F
F.d. 53078
Guest
Sv: bygga inredning
Idag har jag undersökt den makalsa manicken och elektroniken och hur den fungerar på denna motorn sedan att det finns eterflaskor på gamla traktorer hör ju inte hit.
I elektronikboxen sitter det en komparator LM3302 och en timer555a.
Komparatorn kopplas till temperaturgivaren för att känna av temperaturen är temperaturen låg så ger komparatorn pulser till timern som slår på många små pulser till glödstiftet timern styr max tillslagstid. Är temperaturen högre så blir pulserna till glödstiftet färre och kortare tills motorn blir helt varm och denna funktion avtar.
M.a.o.: Kall motor mer varm diesel i luftinsuget; varmare motor mindre varm diesel: och sist helt varm motor ingen extra varm diesel alls.
Och jag som trodde att den bara kopplades in några sekunder under startögonblicket om motorn var riktigt kall.
Fick tag på en ny tunna med öl så nu kan man jobba igen och om det kommer någon och man inte har öl och bjuda på ... inte bra.
Lite snickerijobb har jag hunnit med tänker ofta på Alves inlägg nº 2 "om du hör till finsnickaren själv" det gör jag ju inte, men jag kan ju skryta med att jag fick 5ª i träslöjd. Det var nog dom där svarvade lamporna som jag gjorde dom blev faktisk snygga efter att jag lackade dom vita.
Glad i hågen började jag Klippa i körsbärslaminaten och limma fast det 45º hit och 45º dit, men hoppsan detta stämmer ju inte??? det skall ju bli ett T
Vi försöker igen nu ser det bättre ut men hu vilket jobb och jag har inte laddad med denna presicion det får bli 90º. Det är väl detta som kallas finsnickare.
Denna maskinen står på under ett skjul som taket blåst bort och det regnade på den för några år sedan. Jag funderar att smörja upp den och se om den går i gång.
Lagren sitter som berget så dom måste nog bytas kanske mañana. Sprutade i alla fall diesel olja på den
Idag har jag undersökt den makalsa manicken och elektroniken och hur den fungerar på denna motorn sedan att det finns eterflaskor på gamla traktorer hör ju inte hit.
I elektronikboxen sitter det en komparator LM3302 och en timer555a.
Komparatorn kopplas till temperaturgivaren för att känna av temperaturen är temperaturen låg så ger komparatorn pulser till timern som slår på många små pulser till glödstiftet timern styr max tillslagstid. Är temperaturen högre så blir pulserna till glödstiftet färre och kortare tills motorn blir helt varm och denna funktion avtar.
M.a.o.: Kall motor mer varm diesel i luftinsuget; varmare motor mindre varm diesel: och sist helt varm motor ingen extra varm diesel alls.
Och jag som trodde att den bara kopplades in några sekunder under startögonblicket om motorn var riktigt kall.
Fick tag på en ny tunna med öl så nu kan man jobba igen och om det kommer någon och man inte har öl och bjuda på ... inte bra.
Lite snickerijobb har jag hunnit med tänker ofta på Alves inlägg nº 2 "om du hör till finsnickaren själv" det gör jag ju inte, men jag kan ju skryta med att jag fick 5ª i träslöjd. Det var nog dom där svarvade lamporna som jag gjorde dom blev faktisk snygga efter att jag lackade dom vita.
Glad i hågen började jag Klippa i körsbärslaminaten och limma fast det 45º hit och 45º dit, men hoppsan detta stämmer ju inte??? det skall ju bli ett T
Vi försöker igen nu ser det bättre ut men hu vilket jobb och jag har inte laddad med denna presicion det får bli 90º. Det är väl detta som kallas finsnickare.
Denna maskinen står på under ett skjul som taket blåst bort och det regnade på den för några år sedan. Jag funderar att smörja upp den och se om den går i gång.
Lagren sitter som berget så dom måste nog bytas kanske mañana. Sprutade i alla fall diesel olja på den
Senast redigerad av en moderator: