställer krav på hur manvill det skall vara när man köper varan. hjälper inte det så ärdet bara till att tala om hur illa det är stält högt och tydligt så hela marknaden får reda på det, negativ reklam vill ingen ha i dessa tider.

F

F.d. 29775

Guest

Hej Mikael

Citat:
Eftersom din husbil var fabriksny, måste den väll ha en garanti. Fattar inte du börjar mixtra själv när det är garanti”

Hur försvarar man sig mot ett sådant inlägg, som underförstått kan tolkas, ” att man är lite dum i huvudet ”
Klart jag fattar att där är garanti på en ny husbil.
Anledningen till att man mekar själv är tidsaspekten, jag har inte tid att offra en eller två arbetsdagar med att köra fram och tillbaks till återförsäljaren, där till är det otroligt kostsamt.
Dessutom kan jag se en viss utmaning med att själv åtgärda och förbättra grejor som går i sönder. Jag tror inte jag är ensam om detta beteende i HBK.

Ikväll skall jag göra en förbättring på min Concorde, montera in en garderobsbelysning.
- Klart roligare än att kolla på TV....

PS: Lite konstig är jag nog ändå….min hustru tycker det i alla fall.

Hej Torbjörn

Sådan skal du absolut inte tolka det, eller :wink:!!??

Och meka och förbättre i husbilen är helt klart det halva nöje med den!
god helg till alla. (vår sista husbilshelg innnan uppställningen)

Mvh
Mikael
PS: min sambo har också sine synpunkter på min IQ ibland!

F

F.d. 18368

Guest

Har funderat på att köpa en Niesmann+Bischoff Flair från mitten av 90-talet, hade de samma goda kvalite på sina bilar då som nu?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det var på eldre Flair endel problemer med fukt i gulvet bak, dette kom av kondens på ringanker i hjørnen. Størst var problemet på Flair-Life modellene, disse hadde nesten alle badrummet bak. På de større Flair ble det som oftest byttet fra plywood til epoksy i innergulvet i garasjen.

Ser en bort fra dette ene problemet så er det ikke mange feil på eldre Flair.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

När det gäller husbilar har jag köpt bilar som är 2 år gamla då har förra ägaren förhoppnings vis åtgärdat alla garanti felen ,och 4 husbilar till 2007 har jag haft tur inga problem med någon begagnad bil.Men 2007 fick jag någon form av hjärn släpp och bytte in en 2003 Burstner 830 mot en ny Burstner I 710 g och i år var det 3 e säsongen vi kört med den .
Och det har varit allt från ingen laddning på bilen och vatten i garaget första säsongen åtgärdat på garanti,2 säsongen upptäckte att solsellerna inte laddar ,dålig värme i bodelen från Alde värmaren , bilen drar ström trots att allt ar avstängt åtgärdat på garantin. I år en bula i duschväggen visade sig vara en regel som lossnat !!! hör och häpna den var fastsatt med dubbelhäftande tejp, sidomarkerings ljusen bak på vänster sida slocknade, cirkulationspumpen till värmen la av,termostaten till värmen la av blinkers till mc rampen la av ,detta är också åtgärdat på garantin som nu är slut. så nästa år skulle jag egentligen köpt denna bil.Nu har jag det rätt bra då jag bor 20 km från återförsäljaren
Skåne Camp som nog gärna skulle vilja låst dörren varje gång jag svängt inpå deras gård. Varför skruva själv när andra kan göra det.

Hälsn / Claes

F

F.d. 55275

Guest

Hej !
Intressant läsning i inläggen samtidigt beklaglit att så många har problem med kvalitèn på sina husbilar.
Vi åker i en Pilote 50 TP som bråkade en del när den var nästan ny, det var fel i bildelen och värmaren, men som fixades på garanti med mycket tjafs.
Har sedan gjort en hel del ändringar på den så jag har "krypit" en del i den. Brukar i bland få frågor om vad jag tycker om husbilen. Då skryter jag med den och säger att den är väldigt välbyggd för den här är bara byggd på förmiddagar, före lunch utan vin det är ju en Fransk bil !!:twitcy:

F

F.d. 3077

Guest

Det verkar som de flesta husbilstillverkare och försäljare inte tar oss kunder på allvar,
det är ju BARA fritidsfordon det gäller.
När det gäller Fransmän och deras kultur med vin till lunch,så har vi bevittnat detta på nära håll,men håller inte med om att dom blir slarvigare efter intagen lunch.
Nu handlade dethär om Nicolas som bygger en världens bästa trailersystem,från små till världsreordsfordon (12500 ton).!!
Dessutom är dom utomordentliga att ha att göra med,där råder ingen Jantelag,som vi Svenskar är besatta av ,det går absolut inte att komma med några ideer här inte.
Däremot var Fransmännen väldigt lyhörda.
Bernt

F

F.d. 53078

Guest

När jag bestämde mig för att skaffa husbil så har jag tittat på hundratals begagnade husbilar. Vad jag kom fram till var att samtliga husbilar hade stora kompromisser i konstruktionen i första hand för vikten men också priset underdimensionerat material E.t.c. Tittar man på instalerade extratillbehör så ser det ut som en PRYO elev ifrån högstadiet har instalerat det. Tittar man på elinstalationen så blir man gråtfärdig. Man borde skicka husbilsbyggarna på kurs till Orust och lära dom av båtbyggarna. Det är därför som jag bygger själv tror säkert att Jappe och Alve m.fl.hemmabyggare håller med?

Toppen