Personlig erfarenhet
Jag har en airbrezze land bak på bilen,
Att man inte kan använda vindkraft när man kör pga säkerhet kastvindar mm är en självklarhet
Men när man står så kan den ge väldigt mycket energi den jag har ger upp till ca 15 ampere , men då ska man ha tur med förhålandena, man ska veta att energin ökar kraftigt med vindstyrkan vilket ger betydligt mindre strömmar vid lägre vindar, det är först vid ca 3 m/ s som det ger något alls om:
det är helt öppet från det håll det blåser det räcker faktiskt med en liten irriterande buske på 15 m avstånd för att det inte ska funka alls även om det blåser låt säga 5 me sek detta ger att för den som ofta står vi havet eller på jordbruksmarker eller i anslutnig till kalhyggen i fjälen kan ha mycket stor nytta av vindkraft men i övrigt blir nyttan nästan obefintlig då det alltid blåser för lite från fel håll eller är någonting i vägen.
Det som är kul med vindgeneratorn är att man kan stå med helt tomma batterier en väderprognos med idel regn och sedan tack vare vinden ha fulla batterier 2 dygn senare mitt i vintern.
Vindkraft är dyrt och mycket osäker energi, solpaneler är mycket tryggare, cis paneler som tål partiell skuggning är i nästan alla fall att föredra om man vill ha en trygg energiförsörjning, men på vintern och oktober november kan vindgeneratorn göra susen.
Ex airbrezzen som jag själv föredrar främst pga låg vikt 6 kg samt god eneriavgivning kostar ca 11 12 tusen (förra året låg den på 9000 har stigit i pris)(i usa kostade den förra året bara 4500 priset över atlanten stiger med ca 100% alltså!!
)vilket man ju får massor med paneler för. Därtill kommer kostnad för rör.
OBS att installera ett vindkraft verk är pga säkerhtesaspekter när man kör komplicerat och kräver tålamod och finurlighet, jag satt en halv dag på internet bara för att hitta rätt dimension på röret, det verkar som att det bara finns på en plats i sverige att få tag på nämligen Arigo flygmaterial i stockholm, själv köpte jag aluminumrrör för att minska vikten dessa använda annars till potonflygplan så de borde hålla.
Själv satte jag sedan röret på stegen bak, väl framme hissar jag sedan röret så att det kommer ca 1,5 m ovan tak på bilen detta är viktigt eftersom att vindkraftverket fungerar mycket bättre då, sedan stadgar jag från tre håll med spänband. Tänk på att det är tungt att hissa och hålla på med det Ett vindkraftaverk som väger lite är ETT MÅSTE!
Det låter även lite om generatorn vilket kan upplevas störande, de gånger jag behövt strömmen har jag aldrig upplevt det som störande, men står man tätt intil någan annan så kan det vara ett problem.
Vindkraft är dyrt osäkert men en joker och för oss energinördar förståss väldigt roligt
Mikael