Majvor o Toomy
HBK Medlem
Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY
Ett litet tips är att sätta upp långa dubbla gardiner med en sk. brandfilt emellan, som går ända ner till golvet. Vi har gjort det för att få varmare när vi står still eftersom det blir ett kallras från framrutan o motorrummmet. Fungerade mkt bra även mot sommarvärmen. Men de var nog inte det svaret du ville ha, men kanske att skärma av med en gardin bakom stolarna in mot bodelen.Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY
Kylaren uppgift är att låta luften pasera den så att vattnet kyls i den, vill du anulera en del av kylaren så är det bara att se till att luft inte kan pasera på en del av kylaren och då höjs temperaturen.rullgardin, masonitskiva eller någonting plant Använder du värmen i kabinen så kyls vattnet av värmefläkten som värmer kabinen allt fungerar bra så länge du kör på värme i kabinen, men stänger du av värmen i kabinen finns det risk att bilen kokar.
Din bil är ifrån 02 modern med termostatrar. Och termostatens uppgift är att låta motorn temperatur komma upp till normaltemperatur 75-85ºC innan termostaten öppnar och låter vattnet kylas i kylaren. Har du nu värmen på i kabinen då kyls ju vattnet inne i kabinen och termostaten öppnar inte eller senare för kylaren. Får du inte varmt i kabinen då är ju min slutsats att termostaten är öppen hela tiden eller har för låg temperatur.
Termostaterna på 50-60 talet hade en stor hysteres d.v.s skillnad ifrån tillslag och frånslag normalt en bimetallsspiral. Och kylare som var gjorda för att kyla bilen på sommaren med varm luft, men på vintern så är ju luften mycket kallare och därför så hade man rullgardin eller som min mormor på sin V4 ett kylar täcke. Dagens bilar har elektroniska termostater med liten hysteres så detta problem är borta. Om du mot all förmodan vill ha lägre kylning på din kylare så skulle jag nog rekomendera att du sänker farten på fläkten om den är elektrisk med en spänningsregulator för 12v dc motorstyrning Cebek eller josy-kit om dom finns kvar.
Skulle kunna vara så men inte i detta fall, motorns värme räcker inte till vid -10 grader i mitt fall, termostaten är inte öppen.
Som du säger att termostaten INTE är öppen d.v.s att kylaren är inte inkopplad och du får inte värme i kabinen, då finns det ingen mening att täcka kylen.och din motor kyls utan kylare det låter konstigt om det är så.Starta bilen kall och öppna locket till kylarpåfyllningen och känn med fingret hur varmt det blir och hur fort .
Jag sätter en pappskiva som täcker typ halva kylaren för att få ett varmare motorrum, när det är runt 10minus ute och man kör värmen genom värmeväxlaren, räcker inte värmen till då motorn kyls för mycket annars.
En annan sak är att det går snabbare att få upp temperaturen på motorn.
Men som sagt!! Inte glömma att ta bort när det blir varmare!!