coe
HBK Medlem
Vi var på Gotland en vecka nyligen. Där började det osa lite från kylskåpet vilket jag inte märkt tidigare. Nåväl, det blåste lite ibland och eftersom vi stod med vinden rakt mot kylens ventilation så var nog det orsaken tänkte jag. Vinden trycker nog in lite av avgaserna. Jag tror inte tätningen är hundra runt om kylskåpet. Jag tyckte mig skönja lite ljus utifrån om jag kikar längs alla kanter på skåpet.
Hemkomna drog vi några dagar senare mot Vättern för att bada och sola med övernattning på någon trevlig plats. När vi framåt kvällen kom från badet tänkte jag avnjuta en kall pilsner, men tji vad jag bedrog mig. 20 grader i kylen, men frysvarorna hade inte tinat upp. Nu skulle vi bara vara borta över en natt, så vi hade inte så mycket med. Nu hade vi inte tillgång till el, men med 12V under färd hade det fungerat.
Jag försökte kolla om lågan brann överhuvudtaget. Det gjorde den, men den såg inte "frisk" ut. Det var inget att göra för kvällen, så jag gav mig i kast med det när vi kom hem. Under hemresan fick de känsligaste kylvarorna husera i frysen.
Väl hemma monterade jag loss brännare och gjorde rent, jag sotade även ur skorstenen (avgasröret kanske någon vill kalla det). Det var en hel del stora sotflagor på brännaren och även en del i röret. Det var inte särskilt krångligt, även om jag aldrig gjort detta förut. Efter det fungerar allt perfekt igen.
Jag tog några bilder och plitade ihop en pdf-fil. Detta om någon annan funderat på en rengöring, men känner sig lite osäker. Jag hoppas det kan vara till någon hjälp då. Vi har ett RM 7601-skåp (stora kylen kallas den ibland), men principen är nog lika för många modeller.
Hemkomna drog vi några dagar senare mot Vättern för att bada och sola med övernattning på någon trevlig plats. När vi framåt kvällen kom från badet tänkte jag avnjuta en kall pilsner, men tji vad jag bedrog mig. 20 grader i kylen, men frysvarorna hade inte tinat upp. Nu skulle vi bara vara borta över en natt, så vi hade inte så mycket med. Nu hade vi inte tillgång till el, men med 12V under färd hade det fungerat.
Jag försökte kolla om lågan brann överhuvudtaget. Det gjorde den, men den såg inte "frisk" ut. Det var inget att göra för kvällen, så jag gav mig i kast med det när vi kom hem. Under hemresan fick de känsligaste kylvarorna husera i frysen.
Väl hemma monterade jag loss brännare och gjorde rent, jag sotade även ur skorstenen (avgasröret kanske någon vill kalla det). Det var en hel del stora sotflagor på brännaren och även en del i röret. Det var inte särskilt krångligt, även om jag aldrig gjort detta förut. Efter det fungerar allt perfekt igen.
Jag tog några bilder och plitade ihop en pdf-fil. Detta om någon annan funderat på en rengöring, men känner sig lite osäker. Jag hoppas det kan vara till någon hjälp då. Vi har ett RM 7601-skåp (stora kylen kallas den ibland), men principen är nog lika för många modeller.